KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Virtuálny svet obsluhujú reálni ľudia

esterazKultový, atraktívny, rýchly a skutočný. To sú prívlastky, ktoré si pripisuje spoločnosť Mega & Loman. V portfóliu má aj viaceré úspešné projekty pre obchodníkov či dodávateľov. Hovorili sme s Ing. Jánom Miklášikom, výkonným riaditeľom spoločnosti Mega & Loman, s.r.o.


Nie tak dávno boli unikátom klasické web stránky, ktoré informovali návštevníkov, a potenciálnych zákazníkov o vybranom obchodníkovi či inom podnikateľskom subjekte, jeho činnosti, portfóliu... Ako vnímajú podnikatelia a ich potenciálni zákazníci web stránky v súčasnosti?
J.Miklášik: Web stránka naďalej zostáva jedným z významných pilierov ako komunikovať so zákazníkom. Jej formy a možnosti však prešli významnou premenou. Vždy musíte niekde pristáť a získať informácie a web stránka je veľa krát najvýhodnejšia forma, ako návštevníka informovať. Webom sa stále venuje veľa pozornosti zo strany podnikateľov – obchodníkov nevynímajúc a návštevníci webov z nich vedia načerpať množstvo potrebných informácií. Samozrejme za predpokladu, že sú weby dobre premyslené, majú daný jasný konkrétny cieľ i modernú realizáciu. Druhá nutná podmienka úspechu je dostatočná návštevnosť daného webu. A to je moment, kedy sa treba zamyslieť, byť kreatívny no zároveň realista a precízne poskladať aktivity v online prostredí na viacerých frontoch.

 

Web stránka či facebook profil? Alebo radšej web stránka a súčasne facebook profil? Čo navrhujete svojim klientom pri tvorbe konceptu marketingovej komunikácie?
J.Miklášik: Nehovorme o súperení foriem web/FB. Každá má svoj dosah a význam. Väčšina silných komunikácií nemôže byť ani bez jednej. Ak však nemáte dobrý koncept s pravidelným zaujímavým obsahom, riešiť facebook stačí v rovine platenej reklamy podobne ako pri Google Adwords. Je to veľmi individuálne. Máme klienta, ktorý má desiatky tisíc fanúšikov svojho profilu a iného sme od tejto aktivity odhovorili a sústredili sa viac na kontent marketing.

 

V čom bol pre daného klienta kontent marketing vhodnejši?
J. Miklášik: Tento klient má stabilný sortiment s minimálnymi obmenami raz ročne. Takisto progresívne novinky v ponuke prichádzajú cca raz za 2 roky. Jeho aktivity sú sezónne a nie je to produkt častej spotreby. Čiže s danou témou jeho koncový zákazník prichádza do kontaktu tak 1 max. 2x v živote. Bolo by náročné osloviť koncového zákazníka práve FB stránkou a aktivitami, ale potrebuje sa zamerať na to, aby ho spotrebiteľ našiel, keď ho potrebuje a zabezpečil dobrú výšku call to action, teda zachytiť potenciálneho zákazníka.

 

Na základe odpovedí usudzujem, že prístup vašej spoločnosti ku klientovi je veľmi individuálny a zvažujete každý krok skutočne veľmi citlivo.
J. Miklášik: Krabicový produkt sa pri našej činnosti v online marketingu vôbec nedá použiť. Každý koncept je jedinečný a vytvárame ho spoločne s našim zákazníkom. Nadväzujeme na predchádzajúce aktivity a skúsenosti, ale každý projekt je špecifický a je mixom viacerých online marketingových techník.

 

Reklama. Slovo, ktoré je v súčasnom modernom svete skloňované každý deň a všade. Je to prostriedok, ktorým sa dá ovplyvňovať, dokonca možno i vytvoriť nadreálnu ilúziu prostredníctvom pôsobenia na potenciálneho zákazníka. Na web stránke vašej spoločnosti deklarujete, že rešpektujete Etický kódex reklamnej praxe. Aké sú vaše skúsenosti z podnikateľského prostredia na Slovensku? A čo porovnanie so zahraničím?
J. Miklášik: Myslím si, že zodpovedný prístup k životu, či pracovnému i mimo neho dáva základ k dobrým výsledkom. Zahŕňa to i etiku v reklame a v podnikaní. Významné a úspešné spolupráce bývajú u nás vždy dlhodobé, niekoľkoročné a s dodržiavaním pravidiel na oboch stranách. Samozrejme, bez výnimiek by život nebol taký pestrý aký je.

 

Kultový, atraktívny, rýchly a skutočný. Prečo ste na vašej web stránke použili práve tieto štyri prívlastky?
J. Miklášik: Dlhodobo sme rozmýšľali, čo nás v súčasnosti charakterizuje a o ktoré vlastnosti sa chceme opierať a rozvíjať ich. Hodnotenie zvnútra spoločnosti nemusí byť dostatočne objektívne. Preto sme využili príležitosť nového člena tímu, ktorý nás už dobre poznal, no nebol ovplyvnený celým postupným vývojom spoločnosti Mega & Loman. Jeho hodnotenie malo viac charakter externého pohľadu na spoločnosť. To, že sme začali organizovať online marketing na Slovensku v jeho úplných začiatkoch a dynamicky sa zúčastňovali jeho mohutného rozvoja, znamená kultový. Teda nestarnúci a stále výborný. Atraktivita je v reklame nevyhnutná. A online marketing? Ten je v súčasnej modernej a rýchlej dobe atraktívny sám o sebe. Záleží nám na tom, aby sme atraktívnymi nápadmi a riešeniami potešili našich klientov. Internet sa vyznačuje tým, že je všeobecne rýchly. Či už v spojitosti s rýchlosťou prenosu a určite treba stíhať veľmi rýchle reagovať na všetky trendy, ktoré sa v digitálnom svete objavujú. V neposlednom rade je potrebné okamžite reagovať aj na požiadavky klientov. Rýchli musia byť aj naši ľudia v realizácií komunikačných projektov. Náš druhý pilier aktivít, outsourcing, sa s touto vlastnosťou plne stotožnil. Vo virtuálnom svete, ktorý sa spája s internetom si treba uvedomiť jeden dôležitý fakt. Pracujú v ňom reálni ľudia. Sme tu, sme stabilní, reálni, za účelom posunúť dopredu našich klientov v online marketingovej komunikácii. Zároveň sme však ľudskí, s chuťou ísť na dobrú šálku kávy, či pohárik vínka.

 

Ste na trhu už 16 rokov a nepochybne disponujete bohatými skúsenosťami v oblasti marketingovej komunikácie. V čom vidíte zásadný posun vo vašom biznise?
J. Miklášik: Od začiatku sme dominantne riešili marketing na internete. V pionierskych časoch nás posielali hlavne za IT manažérmi, pretože internet je hlavne web stránka a tá sa programuje. Postupne sme sa prepracovávali na marketingové oddelenia. Teraz je online marketing jedným z hlavných komunikačných prostriedkov veľkej časti spoločností. Je to určite najrozmanitejší komunikačný kanál a vo veľa prípadoch aj najviac žiadaný. Sme hrdí na to, že naša spoločnosť mohla byť prítomná pri všetkých týchto zmenách. Tešíme sa z tohto posunu a rozvíjame naše aktivity smerom ku efektivite komunikácie.

 

Čo považujete za pevný základ a piliere vašej spoločnosti? Čoho by ste sa nikdy nevzdali?
J. Miklášik: Pevná vôľa, chuť zlepšovať sa, byť vytrvalý a s pozitívnym myslením. Nevzdávame sa viery v dobrý výsledok. Celkový aj parciálny.

 

Fenomén FB. Ako zasahuje do vašej práce a činnosti spoločnosti?
J. Miklášik: Facebook je dôležitým prvkom v celkovom mixe digitálnej komunikácie ktorú navrhujeme, ale nie pre všetky typy klientov, či projektov. Pre mnohých je buď málo významný alebo pri nastavení klienta neefektívny. Pokúsim sa to trošku rozviesť. V prvých rokoch využívania FB ako určitej formy marketingu sa spoločnosti spolu s marketérmi zameriavali na získavanie fanúšikov svojich profilov alebo likov. A to viacerými spôsobmi: zaujímavým obsahom, súťažami, virálmi či dokonca „nákupom fanúšikov". V nasledujúcich rokoch prichádzali na scénu rôzne obmedzenia zo strany FB, smerujúce k väčšiemu využívaniu platenej formy reklamy na FB. Ako napríklad opatrenie, ktoré obmedzilo organický dosah na potenciálneho zákazníka/fanúšika na 20% z celkového počtu. Teda, ak sa vám podarilo po dlhodobých a viacerých aktivitách získať napríklad 50 tis. fanúšikov, čo je slušné číslo, vaše aktivity v statusoch sa zobrazia len 10 tisícom. Fakt je, že pravidlá určuje FB a vašu FB stránku prakticky nevlastníte v rozsahu ako napríklad váš web. Na druhej strane FB sa výrazne rozvíja v možnostiach platenej reklamy s vyššími účinnosťami. Napríklad reklamy v news feede, či novinky v používaní videoreklamy na FB aj zlepšovanie sa v presnosti zacielenia i využívaní retargetingu. Vo veľa smeroch sa tieto aktivity pripodobňujú ku PPC reklame na Google Adwords. Marketing na Facebook-u nikdy nebol zadarmo a teraz sa bude musieť aj platiť. Ak to zhrniem, na dobrý FB marketing treba cieľ, stratégiu, scenár, tvorbu kontentu (text, obrázok, video), ponuky aplikácií a dobrého marketéra, ktorý pretlačí tieto informácie k správnej cieľovej skupine za efektívne peniaze. Preto treba individuálne porovnať viacero alternatív digitálneho mixu.

 

Je ťažké, vo svete moderných technológií a vymožeností sveta reklamy, uspokojiť požiadavky náročného klienta a pripraviť pre neho presne to, čo od vás žiada?
J. Miklášik: Vôbec nie. Ak klient vie čo chce, býva to viac zábavné. Náročnejšie býva skôr presvedčiť klienta na využitie noviniek a poskladať dostatočne širokú škálu digitálnej komunikácie tak, aby obsiahol viacerými formami čo najlepšie svoju cieľovú skupinu.

 

Čo považujete za najväčšie úspechy vašej spoločnosti počas jej existencie?
J. Miklášik: Veľký úspech pre nás je to, že sa rozvíjame viac ako 17 rokov. Úspechom je i skutočnosť, že naši klienti pri nás rastú a máme s nimi dlhoročnú spoluprácu. Sme pri zavádzaní noviniek do digitálnej praxe. Boli sme osobne ocenení Philipom Kotlerom, marketingovým guru z USA, na jeho turné po Európe. A úspech je aj to, a možno pre nás najväčší, že nás stále baví robiť výborné výsledky pre našich klientov.

 

Kde je podľa vás ukrytý úspech? V talente a šikovnosti ľudí - zamestnancov?
J. Miklášik: Ak to teraz poviem, už to nebude ukryté. Tajomstvo šéfkuchárov musím nechať utajené...

 

Jana Kuklová
Ilustračné foto: archív J. Miklášika

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk