Nákup obalov prebieha častejšie online

Stacionárny obchod však naďalej zostáva v tomto odvetví prínosný, hoci môže mať úplne inú podobu a hodnotu. Čo ďalšie sa zmenilo v oblasti vývoja a predaja obalov a obalových materiálov? Aké sú trendy, ako sa darí inteligentným či personalizovaným obalom? Hovorili sme s Gabrielou Fabianovou, generálnou manažérkou spoločnosti RAJA pre Českú a Slovenskú republiku.

 gabriela fabianova

 

Vaša spoločnosť pôsobí už mnoho rokov v segmente obalových materiálov. Osobne sa v tejto oblasti pohybujete už takmer 15 rokov. Ako vnímate ponuku a kvalitu obalov a obalových materiálov, ktoré sú dostupné na Slovensku?

 

Pozorujem veľký posun v ponuke aj kvalite obalových materiálov. Nachádzam v tom, samozrejme, veľa premenných, ktoré majú dopad na kvalitu a celkovú ponuku obalových materiálov. Vývoj priniesol nové technológie, ktoré ovplyvnili a často zásadne zmenili spracovávanie vstupných materiálov. Zvýšila sa kvalita materiálov a veľký dôraz je kladený na ekologickosť, recyklovateľnosť materiálov a aj to, či ide o obaly z recyklovaných materiálov. Považujem to za obrovské pozitívum nielen pre našich zákazníkov, ale najmä pre prírodu. Veľa sa zmenilo aj v rebríčku obľúbených materiálov. Do popredia sa dostáva drevo, papier, vlnitá lepenka, v úzadí sú, naopak, plasty, najmä tie, ktoré zaťažujú prírodu a nie sú recyklovateľné.

 

Sú v súčasnosti obalové materiály bezproblémovo dostupné? Je niečo, čo je horšie dostupné?


Počas minulého roka sme zaznamenali nedostupnosť vstupných materiálov – dreva a plastov a tým pádom sa extrémne zvýšila aj cena, napriek obrovskému dopytu. Ceny materiálov stále rastú a bohužiaľ aj my musíme na to reagovať.

 

Spomenuli ste niekoľko faktorov, ktoré sú pri obaloch dôležitejšie. Aké ďalšie zmeny zaznamenávate?


Ako som už spomínala, do popredia vstupuje papier, vlnitá lepenka a recyklovateľné plasty. Následne sa to dotýka aj ďalších oblastí. Vezmime si napríklad lepiace pásky. Klasické PP pásky sú intenzívnejšie nahrádzané papierovými, klasické strečové PE fólie sa zasa nahrádzajú papierovými. A takto by som mohla vymenovať veľa iných príkladov.

Častejšie skloňovaným pojmom sú inteligentné obaly, ktoré majú nepochybne mnoho prínosov a aktuálne možnosti posúvajú na úplne iný stupienok. Ako tieto obaly vnímate? 

 

Veľa zákazníkov má záujem o personalizované obaly. Napríklad o modely s konkrétnou potlačou, ktoré sú skvelou formou reklamy pre danú spoločnosť a jej produkty. Stretávame sa aj s požiadavkou na klasickú potlač krabíc, lepiacich pások, papierových tašiek alebo aj hodvábneho papiera, ktorý je vhodnou voľbou pre dekoratívnu výplň, zároveň slúži aj ako čiastočná fixácia a ochrana krehkých predmetov.


Zákazníci od nás častejšie odoberajú aj tzv. termokrabice, ktoré sú vhodné na prepravu potravín. Vďaka indikátorom teploty, ktoré sú ich súčasťou, dokážeme identifikovať, či boli doručené výrobky počas prevozu a distribúcie vhodne skladované. Rastie tiež obľuba krabíc so zabudovanou stabilizačnou fóliou. Výrobok sa umiestni pod fóliu, tým sa zafixuje a ochráni pred poškodením z dôvodu nešetrného zaobchádzania s krabicou. Je to ďalší smer, ktorým sa bude vývoj obalov v budúcnosti uberať. V centre pozornosti začína byť tiež efektivita výroby obalu a zároveň ekologickosť celého procesu.

 

V poslednej dobe sme svedkami rastúcej inflácie a cien. Tento trend sa nevyhýba ani obalovým materiálom. Ako sa vyvíjajú ceny obalov?


Ceny vstupných materiálov je zložité predikovať. Od začiatku roka 2021 sa cena vstupných materiálov plastov zdvojnásobila a aj po miernych poklesoch je vysoká cena nákupnej ceny plastu naďalej dominantná. Neodvážim sa však predpovedať, čo sa bude diať počas nasledujúcich mesiacov. Všetci však dúfame, že nákupné ceny vstupných materiálov sa čoskoro stabilizujú.

 

Niektoré typy obalov sú v súčasnosti viac žiadané, iné sú, naopak, viac v úzadí. Ako to vnímate?


V tomto je často veľa špecifík. Vyšší dôraz je napríklad kladený na to, aby obaly neboli bielené chlórom alebo inak neekologicky ošetrované. Trend sa neustále mení a naďalej sa bude posúvať smerom k ekologickosti a opätovnému použitiu obalov. Takisto máme v ponuke krabice s dvojitým prúžkom, ktoré sú opakovateľne použiteľné. Hodia sa pre e-shopové objednávky. Ak zákazník nie je s dodaným tovarom spokojný, môže ho rýchlo a jednoducho vrátiť bez toho, aby musel zbytočne zháňať novú krabicu. Pomáha to šetriť čas a financie, zároveň aj prírodu, pretože sa nevytvára zbytočný odpad.

 

Čo všetko treba zvážiť pri výbere obalov a obalových materiálov?


Dôležité je vedieť, načo má byť konkrétny obal určený. Má slúžiť na fixáciu, ovíjanie alebo na dekoratívne účely? Ak si nie ste istí, prínosné bude nechať si poradiť od odborníkov – či už telefonicky alebo v rámci osobného stretnutia. Nie nadarmo sa hovorí – radšej dvakrát vidieť ako raz počuť. Veľakrát sa potom stane, že ak niekto predá tovar, ktorý je krehký a náchylný na rozbitie, pri preprave sa nesprávnym výberom obalu poškodí alebo úplne zničí. Predávajúcemu vznikne škoda, zároveň nastáva zbytočne negatívny pocit aj u zákazníka. Takáto skúsenosť sa môže odraziť na jeho vnímaní vás, ako obchodníka.

 

Pri tzv. niche produktoch a viacmenej pri žiadnych produktoch by som nikdy neprihliadala len na cenu, orientovala by som sa na základe odporúčaní a kvality obalov. Dôležité je vedieť o rôznych možnostiach, mať prehľad a vedieť, aké sú trendy. Veľa sa dá dozvedieť z internetu, napokon, aj na našom blogu je množstvo dôležitých faktov o využiteľnosti obalov.

 

Ak výrobca alebo obchodník potreboval obaly, zašiel do stacionárneho obchodu. No doba sa zmenila a aj do tejto sféry prenikol e-commerce. Aký spôsobom si v súčasnosti záujemca zaobstará obaly?

 

Áno, kedysi záujemcovi poslúžili primárne stacionárne obchody. Lenže zďaleka to už nie je jediná možnosť. Je niekoľko variant, pričom vznik nových podnietila pandémia. Nebol to však jediný impulz. Aj vďaka rozvoju technológií, nám dnes rastie podiel nákupov v e-shope.


Osobne si myslím, že každá spoločnosť, ktorá ponúka obalové materiály, by mala mať aj obchodných zástupcov. Takíto odborníci sú cenným prínosom, väčším zákazníkom dokážu byť neustále k dispozícii, poskytnú im potrebný servis a odborné poradenstvo. Takisto máme vyškolených terénnych zástupcov a zároveň aj obchodníkov na zákazníckej linke.

 

Napriek tomu, že aj my sa posúvame viac do online, stacionárny obchod pokladám takisto za prínosný, hoci nie úplne nevyhnutný. Stačí aj menší showroom. V rámci tohto priestoru sa potom dajú atraktívnym spôsobom vystaviť jednotlivé vzorky obalov, materiálov, produktov či strojov.

 

Stacionárna predajňa je však vždy určitá istota, ak obchodník alebo výrobca potrebuje obal súrne, hneď. Aké sú v takomto prípade možnosti?


Snažíme sa, aby sa naši zákazníci nedostávali do situácií, kedy im niečo chýba. Priebežne ich kontaktujeme s našimi akciami, väčšinou v dostatočnom predstihu, samozrejme, ak sú to stáli odberatelia. Platí, že štandardná doručovacia doba je dva až tri dni od zadania a potvrdenia objednávky.

 

Dá sa pomocou obalov šetriť?


Určite sa to dá. Ak si však položíte otázku, načo budete obal potrebovať, dokážete si lepšie vybrať najvhodnejší obal pre vaše potreby. Vysvetlila by som to na jednoduchom príklade. Ak mám produkt, ktorý nie je širší ako 20 cm, nepotrebujem krabicu so šírkou 50 cm, ktorú, aby sa produkt pri preprave nepoškodil, by bolo potrebné vyplniť nemalým množstvom výplňového materiálu – či už bublinkovou fóliou, papierovou výplňou atď. Stačí krabička s rozmermi 25/max. 30 cm na šírku a tým aj menej spotrebného materiálu na výplň a fixáciu. Mohli by sme si to dať do rovnice – adekvátna veľkosť + menšia spotreba dodatočného materiálu = ušetrené náklady. Za nadrozmerné balenie a zbytočne nafúknutú hmotnosť navyše zaplatí takto zmýšľajúci zákazník viac aj dopravnej spoločnosti.

 

Vašimi zákazníkmi sú obchodníci, nielen tí internetoví a aj výrobcovia. Ako sa zmenila skladba zákazníkov počas pandémie?


Aj keď sa nerada odvolávam na obdobie pandémie, s ktorým sme sa, myslím, že už naučili žiť, boli primárne našimi zákazníkmi väčšie spoločnosti, ktoré využívali možnosť výhodnejšej ceny pri množstevnom odbere. Z dôvodu rozvoja pandémie a kvôli obrovským presunom mnohých stacionárnych predajní do e-commerce prostredia sme privítali aj viac menších obchodníkov, ktorí nechceli prísť o svojich zákazníkov či príjmy.

 

Aké novinky v oblasti obalov a obalových materiálov pripravujete pre najbližšie obdobie?


No zatiaľ nechcem prezrádzať, stále rokujeme s našimi dodávateľmi aj materskou spoločnosťou. Zákazníci sa môžu tešiť napríklad na papierovú strečovú fóliu, ktorá je ekologickou variantou klasickej PE strečovej fólie. U zákazníkov a takisto aj u našich sledovateľov na sociálnych sieťach zožala veľký úspech. Neustále sme dostávali otázky a dopyty, či si môžu takúto fóliu objednať.

 

Spomenuli ste viackrát opätovne použiteľné obaly. Využívajú sa čoraz častejšie a nielen medzi e -shopmi. Použité obaly môžu dostať ďalšie šance aj inak. Je to odraz kreatívnejšieho prístupu alebo snahy robiť veci inak. Tiež sme zaznamenali niekoľko veľmi dobrých nápadov. Čo evidujete?

 

Okrem klasickej recyklácie si z krabíc môžete, vďaka špeciálnym strojom, vyrobiť plnohodnotnú ochrannú, ekologickú výplň pre ďalšie použitie. Viem si predstaviť, že mnohé obaly nájdu uplatnenie aj pri kreatívnych aktivitách – zachytila som dokonca trend, že z použitých krabíc si deti stavali malé domčeky alebo si v použitých krabiciach od topánok, v rámci relaxu, vytvárali minizahrádky z machu.

 

Zákazníci sú náročnejší. Vlažný prístup obchodníka ich neosloví, skôr odradí. Navyše, konkurenčné prostredie je stále silnejšie aj v oblasti, v ktorej pôsobíte. Nevyhnutné je preto nepochybiť a pribaliť aj služby navyše, ktoré majú zmysel a zákazníkovi prinášajú skutočný úžitok. Čo naviac svojim zákazníkom ponúkate?


Snažíme sa, aby dostávali excelentný servis. Každú objednávku spracováva priradený obchodník a prostredníctvom telefonickej komunikácie ju vždy potvrdí, prípadne zákazníkovi vysvetlí čokoľvek, na čo sa ho opýta. Pokiaľ ide o pridanú hodnotu, ponúkame napríklad potlač produktov alebo aj výrobky, ktoré nemáme štandardne v ponuke, no dokážeme ich napríklad z materskej spoločnosti RAJA objednať. Pri strojoch poskytujeme odborný technický servis a náhradné diely. V apríli sme mali v Česku v spolupráci so spoločnosťou RanPak roadshow, v rámci ktorej sme zákazníkom prezentovali zaujímavé novinky v oblasti systémov strojov a aj aktuálne stroje, ktoré máme v ponuke. Cieľom bola nielen prezentácia ponuky, ale aj edukácia.

 

Pripravil: dk
Foto: archív G. Fabianovej/ RAJA

 

 

retail newsletter banner F2

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk