kaufland

kaufland veggie banner l

kaufland

Plánujeme pôsobenie aj mimo Bratislavy

Hovorí Hans Peter Pichler, Country Manager pre Slovensko, Slovinsko, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko a Srbsko spoločnosti Peek & Cloppenburg.

 hans peter pichler

 

V rozhovore sme zhodnotili doterajšie pôsobenie tejto nemeckej retailovej módnej značky na Slovensku, rozobrali sme špecifiká fungovania predajní a zaujímavé plány s novou retailovou značkou.

 

V rámci novo vybudovaného bratislavského centra NIVY ste otvorili svoju najväčšiu predajňu na Slovensku, v poradí štvrtú. Ako sa vám na slovenskom trhu darí?


Veľmi dobre. Po kríze v rokoch 2009 a 2010 je to dokonca stále lepšie. Dôležité je však podotknúť, že východoeurópske trhy sa niekoľko rokov dynamicky vyvíjali a deje sa to  stále. Na Slovensku je však pomerne špecifická situácia, jednak tým, že tu máme len štyri predajne a potom je tu vysoko konkurenčné prostredie. A to nielen v rámci Bratislavy – entita nákupných centier je európsky unikát. Pokiaľ ide o Bratislavu, len pár minút od centra NIVY sa nachádza Eurovea, Aupark, Central, nie ďaleko od centra sa rozprestiera centrum Bory Mall. Všetko je viac menej lokalizované v jednom priestore. Veľkú konkurenciu predstavuje aj neďaleká Viedeň s rozvinutou maloobchodnou sieťou a tiež Parndorf, kde funguje jedno z najväčších outletových centier v Rakúsku. Je to blízko k Slovensku a navyše veľmi dobre dopravne dostupné.

 

V čom je nová predajňa odlišná? Aké trendy a novinky v nej uplatňujete?


Na predajnej ploche prezentujeme najnovšie trendy a nielen pokiaľ ide o tovar. Novinky sa týkajú aj umiestnenia a rozloženia tovaru či dizajnu predajne. Teraz napríklad sedíme na veľkej pohovke, ktorú v starších predajniach určite nenájdete. V predajni máme modernejší a sviežo pôsobiaci nábytok a tiež LED osvetlenie. Samotná predajňa sa rozprestiera na dvoch poschodiach, jedno z nich patrí tovaru pre dámy a ďalšie tovaru pre pánov. Už len takéto členenie, v rámci samostatných poschodí, je pre nás jedinečné. V moderne riešenom centre s pôsobivou architektúrou rozhodne nezaostávame.

 

Zmena sa týka aj podielov a charakteru jednotlivých tovarov. V minulosti sme napríklad vyčleňovali väčší priestor biznis oblečeniu, teda oblekom, kabátom, košliam, kravatám a pod.. V súčasnosti si už vyberie zo širokej ponuky oblečenia na každý deň a dokonca aj zo športového sortimentu úplne každý zákazník, nielen ten biznisový. Ľudia sa chcú cítiť pohodlnejšie a my im v tom pomáhame. Trendy v obliekaní sa menia a je dôležité ich nasledovať.

 

Zostávajú pre vás prioritou kamenné predajne alebo uvažujete aj nad dynamickým rozvojom online obchodu?


Online trh sa neustále rozvíja a preto je pre nás veľmi dôležitý. V súčasnosti patria k najväčším hráčom na európskom trhu firmy, ktoré boli pred desiatimi rokmi takmer neznáme. Online je pre nás aj preto  jednou z priorít – začali sme v Nemecku, predstavili sme internetový obchod v Rakúsku, minulý rok v Poľsku a postupne s touto stratégiou pokračujeme do ďalších krajín, aby sme online priestor pokryli úplne všade. Toto spojenie umožňuje zákazníkom nakúpiť tovar online a vrátiť ho v predajni, alebo naopak, nakúpiť online a vyzdvihnúť si tovar v predajni. Neviem čo prinesie budúcnosť, obidva kanály sú pre nás dôležité, chceme mať kamenné predajne aj byť aktívni v online prostredí.

 

Neuvažujete ísť aj do iných slovenských miest?


O slovenskom trhu máme dokonalý prehľad a neustále sledujeme čo sa tu deje. Logicky by ďalšou našou zastávkou mohli byť Košice. V Košiciach som bol prvý krát už v roku 2012. Napriek tomu, že momentálne nemáme žiadny konkrétny plán otvorenia predajne v budúcom roku alebo o rok neskôr, Košice by boli z tohto pohľadu zaujímavé miesto.

 

Aký je váš typický zákazník?


Naša cieľová skupina je široká. Našimi zákazníkmi sú mladí ľudia vo veku 13, 14, 15 rokov a tiež starší ľudia, napríklad aj vo veku 90 rokov. Okrem detských tovarov máme v súčasnosti sortiment pre každého.

 

Mnohí slovenskí zákazníci chodia za nákupmi aj do vašich predajní vo Viedni. Dôvodom môže byť pestrejší alebo cenovo atraktívnejší sortiment. Ako to vnímate?


Nemyslím si, že sortiment v našich predajniach vo Viedni je väčší, závisí to však od veľkosti predajne – čím väčšia predajňa, tým širší a hlbší sortiment a príležitosť ponúknuť viac značiek. Keď si však porovnáte veľkosť predajní, ktoré pôsobia na Slovensku, a ktoré máme v Rakúsku v menších mestách, napríklad v Linzi, sortiment sa príliš nelíši a ponuka je rovnaká. Keďže mám na starosti Slovensko, dúfam, že slovenskí zákazníci už nebudú musieť chodiť za vytúženými tovarmi do Viedne.

 

Akým spôsobom podporujete lojalitu zákazníkov?


Najdôležitejší je pre nás prístup k zákazníkom, čiže to, ako sa na predajnej ploche k zákazníkovi správajú, či mu poradia alebo nájdu optimálne riešenie. Ak príde zákazník následne domov v novom outfite a niekto mu povie: „Vyzeráš skvele“, rád sa do predajne vráti. Ale ak príde domov a niekto mu povie „Ako to vyzeráš, čo ti to predali?“, tak to už nie je ideálne. Práve preto kladieme vysoký dôraz na zákaznícky servis. V tomto je pre nás dôležitá aj zákaznícka karta, na ktorej pracujeme a plánujeme ju už čoskoro.

 

Aký podiel zo zákazníkov patrí tým verným?


Je to zhruba 40%.

 

Spomenuli ste zmeny, ktoré sa týkajú sortimentu. Aké ďalšie zmeny prinášate?


Sortiment a značky pravidelne mierne obmieňame – záleží aj od ročného obdobia. Niektoré značky sa však v priebehu ročných období stávajú obľúbenejšie, popularita iných zasa klesá. Ako som už spomínal, pred približne 5 alebo 10 rokmi bola móda konzervatívnejšia, v súčasnosti  je ponuka tohto tovaru podstatne menšia, prispôsobuje sa totiž dobe a aktuálnym požiadavkám zákazníkov. Konzervatívnejší tovar však z ponuky úplne nevyradíme, jeho podiel sme výrazne znížili. Rovnako je to aj s niektorými značkami.

 

pc nivy shop

 

Nebolo pre vás problém nájsť na Slovensku do novej predajne personál?


Ako som už povedal, konkurencia je na slovenskom trhu veľmi vysoká a to nielen v Bratislave. Veľa ľudí so znalosťou jazykov, predovšetkým nemčiny, odchádza za prácou do Rakúska, napríklad do Parndorfu či Viedne. Nič zásadné sa však nezmenilo, nikdy to nebolo jednoduché.

 

O aký typ tovaru je vo vašich predajniach na Slovensku najväčší záujem?


Slováci vo všeobecnosti obľubujú značky a značkové oblečenie. Vyhľadávajú najmä medzinárodne známe značky. Značkové tovary obľubujú hlavne ženy, ktoré pozorne sledujú všetky módne trendy. S obľubou nosia šaty a posledné módne kúsky prémiových značiek. Na druhej strane nie sú vo východnej Európe veľmi obľúbené staršie značky. Dôvodom je aj to, že priemerný vek zákazníkov na Slovensku je nižší ako v Nemecku či v Rakúsku.

 

Kedy k vám prichádza najviac zákazníkov?


V rámci týždňa je to najmä víkend, v čase od 17:00 do 20-20:30. Najsilnejšia je pre nás zimná sezóna, obdobie od novembra, decembra až do polovice januára. Zimná sezóna je vo všeobecnosti silnejšia ako letná.

 

Aké novinky alebo zmeny pripravujete v rámci celej skupiny?


Pripravujeme viacero noviniek. Naďalej sa budeme zameriavať na expanziu vo východnej Európe. Druhou novinkou je budovanie siete predajní Anson's, ktoré sú zamerané na módu pre mužov. Pred dvoma týždňami sme otvorili predajňu Anson's v Bukurešti a aktuálne pribudla takáto predajňa aj v Prahe – ide o druhú predajňu tejto značky vo východnej Európe. Zakrátko pribudne aj predajňa v Záhrebe. Aktuálne má táto značka už približne 20 predajní v Nemecku a dúfam, že jedného dňa budeme mať jednu, či dve predajne Anson's aj na Slovensku.


redakcia
Foto: Peek & Cloppenburg

 

Video

Prvé ohlasy spotrebiteľov na recykláciu plastov

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk