KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Slovenský FAIRTRADE príplatok medziročne rastie

Potvrdzuje v rozhovore Lubomír Kadaně, riaditeľ Fairtrade Česko a Slovensko. Počas stretnutia sme rozobrali predaj fairtradového sortimentu na Slovensku, jeho aktuálnu znalosť u slovenských spotrebiteľov, spoluprácu s obchodníkmi a aktivity, ktoré pomáhajú oblasť FAIRTRADE viac zviditeľniť.

 

fairtrade 1122 v

 

Na Slovensku zaznamenalo vlani úspech fairtradové kakao. Podľa výsledkov za rok 2021 sa ho v minulom roku predalo o takmer dve tretiny viac ako v roku 2020. Dobre sa však darí aj fairtradovej káve, ktorá je stále považovaná za najvýznamnejšiu fairtradovú komoditu.


Každý Slovák vypil v minulom roku takmer desať šálok fairtradovej kávy. To však bolo v roku 2021. Teraz však máme novú, pomerne špecifickú situáciu.

 

Predpokladáte zmenu doterajšieho trendu?


Tento rok je zatiaľ zložité hodnotiť, no máme realistické očakávania. Ruská agresia na Ukrajine a jej dôsledky sa zrejme odrazia aj na našich výsledkoch. Očakávame, že inflácia, rastúce ceny energií a dopravy a úsporné opatrenia jednotlivcov, rodín a firiem budú mať vplyv aj na predaj fairtradových surovín na Slovensku a tiež v Českej republike. Bolo by naivné teraz plánovať a očakávať ďalší rast predajov. Veríme však, že spotrebitelia aj obchodní partneri budú aj naďalej podporovať hodnoty spravodlivého obchodu.

 

Nie je to tak dávno, čo sme všetci čelili pandémii koronavírusu, denne prichádzalo množstvo negatívnych správ a realizovali sa mnohé nevyhnutné opatrenia. Pandémia zasiahla aj oblasť Fairtrade. Ako konkrétne?


COVID-19 zasiahol všetky kontinenty a ako hovoríte, dopad pandémie sa nevyhol ani fairtradovým pestovateľom a pracovníkom. Prieskum z roku 2021, ktorý si objednala organizácia Fairtrade International, ukázal, že COVID-19 do značnej miery ovplyvnil obchodnú životaschopnosť pestovateľov. Väčšina organizácií Fairtrade, ktoré boli zaradené do vzorky, zaznamenala v roku 2020 v porovnaní s rokom 2019 pokles produkcie a predaja tak fairtradových, ako aj konvenčných komodít. Zdá sa, že najviac zasiahnutý bol región Afriky a Blízkeho východu (FTA). Takmer 70 % z 254 oslovených pestovateľských organizácií z tohto regiónu uviedlo pokles produkcie a objemu predaja fairtrade.

 

Aké stratégie s cieľom pomôcť nasledovali?


Organizácia Fairtrade International reagovala na pandémiu krátko po jej vypuknutí. Okrem tvorby a poskytovania informačných materiálov boli dôležité dva body. Umožnenie širšieho využitia fairtradového priplatku podľa skutočných potrieb pestovateľov a pracovníkov Fairtrade a vytvorenie špeciálneho fondu COVID-19 na podporu pestovateľov (Fond pomoci a odolnosti výrobcov). V rokoch 2020 až 2021 dostane podporu vo výške 15 miliónov € 939 fairtradových organizácií v 57 krajinách, ktoré podporia viac ako pol milióna pestovateľov.

 

 

 

„Je skvelé, že taký veľký systém ako Fairtrade dokázal rýchlo a konkrétne reagovať aj na pandémiu.“

 

 

FAIRTRADE nie je už pre Slovákov úplne neznámy pojem. Aktuálna znalosť sortimentu a známky FAIRTRADE medzi Slovákmi je potešiteľná. Aký je medziročný vývoj?


Podľa prieskumu, ktorý sa uskutočnil na jar tohto roku, 58 % slovenských spotrebiteľov pozná známku FAIRTRADE alebo sa s ňou niekedy stretlo. Považujem to za dobrý výsledok, najmä keď si uvedomíme, že Fairtrade Česko a Slovensko funguje na Slovensku od roku 2014 a že je to druhá najčastejšie spontánne spomínaná značka informujúca o pôvode tovaru alebo o plnení určitých podmienok pri jeho výrobe. Na Slovensku je známejšia len značka Bio a na treťom mieste je značka Made in Slovakia.

 

Ako je to v Česku?


V Českej republike je podľa rovnakého prieskumu povedomie o značke FAIRTRADE na úrovni 66 %. Na zvyšovaní povedomia v Českej republike aj na Slovensku naďalej pracujeme. V tejto súvislosti sme na jeseň spustili novú kampaň "FAIRTRADE. Malá známka, ale robí veľké veci" a sme aktívni v oblasti vzdelávania či podpory aktívnej občianskej spoločnosti, ako aj v spolupráci s obchodnými partnermi. Verím, že časom sa znalosťou známky FAIRTRADE priblížime alebo vyrovnáme krajinám, kde má spravodlivý obchod dlhšiu históriu, ako napríklad Anglicko alebo Nemecko. Tam je znalosť známky FAIRTRADE na úrovni približne 90 %. Treba však povedať, že ide o výsledky odlišných a samostatných výskumov.

 fairtrade 1122a

Susana Chacón Bustos, pestovateľka fairtradovej kávy v Kostarike

 

Vyššia znalosť tohto sortimentu je aj výsledkom toho, že sa tieto výrobky častejšie objavujú v regáloch predajní na Slovensku. Ako sa zmenil prístup obchodníkov na Slovensku k predaju sortimentu Fairtrade?


Fairtrade je pojem, ktorý sa čoraz viac dostáva do povedomia nielen spotrebiteľov, ale aj obchodníkov. V roku 2021 to potvrdil aj predaj fairtradových komodít. V oblasti fairtradovej kávy, ktorá je stále ikonickým fairtradovým produktom, patria medzi najväčších predajcov na Slovensku Tchibo, OMV Slovensko v rámci konceptu Viva cafe a Miko káva. Fairtradovú kávu však v súčasnosti na slovenskom trhu ponúka aj množstvo kaviarní a miestnych pražiarní, napríklad Cafezia alebo Roaster Brothers.

 

 

 

„Najväčší nárast až o 467% sme zaznamenali u fairtradových ruží. Kaufland a Lidl ich v minulom roku zaradili do sortimentu ako novinku.“

 

 

V prípade fairtradových ruží išlo o nárast oproti nule. Uvidíme, aký bude ďalší vývoj, v sieti Kaufland sú zaradené v pevnom predaji. O celých 65 % vzrástla v roku 2021 na slovenskom trhu spotreba fairtradového kakaa, predalo sa ho celkovo 2 331 ton, prevažne vo forme čokolády, cukroviniek, zmrzlín a cereálií na raňajky.

 

Ktorí obchodníci patria v súčasnosti medzi najväčších predajcov týchto produktov?


Lidl je lídrom v predaji fairtradového kakaa, Kaufland je na druhom mieste. Tretím najväčším predajcom fairtradového kakaa bola v minulom roku spoločnosť Gunz.

 

Spolupráca s obchodníkmi, pokiaľ ide o prácu s fairtradovým sortimentom, je každoročne zaujímavejšia a pribúda veľa aktivít. Čo by ste vyzdvihli?


Vidíme snahu obchodníkov a spoločností podieľať sa na pozitívnych zmenách vo svete. Vrátane spravodlivejších obchodných podmienok pre pestovateľov v Ázii, Afrike a Latinskej Amerike. Stále však existuje veľký priestor na rast. V skutočnosti je pre Fairtrade kľúčové zapojenie veľkých hráčov, nielen pestovateľov a spotrebiteľov. Veľmi dobre fungovala napríklad 14-dňová kampaň "Fandíme Fairtrade" v spolupráci s Tchibo, v rámci ktorej bola známka FAIRTRADE v auguste viditeľná v 67 predajniach. Pobočkám sme dodali zástery z fairtradovej bavlny pre zamestnancov, kávové noviny, informačné stánky a zákazníci mali možnosť kúpiť si fairtradovú kávu za výhodnú cenu. Kampaň bola podporovaná aj na sociálnych sieťach. Okrem toho nás teší, že naši partneri poskytujú svoje fairtradové výrobky pre naše podujatia, napríklad pre online kampane a iné aktivity, napríklad v spolupráci so spoločnosťou LIDL pripravujeme texty pre intranet a dohodli sme sa na spoločnej komunikácii férových čokolád WayToGO. So spoločnosťou Kaufland sme napríklad spoločne informovali o rozšírení ponuky fairtradového exotického ovocia o papáju a physalis. Spolupráca je jednoducho výhodná pre obe strany a má našu veľkú podporu.


V súvislosti s fairtradovým sortimentom realizujete na Slovensku veľa ďalších užitočných aktivít a kampaní. Nedávno ste napríklad úspešne zrealizovali výstavu na stromoch na Slovensku. Aká bola odozva?


Išlo o výstavu, ktorá sa koná na podporu dôstojnej práce a tento rok sa konal jej tretí ročník s podtitulom Kávová kríza. Na 50 miestach na Slovensku mali ľudia možnosť dozvedieť sa, ako sa káva pestuje a s čím sa pestovatelia kávy v súčasnosti stretávajú.

 

Čo pripravuje Fairtrade Česko a Slovensko v najbližšom období?


Na sociálnych sieťach práve prebieha aj adventná súťaž o fairtradové výrobky, ktoré nám poskytli naši obchodní partneri, ako napríklad fairtradová káva dm drogerie markt a výrobky z ich limitovanej vianočnej edície alebo čokoládový balíček s fairtradovými vianočnými dobrotami, ktorý venovali Lidl a Kaufland. Súťaž je už pravidelnou predvianočnou aktivitou a má veľký ohlas.

 

Kvôli rastúcim nákladom Fairtrade zvyšuje minimálnu cenu za banány. Čaká to aj ďalšie komodity?


Minimálna nákupná cena je spolu s fairtradovým príplatkom jedným zo základných a jedinečných nástrojov systému Fairtrade. Výška minimálnej ceny za jednotlivé komodity je vo Fairtrade veľmi diskutovanou témou a v súčasnosti sa jej venuje veľká interná pozornosť. Žiaľ, zatiaľ nemôžem poskytnúť podrobnosti.

 

fairtrade 1122b

Vrecia fairtradovej kávy z Nikaraguy

 

K intenzívne diskutovaným problematikám patria klimatické zmeny. Ako sa táto problematika dotýka fairtradového sortimentu?


Klimatická zmena a ich vplyv na pestovateľov sú pre Fairtrade veľmi dôležitou témou. Hlavne preto, že pestovatelia kávy, banánov, kakaa, kvetov, cukrovej trstiny a ďalších komodít síce prispievajú k zmene klímy najmenej, ale sú ňou takmer najviac postihnutí. Zmena klímy má veľký vplyv na podmienky pestovania komodít. Napríklad v prípade kávy je to tak, že časom nemusí byť dostatok vhodnej pôdy na pestovanie arabiky.

 

Aké aktivity sa v tejto súvislosti, najmä na zmiernenie negatívnych dopadov, realizujú?


Vďaka fairtradovému príplatku môžu pestovatelia investovať a investujú napríklad do výsadby stromov, ktoré poskytujú tieň a zabraňujú ďalšej erózii pôdy alebo do ochrany vody. Rôzne metódy a ich použitie sa v jednotlivých oblastiach líšia. Na niektorých miestach stromy chránia pred slnkom, na iných pred dažďom, ktorý je schopný strhnúť kvety. Pestovatelia využívajú príplatok napríklad aj na vývoj odolnejších plodín, diverzifikáciu plodín alebo školenia. To všetko zmierni, ale nezvráti dôsledky zmeny klímy. Fairtrade tiež informuje o vplyve klimatickej zmeny na pestovateľov, napríklad nedávno na konferencii OSN o klimatických zmenách v Egypte (COP27). Posilňujeme hlas pestovateľov, ktorí stoja za mnohými výrobkami, ktoré predávame a máme radi.

 

Spomínate fairtradové príplatky. Podľa dát za predchádzajúce roky ich objem medziročne rastie. Aká hodnota pochádza zo Slovenska?


Fairtradový príplatok sú, zjednodušene povedané, dodatočné peniaze, ktoré pestovatelia vynakladajú na rozvoj komunity a na zvyšovanie efektívnosti pestovania. Na Slovensku tento príplatok medziročne vzrástol o viac ako 45 % na 720 000 € v roku 2021. Ide o sumu, ktorá vznikla predajom fairtradových výrobkov na Slovensku. Tieto prostriedky čoraz častejšie využívajú aj pestovatelia na boj proti dôsledkom zmeny klímy a na preventívne opatrenia, ktoré im pomáhajú na zmenu klímy reagovať.

 

Pripravil: Daniel Košťál
Foto: Fairtrade Česko a Slovensko/Stanislav Komínek, Petr Zewlakk

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk