Fashion (Re)search: Rok 2022 bol pre módnu e-commerce úspešný, rast zaznamenala skoro polovica e-shopov
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 31. január 2023
Napriek udalostiam minulého roku uviedlo 47 % partnerských e-shopov GLAMI.cz/sk rast tržieb a rovnaký počet hodnotí uplynulý rok pozitívne. Najčastejšími prekážkami na ceste k úspechu boli napríklad vyššie náklady na materiál, zdražovanie nájomného a reklamy v dôsledku inflácie. Aké druhy odevov budú najrýchlejšie rastúcim segmentom?
Kombinácia týchto faktorov spôsobila nižšie marže u tretiny predajcov. Slováci zdvihli dopyt po slávnostnom oblečení až o 170 % a oblečení na ples o 77 %, čo naznačuje definitívny návrat do normálu po pandémii. Chuť cestovať sa prejavila v 51 % náraste kategórie batožiny. Líder v módnej inšpirácii GLAMI mapoval predošlý rok vo viac ako šiestich desiatkach e-shopov vo svojom prieskume Fashion (Re)search.
Konečne normálny rok
Januárového výskumu GLAMI sa zúčastnilo nečakane vysoké množstvo e-shopov, do svojich hospodárskych výsledkov nechalo nahliadnuť až 67 hráčov z Česka a Slovenska.
„Rok 2022 bol pre predajcov módy obdobím, kedy sa vrátil pocit normálnosti a bolo možné ťažiť z dopytu spotrebiteľov po novom oblečení a obuvi na rôzne príležitosti,” uvádza Eliška Hynková, brand manažérka GLAMI. Aj napriek 13 % inflácii ožil najmä v prvej polovici roka spotrebiteľský dopyt po móde. Tiež záver roka s Black Friday a vianočnou sezónou priniesol takmer polovici e-shopov úspech. „Rast tržieb vykázalo 47 % obchodníkov, čo je o 3 percentuálne body viac ako v roku 2021. Rovnaký počet hodnotí rok pozitívne. U 17 % e-shopov zostali tržby rovnaké a 35 % hlási pokles,“ dodáva E. Hynková.
Predajcovia čelili zdraženiu reklamy a nižším maržiam
Treba podotknúť, že energetická kríza a inflácia vyvolané ruskou inváziou značne skomplikovali život aj e-commerce segmentu. Online obchody s módou zápasili s rôznymi nástrahami. Zvýšené ceny materiálu a nájomného uviedlo 56 % e-shopov, nárast nákladov na reklamu 48 %, ďalších 35 % opýtaných obchodníkov spomenulo nižšie marže kvôli nevyhnutnosti ponúkať väčšie zľavy, 33 % e-shopov potrápila väčšia konkurencia, 26 % problémy s riadením zásob a 20 % narušenie dodávateľského reťazca.
Slováci to roztočili
Podľa údajov GLAMI sme po rokoch, kedy bolo na výslní pohodlné domáce alebo športové oblečenie, tento rok konečne prevetrali kúsky pre špeciálne príležitosti. Divadlá, svadby a ďalšie spoločenské udalosti zvýšili dopyt po slávnostnom oblečení a to skokovo o 170 %, taktiež plesové oblečenie rástlo o 77 %. Okrem šiat sa nakupovali aj pánske obleky (+23 %).
Podľa štúdie McKinsey, 39 % vedúcich pracovníkov v oblasti módy očakáva, že formálne odevy budú jedným z troch najrýchlejšie rastúcich segmentov aj v tomto roku.
Pokiaľ sme si v roku 2022 niečo užili, bolo to leto. V náraste nákupov medzi kategóriami produktov na prvých priečkach dominovalo netradične oblečenie pre pánov. Popularitu zaznamenali kategórie ako pánske sandále (+71 %), pánske plavky (+37 %), ďalej dámske plavky (+31 %) a vzdušné ľanové oblečenie (+21 %). Letné nákupy reflektovali opätovné možnosti cestovania, čo spôsobilo záujem o kufre a cestovné tašky (+51 %).
Medzi TOP 5 produktov celosezónne patrili biele tenisky, šaty s kvetinovým vzorom, pánska softshellová bunda, béžový sveter a elegantný béžový kabát. Z farieb sme okrem klasiky volili aj veselú oranžovú, fialovú a zelenú.
Poznámka: Fashion (Re)search je dlhodobý výskumný projekt vyhľadávača módy GLAMI o stave módnej e-commerce založený na kontinuálnom zbere dát. Ku zhrnutiu roku 2022 boli použité výsledky prieskumu, ktorý prebehol medzi 67 českými a slovenskými e-shopmi. Zber dát prebehol v januári 2023.
Zdroj: GLAMI, redakcia