KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Najdynamickejšie rastú čerstvé syry

lubos mudrakKonštatuje Ing. Ľuboš Mudrák, obchodný riaditeľ MILEX NMNV, a.s.


V exkluzívnom rozhovore pre odborný portál RETAILmagazin.sk podrobne analyzuje segment mliečnych výrobkov a špeciálne sa zameriava na kategóriu syrov.

 

 

Syry patria na Slovensku k produktom každodennej spotreby. Obľúbenosť jednotlivých druhov sa však mení v závislosti od vývoja trhu i spotrebiteľa. Slovensko je krajinou, ku ktorej mlieko a mliečne výrobky neodmysliteľne patria. Ktoré kategórie v segmente mliečnych výrobkov sú u slovenského spotrebiteľa najobľúbenejšie? Ako sú na tom syry?
Ľ.M.: Najobľúbenejšou kategóriou v segmente mliečnych výrobkov, respektíve kategóriou ktorá predstavuje najväčší prínos v rámci tržieb, sú práve syry. Pri pohľade na celý segment mliečnych výrobkov, syry na celkovom predaji tvoria najvýznamnejší hodnotový podiel, až 37%. Nasleduje mlieko 27%, jogurty 21% a mliečne dezerty 14%. Aj tu platí, že z pomedzi všetkých kategórí v mliečnom segmente sú syry kategóriou s najväčším medziročným nárastom. K najpopulárnejším syrov patria na Slovensku už veľmi dlho tavené syry. Tie tvoria 31,4 % objemový podiel. Je to však už niekoľko rokov klesajúca kategória. Najdynamickejší nárast predaja pokiaľ ide o objem eviduje kategória čerstvé syry.

 

Akú pozíciu majú syry v segmente mliečnych výrobkov na slovenských pultoch?
Ľ. M.: Balené syry sú na slovenskom trhu významnou kategóriou rýchlo - obrátkového tovaru pokiaľ ide o obrat. Na základe trhových dát ide o štvrtú najväčšiu kategóriu po čokoládach, pive a sladkých sušienkach. V rámci tempa rastu tejto kategórie, stav viažuci sa k septembru 2014 ukazuje, že ide o najrýchlejšie rastúcu kategóriu z pomedzi aktuálne TOP 10 kategórií. Medziročný rast je na úrovni +6,4%.

 

Vzhľadom na širokú škálu produktov, ktoré ponúkajú slovenské a zahraničné maloobchodné siete si z pultov predajní zákazník môže vybrať medzi domácimi a zahraničnými syrmi. Môžete porovnať obľúbenosť domácej výroby a zahraničnej produkcie?
Ľ.M.: Slovenský spotrebiteľ dlhodobo preferuje overené a tradičné značky. Vo väčšine kategórií preto dominujú práve tradičné značky, či už slovenské alebo české, ktoré môže spotrebiteľ historicky považovať za domáce. Vzhľadom na technologické možnosti slovenských výrobcov existujú syry, ktoré ani nie je momentálne možné na Slovensku vyrobiť. Sú to napríklad syry parmezánového typu, niektoré typy plesňových syrov a podobne. Preto je v týchto kategóriách v popredí zahraničná produkcia.

 

Ktoré kritériá aktuálne rozhodujú pri výbere a kúpe syrov u slovenského spotrebiteľa?
Ľ. M.: Rozhoduje v prvom rade účel použitia. Vo väčšine kategórií majú silné postavenie privátne značky, z čoho sa dá usúdiť, že dôležitá je určite aj cena. Dôležitá, nie však rozhodujúca. Nemenej významný faktor pri kúpe je kvalita a zdravý životný štýl a z toho plynúce preferencie spotrebiteľa. Tieto kritériá výberu sa potom prejavujú rastom takých kategórií, akou je napríklad kategória čerstvé syry.

 

Obal a podporné marketingové aktivity sú určite významným nástrojom pri predaji. Ako ovplyvňujú predaj syrov?
Ľ. M.: Obal produktu je v kategórii syrov mimoriadne dôležitý. V prvom rade chráni kvalitu našich produktov. Z pohľadu predaja je funkciou obalu odlíšenie sa od konkurencie a viditeľnosť na regáloch. Kvalitný a pútavý obal je preto veľmi dôležitý. Aj preto sa zameriavame na realizáciu množstva presne cielených aktivít, ktorými zvyšujeme dostupnosť, viditeľnosť a atraktivitu našich produktov pre kupujúcich.

 

Predvianočné a predsilvestrovské obdobie je tradične obdobím veľkých nákupov. Ako sa toto obdobie prejavovalo v predaji syrov?
Ľ. M.: Obdobie pred Vianocami a Silvestrom je určite silným obdobím z pohľadu predaja v obchode. Nedá sa však hovoriť o výraznom zvýšení predaja syrov v predvianočnom období, ani v období pred Silvestrom. Evidujeme skôr mierny nárast predaja v tejto kategórii. Najväčší dopyt zaznamenávame pri masle, ktoré sa v tomto období intenzívnejšie používa na pečenie a varenie.

 

Vaša spoločnosť je súčasťou projektu Kvalita z našich regiónov, ktorého cieľom je dávať do pozornosti produkty vyrobené na Slovensku. Prečo ste sa zapojili do takéhoto projektu? Zaznamenali ste zmeny v predaji vašej produkcie pôsobením projektu na trhu?
Ľ. M.: Do projektu Kvalita z našich regiónov sme sa zapojili preto, že sme mu verili. Verili sme nápadu a dobrej myšlienke, ktorú projekt priniesol. Ako jediný projekt na Slovensku aj doteraz plní svoje poslanie s preukázateľnými výsledkami a jasnými pravidlami. So značkou Liptov, ktorá sa zapojila do projektu Kvalita z našich regiónov sa nám darí a je to aj vďaka účasti v ňom.

 

Jana Kuklová
Ilustračné foto: archív Ľuboša Mudráka

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk