V momente krajší deň

Takto dobre znie hlavný headline konceptu Moment Liptov. Čo všetko ponúka zaujímavá a netradičná maloobchodná prevádzka Moment, sme zisťovali u majiteľa spoločnosti, Andreja Čatlocha.

 andrej catloch

 

 Priamo v jednej z najkrajších častí Slovenska, na Liptove, ste vytvorili inšpiratívny koncept, ktorý zastrešuje pestrú paletu poctivých potravín, výberovú kávu, kváskový chlieb, voňavé raňajky a veľa ďalšieho. Ako to celé začalo?


Myšlienka kvalitných lokálnych potravín a skvelej kávy tu bola už dlhšie. Pred Momentom sme prevádzkovali obchodík s poctivými potravinami, no pôvodný priestor bol pre nás odrazu malý. Pozerali sme sa preto po niečom inom, väčšom a vhodnejšom. Zhodou okolností sa v tom čase uvoľnil jeden priestor v OC Jasná a my sme vedeli, že toto miesto je pre nás ako stvorené. Spočiatku sa nám však tento priestor zdal trochu veľký. Oslovili sme preto profesionálov z Aurelica coffee, či by sa s nami pustili do nového konceptu, v rámci ktorého by prevádzkovali kaviareň a my by sme k tomu ponúkali čerstvé pečivo z vlastnej pekárne spolu s chutnými raňajkami. Napokon to vyšlo. Musím však priznať, že s názvom Moment sme sa trápili dlhšie než s myšlienkou konceptu.


Poctivé potraviny, to je dnes často skloňovaný pojem a nielen medzi obchodníkmi. Aká je vaša definícia poctivých potravín a kde hľadáte spoľahlivých dodávateľov?


Potraviny vyrobené z kvalitných surovín, bez zbytočnej „chémie“ a udržateľným spôsobom. Taká je naša definícia. Poctivé potraviny sú tým, čo chce mať každý na stole. Vyhľadávame dodávateľov a výrobcov, ktorí sa hrdo hlásia k svojim produktom a sú na ne patrične pyšní. Keď sme začínali, nájsť kvalitných dodávateľov bolo zložitejšie. Hľadali sme ich všade, na internete, farmárskych trhoch, dokonca aj naši zákazníci nám odporučili mnoho produktov a producentov. Teraz je to už jednoduchšie. Producentov lokálnych potravín je oveľa viac ako pred 8 rokmi a častokrát nás kontaktujú sami. Radi dávame príležitosť aj začínajúcim výrobcom, veľakrát sa totiž snažia priniesť na trh niečo nové, lepšie, kvalitnejšie a poctivejšie.


Aké je tovarové portfólio vašej predajne?


Zákazníci k nám chodia predovšetkým po čerstvé pečivo, často kupujú aj mäso a syry zo Slovenska. V regáloch tejto predajne máme zastúpený pestrý mix tovarov. Kvalitný alkohol, domáce cestoviny, prémiové čokolády či zdravšie maškrty pre deti. Zákazníci si môžu u nás zakúpiť mlieko a mliečne výrobky, jogurty, dokonca zeleninu, ale aj množstvo sortimentu do domácnosti, drogériu, plienky či čistiace prostriedky, ktoré sú lokálne a šetrnejšie k nášmu zdraviu aj k prírode. Je toho veľa, vyberie si aj náročnejší nakupujúci.


Vlastná pekáreň umožňuje vyrábať čerstvé a voňavé pečivo, ktoré si zákazníci môžu odniesť domov alebo ho zjedia priamo na mieste, napríklad vo forme voňavých raňajok. Aký je záujem o vaše domáce kváskové i nekváskové produkty?


Veríme, že ich zákazníci oceňujú. V čase, keď sme otvárali túto prevádzku, podobná pekáreň, ako naša, ešte v Liptovskom Mikuláši nebola. Ohlasy boli veľmi dobré a to aj napriek vyšším cenám pečiva. Chceli sme na Liptov priniesť pekáreň, ktorá sa kvalitou vyrovná remeselným pekárňam na Slovensku, či vo svete, a to sa nám, myslím, podarilo.


Aký produkt je v rámci raňajkového sortimentu najvyhľadávanejší?


Avokádový chlebík so Šovdrou. Patrí k najobľúbenejšiemu raňajkovému výberu našich zákazníkov a stal sa aj maskotom raňajok v Momente.


Vašou pýchou je tak práve nepochybne pekárnička. Čo všetko si môžu zákazníci z jej ponuky vybrať?


Predovšetkým kváskové chleby, ale pripravujeme aj prefermenty (keď sa použije minimum droždia a chlieb zreje podobne ako kváskový v chlade cca 16 hodín). Pripravujeme tiež celozrnné chleby alebo špeciálne sezónne chlebíky, napríklad s medvedím cesnakom, cviklou, čerešňami či čokoládový chlieb. Každý piatok pečieme pre našich zákazníkov čokoládové a orechové babky.


Čo je z pekárenského sortimentu najviac obľúbené?


Veľmi obľúbené sú škoricové drdoly, vianočka alebo makový závin. Mnoho priaznivcov si však našla aj focaccia a iné naše slané či sladké pečivo.


Vrátim sa ešte k službe, ktorá dnes stále nie je medzi obchodníkmi na Slovensku štandardom, k raňajkovému servisu. Čo vás nasmerovalo k takejto pridanej hodnote?


Raňajky sa stali hitom okamžite ako sme ich uviedli. No začiatky neboli ľahké. Otvorili sme totiž dva týždne pred prvým zatváraním gastro prevádzok počas pandémie. Celkový rozvoj tejto služby urýchlila pandémia. Keď sa nedalo posedieť si v kaviarni, premýšľali sme, ako ľuďom urobiť radosť, ako im umožniť si vychutnať naše raňajky aj v čase všeobecnej izolácie. Vymysleli sme teda raňajkové boxy a snažili sa zabezpečiť ich dopravu až ku dverám zvolenej adresy. Momentálne sme túto službu trochu utlmili, snažíme sa dosýta užiť si spoločný čas s našimi zákazníkmi priamo v našej kaviarni. Na jeseň však plánujeme opäť návrat vynovenej ponuky.


Na začiatku nášho rozhovoru ste spomenuli kaviareň a ambíciu prinášať kvalitnú kávu pre každého. V kaviarni ponúkate výberovú kávu, ktorá je pražená lokálne v pražiarni Aurelica coffee. Čo je pre vás prioritou pri výbere kávy?


Naši partneri z Aurelica coffee majú tri priority, ktoré zohľadňujú pri výbere kávy: transparentnosť jej pôvodu, chuť a spravodlivé ohodnotenie farmára. Potom už stačí kávu dobre upražiť a perfektne pripraviť. Znie to, samozrejme, jednoducho, no je za tým, samozrejme, kus práce, odbornosti tiež umenia.


V Momente Liptov ste vytvorili aj podmienky pre spoluprácu podnikateľov a gastronómie s cieľom priniesť priaznivú zmenu do spoločnosti. Svojim firemným zákazníkom ponúkate zaujímavý produkt - pracovné raňajky. Čo je cieľom tejto služby?


Pracovné raňajky sú pre nás logickým vyústením „raňajkových boxov“. Vnímame to ako benefit, ktorý môžu firmy ponúknuť svojim zamestnancom alebo partnerom.


Maloobchod na Slovensku vo všeobecnosti zápasí s nedostatkom vhodného personálu. Na základe čoho si vyberáte zamestnancov?


Pri hľadaní našich budúcich zamestnancov sa pozeráme hlavne na ich povahové vlastnosti a snažíme sa zistiť, či ich daná pozícia bude baviť a napĺňať. Keď je správny človek na správnom mieste, veľa sa v práci usmieva a túto pohodu potom prenáša aj na zákazníkov. To je presne to, čo hľadáme. Potrebné zručnosti sa už naučia u nás.


Aké sú vaše plány do budúcnosti? Pribudnú, či už v rámci Liptova alebo v inom regióne, ďalšie prevádzky Moment?


Momentálne otváranie ďalších prevádzok neplánujeme. Chceme sa však zamerať na skvalitnenie a ešte lepšie služby už fungujúcej prevádzky v Liptovskom Mikuláši.

 

 

Jana Kuklová
Foto: archív Moment Liptov

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk