Kaufland 450x1010

Kaufland 450x1010

Kaufland

Základom pri budovaní love brandu je silná myšlienka

Jana Kutlíková pracovala ako CEO slovenského ZOOT-u a aktuálne stojí na čele online obchodu s ekologickými produktami pre domácnosť a záhradu ZEMITO.sk.

 

Jana Kutlíková

 

V rámci oboch projektov stála pri budovaní postavania značky od samého začiatku. Opýtali sme sa jej, aké sú špecifiká jednotlivých segmentov a aj na to, čo je pre budovanie love brandu kľúčové.

 

Zemito a Zoot sú veľmi odlišné značky. Zatiaľ čo v jednom prípade išlo o predaj oblečenia a doplnkov, v druhom ide o udržateľnú alternatívu spotrebného tovaru nielen do domácnosti. V čom vidíte najväčšie rozdiely pri budovaní oboch značiek?

 

Mojou snahou je pozerať sa vždy na značku komplexne. Nejde len o to, čo predáva, ale aj aké má hodnoty a aký je jej odkaz zákazníkom. V oboch prípadoch sa nám podarilo vybudovať silnú zákaznícku základňu a rovnako tak povedomie o značke ako takej a to nielen z hľadiska toho čo predáva.

 

Zároveň vás vždy ovplyvní prostredie, v ktorom pracujete. Počas obdobia, kedy som pôsobila v ZOOTe som bola ovplyvnená aktuálnou módou, bavilo ma sledovať trendy, obmieňať si šatník a podobne. Skrátka som tým žila. Aktuálne v Zemite je to úplne iná životná etapa. Človek si vekom uvedomí zodpovednosť nielen voči sebe a svojim blízkym, ale a voči životnému prostrediu. Spomalila som a úplne sa napojila na myšlienku pre menej odpadu, ktorú v Zemite vnímame ako kľúčovú.

 

Obe značky majú spoločného zákazníka, ktorý sa nebráni online nakupovaniu, ide len o to zvoliť správnu stratégiu, ako ho dostať práve na ten daný e-shop.

 

Čo je špecifické pre segment ekologických produktov?

 

Ide zatiaľ o pomerne malý segment, avšak s tendenciou rýchleho rastu. Zásah a cielenie nie sú veľmi rozdielne nakoľko v oboch prípadoch sú našimi zákazníkmi prevažne ženy vo veku od 18 do 34 rokov. Vo frekvencii nákupov tu je trochu rozdiel. Predsa len sú ľudia aktuálne zvyknutí nakupovať oblečenie masívnejšie a často. Ale aj to sa postupne mení.

 

Jasná identita značky je pre úspech v online priestore kľúčová. Ako ju vybudovať?

 

Identita značky je niečo, čo by malo mať svoje jasné a pevné piliere, ale zároveň by sme sa nemali brániť tomu, aby sa vyvíjala a čiastočne menila. Ako dôležité vnímam hodnoty firmy, ktoré musia vnímať nielen zamestnanci, ale aj zákazníci. Následne si len dosadiť do rovnice správne nastavené cielenie a mať v tíme ľudí, ktorí dokážu prinášať výsledky, ale zároveň vnímajú podstatu projektu.

 

Online obchod má oproti kamennej predajni mnoho výhod, zároveň aj nevýhod. Tou najvýraznejšou je, že ľudia nemajú možnosť vidieť výrobky na vlastné oči a nemôžu si ich „ochytať“. Dá sa to nejako kompenzovať?

 

To je pravda. Ale aj tento zdanlivý hendikep je možné kompenzovať napríklad rôznymi eventami, workshopmi, kde sa ľudia môžu stretnúť s onlinom face to face. Dôsledne sa tiež treba venovať aj fotkám a popisom produktov. Čím sú detailnejšie, podrobnejšie tak tým lepšie si vie zákazník predstaviť daný produkt.

 

 

 

„Ďalšou cestou, ako zákazníkovi čo najlepšie priblížiť tovar je využiť aktuálne možnosti sociálnych sietí. Je možné robiť videá, lifestreeme a rovnako využiť influencerov, ktorí vedia produkt často perfektne otestovať a prezentovať zákazníkovi s úplne inou emóciou.“

 

 

Okrem B2C sa zameriavate aj na B2B segment. Ako vznikla myšlienka Zemito Akadémie?

 

Zemito akadémia je projekt, ktorý vznikol prirodzene z narastajúceho dopytu. Stále viac firiem nás oslovovalo s požiadavkou na workshop alebo prednášku, ktoré by sa týkali ekologických tém, less waste office a pod. Aby mala táto naša aktivita ucelený koncept, rozhodli sme sa, že založíme Zemito Akadémiu. Klienti si napríklad v rámci nej môžu na mieru vyskladať to, čo práve potrebujú. Nejde len o workshopy, ale napríklad si môžu vybrať vianočný darček pre svojich zákazníkov či pracovných partnerov, ktorý je zmysluplný a zároveň udržateľný.

 

Zemito funguje na Slovensku aj v Čechách. V čom vidíte najväčšie rozdiely v spotrebiteľskom správaní v jednej a druhej krajine?

 

Najväčší rozdiel vidím práve v skladbe košíka. Slovenský zákazník obľubuje novinky, sleduje trendy, trochu viac sa necháva uniesť tým, čo je aktuálne v popredí. Na českom trhu rozhoduje najmä cena produktu a slovíčko akcia tam má oveľa väčšiu váhu. Slováci nakupujú intenzívnejšie a viac častejšie podľahnú emócii – toto chcem! 

 

Čo je podľa vás absolútne kľúčové pri budovaní úspešného online biznisu?

 

Alfou omegou je kvalitný zákaznícky servis. Ten musí byť tip-top, inak kráčate po tenkom ľade. Individuálny prístup, profesionalita a ochota vždy vyriešiť akúkoľvek požiadavku tak, aby v zákazníkovi ostala pozitívna emócia. Niekedy je to ťažké, pretože ľudia sú rôzni, ale vzťah so zákazníkom by naozaj mala byť absolútna priorita pre každý online obchod. Naším cieľom je mať spokojnosť zákazníka nad 95% a nesklamať jeho očakávania. Teší ma, že sa nám to zatiaľ úspešne darí a to vďaka nesmierne skúseným a šikovným ľudom, ktorí sa nám o zákaznícky servis starajú.

 

redakcia
Foto: archív Zemito/Jana Kutlíková

 

Video

V boji proti vírusom je úspešný UV ROBOT

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW