Slovenské e-shopy sú schopné veľmi rýchlo napredovať

Hovorí Michal Král, CEO Pricemania spol. s.r.o. V rozhovore sme rozobrali zmeny, ktorými v poslednom období prešla Pricemania, plánovanú expanziu do Česka, rozvoj online obchodu v pandemickom období a niektoré výrazné trendy. 

 michal kral

 

Za posledné dva roky ste si prešli veľkými technologickými, personálnymi aj strategickými zmenami. O čo konkrétne išlo?


Za posledné roky sa výrazne nakumuloval technologický dlh a neboli sme schopní dostatočne rýchlo inovovať a byť konkurencieschopní. Z tohto dôvodu prišlo v roku 2019 zásadné rozhodnutie prepísať celú aplikáciu od nuly a postupne nahradiť starý systém novou generáciou Pricemanie. Vďaka tejto prestavbe a novým službách aktuálne rastieme takmer o 100 % medziročne z pohľadu obratu.

 

Jednou zo zásadných noviniek, ktorú uvádzate, je Pricemania Content Network. Čo sa za týmto názvom ukrýva?


Predstavte si, že si čítate článok o najnovšom iPhone-e či smart hodinkách a priamo v recenzii, či teste, si dokážete porovnať ceny týchto produktov u popredných e-shopov, pričom priamo z článku sa dokážete prekliknúť do e-shopu. Užívateľovi to šetrí čas, nemusí využiť porovnávač cien, priamo sa preklikáva do e-shopu, kde môže dokončiť nákup. Pricemania Content Network je reklamná sieť, ktorá smeruje užívateľov z kvalitných obsahových webov priamo do e-shopov a zastrešuje celé fungovanie siete po technologickej stránke.

 

Nedávno ste ohlásili expanziu do Česka. Čo očakávate od českého trhu?


Keďže medzi našimi klientami na Slovensku je veľa českých subjektov a zároveň v prípade českého trhu odpadá jazyková bariéra, je pre nás táto krajina logicky prvá voľba pri expanzii. Už teraz sa nám podarilo dostať do porovnania popredných hráčov ako sú napríklad Alza.cz, Mall.cz, Datart.cz, Okay.cz, Notino.cz a desiatky ďalších, ponuka sa navyše veľmi rýchlo rozširuje. Hoci je český trh mimoriadne vyspelý a konkurencieschopný, veríme si, že aj vďaka sieti, ktorú budeme rozbiehať paralelne s hlavnou službou, sme schopní veľmi rýchlo narásť, aby sme sa stali relevantnými partnermi pre české e-shopy.

 

Aké ďalšie novinky pripravujete pre najbližšie obdobie?


Aktuálne sa sústreďujeme na rozvoj samotnej služby, aby sme zvýšili spokojnosť užívateľov a ich lojalitu. Okrem možnosti parametrického porovnania produktov nás čaká vývoj nového webu Pricemania s dôrazom na vyhľadávanie, rýchlosť načítania, použiteľnosť služby na mobilných zariadeniach a predovšetkým rozšírenie obsahu, ktorý pomôže pri výbere produktu a overeného e-shopu.

 

Ako je to momentálne s projektom Pricemania Academy?


Projekt Pricemania Academy je aktuálne v podobe individuálnych konzultácií pre majiteľov e-shopov a videorozhovorov s osobnosťami SK/CZ e-commerce. Oživenie workshopov nateraz neplánujeme, keďže sa sústreďujeme na hlavný biznis, ktorým je Pricemania + nový kanál Pricemania Content Network.

 

Po príchode pandémie museli ľudia, ktorí preferujú nakupovanie v kamenných obchodoch, prejsť do online sveta. Myslíte si, že táto skutočnosť, ale aj zvyšujúci sa pokrok v digitálnych technológiách a viaceré novinky, s ktorými firmy prichádzajú, pomôžu k tomu, aby ľudia nakupovali čoraz viac prostredníctvom internetu?


Očakávam, že časť ľudí, ktorí doteraz na internete nenakupovali a počas pandémie koronavírusu si túto formu otestovali, zostanú verní internetu aj po ukončení pandémie. Zároveň však aj veľkí retailoví hráči pochopili, že nemôžu mať e-shop len ako doplnok, ale ako plnohodnotný predajný kanál, ktorému je potrebné venovať rovnako veľkú pozornosť ako kamenným predajniam.

 

Aké faktory sú pre zákazníkov kľúčové pri výbere produktov cez Pricemaniu?


Cena je stále dôležitým faktorom, ale za ostatných 10 rokov sa zákaznícke správanie a rozhodovanie posúva viac k rýchlosti a kvalite doručenia, značke e-shopu a celkovému užívateľskému zážitku. Zákazníci čoraz viac preferujú obľúbené a overené značky e-shopov, ktoré majú pozitívne referencie a vysokú zákaznícku spokojnosť. Práve preto najviac nákupov z Pricemanie končí v e-shopoch ako napríklad Alza.sk, Mall.sk, Datart.sk, Notino.sk, Martinus.sk, Gymbeam.sk, TPD.sk a v ďalších známych e-shopoch.

 

Ako vnímate rozvoj online obchodu, ktorý iniciovala najmä pandémia koronavírusu? Kam sa bude uberať ďalší vývoj?


Vplyvom pandémie sa urýchlila digitalizácia obchodu a to aj v segmentoch, ktoré ešte donedávna boli prakticky čisto retailové. Počas pandémie boli viacerí kamenní obchodníci prinútení spustiť alebo inovovať svoje e-shopy rádovo v týždňoch, čo by za normálnych okolností trvalo mesiace až roky. Zároveň do on-line aktivít nasmerovali mnohí výrazne väčšie investície, ako tomu bolo v minulosti. Očakávam, že na prípadné ďalšie obmedzenia a lockdown už budú obchodníci na jeseň oveľa lepšie pripravení.

 

Čo by ste poradili e-shopom, ktoré chcú úspešne napredovať a byť na popredných priečkach obľúbenosti u zákazníkov?


Jednoznačne sa musia už pred spustením intenzívne vzdelávať a spolupracovať s najlepšími dodávateľmi na trhu, či už ide e-shopovú platformu, webhosting, digitálnu agentúru, logistického partnera, ERP či desiatky marketingových a iných nástrojov a kanálov. Ide o veľmi komplexnú oblasť v hyperkonkurenčnom prostredí, takže presadiť sa je dnes výrazne ťažšie ako tomu bolo pred 10 rokmi. Kľúčový rozhodnutím je na začiatku výber e-shopovej platformy, ktorá je motorom on-line podnikania a keď sa bude “zadrhávať”, preteky s ňou pravdepodobne nevyhráte. Konkrétny výber platformy (krabicové riešenie vs. open-source vs. riešenie na mieru) závisí od množstva faktorov, preto je vhodné poradiť sa pred finálnym rozhodnutím so skúseným konzultantom či inými majiteľmi e-shopov, ktorí si už podobným procesom prešli a sú pripravení podeliť sa o skúsenosti.


E-shop musí byť rýchly, prehľadný, so zapamätateľnou značkou, širokou ponukou produktov, odladeným nákupným procesom a konkurencieschopnou cenotvorbou. Toto všetko je už dnes štandard a teda často rozhodujú detaily a hlavne marketingové rozpočty.

 

Priniesla pandémia koronavírusu do oblasti online obchodu aj negatíva?


Pandémia negatívne postihla niektoré produktové kategórie, najmä segment luxusnejšieho tovaru, ktorý nevyhnutne nepotrebujeme k životu a ktorého nákup v čase neistoty mnohí radšej odložia. Takisto trpel napríklad aj predaj elegantného oblečenia, keďže príležitostí, kde ho využiť (home office a nemožnosť spoločenských eventov), bolo počas lockdownu veľmi málo. Zároveň sa počas pandémie objavilo aj niekoľko podvodných e-shopov, ktoré sa snažili profitovať na neistote a nedostatku niektorých komodít (rúška, respirátory apod.). Z tohto dôvodu je dôležité si pred nákupom overiť kvalitu a serióznosť e-shopu a nepodľahnúť “mimoriadne výhodným”, až podozrivo lákavým ponukám.

 

Ako vnímate profesionalitu e-shopov, ktoré pôsobia na Slovensku?


Za ostatných 10 rokov vnímam veľký progres z pohľadu kvality samotných webov (obsah, rýchlosť, vyhľadávanie, nákupný proces, služby zákazníkov) a celkovo tzv. user experience (užívateľského zážitku). Viditeľný je vplyv českých shopov, ktoré vo viacerých segmentov na slovenskom trhu dominujú a ktoré boli často v minulosti na vyššej úrovni. Našťastie slovenské e-shopy sa tiež veľmi rýchlo zlepšujú, navyše za posledné roky aj úspešne expandujú a sú profitabilné. Spomenul by som napríklad Dedoles, Gymbeam, Electronic-star, ale aj desiatky iných rýchlo napredujúcich e-shopov, ktoré každý rok narastú o 100 a viac percent.

 

V čom by sa mali e-shopy zlepšiť?


Ako som spomínal, brzdou rastu je často u niektorých práve e-shopová platforma. Viacerí budú nútení v tomto smere urobiť ťažké rozhodnutia, ak sa chcú posunúť na ďalší stupeň. Takisto treba zákazníkom poskytnúť dostatočne široký výber platobných možností a spôsobov doručenia, vrátane odberných miest a to aj tých, ktorých popularita za ostatné roky výrazne rastie.

 

Pripravil: dk
Foto: Michal Král/Pricemania

 

Video

Pozvánka na Retail Summit 2021

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk