KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Pre generáciu Y sú koreniny príležitosťou na experimentovanie

andrea kollarovaO koreninách, trendoch, predaji a sezónnosti sme hovorili s Mgr. Andreou Kollárovou, Trade Marketing Executive, spoločnosti Johann Kotányi s.r.o.

 

 

 

 

 

Koreniny sú dnes stabilnou súčasťou, snáď všetkých predajní s potravinami. Mohlo by sa zdať, že ide o kategóriu, ktorá sa počas posledných rokov výrazne nezmenila. Zrejme len zdanlivo...Ako tento sortiment vnímate?

 

Z dostupných dát vieme potvrdiť, že kategória korenín rastie a očakávame, že sa bude pozitívnym smerom vyvíjať naďalej. Je to aj vďaka narastajúcemu trendu zdravšieho životného štýlu.

 

Kategória sa mení a dokonca celkom zaujímavým spôsobom. Postupne sa do popredia v predaji a obľúbenosti dostávajú napríklad mlynčeky. Koreniny a bylinky totiž najlepšie chutia, ak si ich spotrebiteľ čerstvo namelie práve z mlynčeka. Pre našu spoločnosť sú v súčasnosti mlynčeky s koreninami a bylinkami vlajkovou loďou a každým rokom toto portfólio výrobkov rozširujeme o nové druhy požadované zo strany spotrebiteľov.

 

Čo považujete za historicky najpredávanejší typ balenia korenín na slovenskom trhu? Akú gramáž nakupujú Slováci najviac?

 

Vyhrávajú vrecká v gramážach od 20g – 40g.

 

Naznačili ste silnejúci dôraz na kvalitu korenín a zároveň na zážitok, ktorý spotrebiteľ môže pri práci s nimi nadobudnúť. Znamená to, že vývoj sa posunul od uprednostňovania koreniacich zmesí k „mono“ koreninám?

 

Záujem o mono koreniny a bylinky každoročne na Slovensku rastie. Je to zrejmé aj z dostupných dát. Tie uvádzajú, že kategória mono korenín eviduje rast na úrovni +9,7% vs 2016. Ani koreninové zmesi nestrácajú na svojej popularite. Naša spoločnosť zaručuje vďaka svojej prémiovosti a kvalite, ktorá je vždy na prvom mieste, výborne namiešané zmesi na rôzne obľúbené druhy mäsových jedál a príloh. Čo je zaujímavé, množstvo mladých ľudí, predstaviteľov generácie Y, ktorí radi experimentujú, sa usiluje o vytváranie jedinečných vôní a chutí a hľadajú potraviny s autentickými príbehmi pôvodu. Koreninové zmesi a marinády si preto radi vyrábajú sami zmiešavaním kvalitných mono korenín. V ich intenzívnom zábere sú aj veľmi netradičné koreniny a bylinky. V tom vidíme zaujímavý potenciál.

 

Koreniny a bylinky sú do určitej miery sezónnym sortimentom. Mnohé sú s určitými obdobiami v roku neodmysliteľne späté. Zmenilo sa v tomto smere niečo?

 

V predchádzajúcich obdobiach boli počas roka pre obchodníkov najzaujímavejšie dve TOP sezóny, Veľká noc a Vianoce. V súčasnosti medzi ne môžeme zaradiť aj stále silnejúcu grilovaciu sezónu. Počas spomínaných troch sezón prirodzene rastie aj predaj korenín. A nielen to. Pred príchodom Veľkej noci a Vianoc sa napríklad zvyšuje čoraz viac záujem o vanilkový cukor Bourbon či ochutené cukry, ako je napríklad škoricový, rumový, vanilínový či citrónový. Aj tieto výrobky dnes už zaraďujeme do sortimentu korenín.

 

Kategória korenín je pre mnohých stále relatívne konzervatívnou kategóriou...

 

Je to do určitej miery kvôli tomu, že najväčšiu časť predajov tvoria naďalej základné a najpoužívanejšie mono koreniny.

 

Aké nástroje podpory predaja sú pri koreninách v súčasnosti efektívne? Čo všetko z marketingového mixu využívate?

 

Okrem najviac rozšíreného a najvyužívanejšieho akciového letáku neustále rastie význam využitia instore médií, druhotných vystavení a samplingu s najväčším významom pre zviditeľnenie inovácií. Naše produkty podporujeme a zviditeľňujeme hlavne prostredníctvom spomínaných aktivít, aby sa s nimi spotrebiteľ oboznámil, inšpiroval a vyskúšal aj niečo iné ako len to, čo si prišiel kúpiť do obchodu. Pre inšpiráciu a informovanie spotrebiteľov využívame aj online médiá. Sem zaraďujeme náš Facebook profil a webovú stránku, kde zdieľame informácie o našich novinkách, pripravujeme súťaže pre fanúšikov a dostupné sú tu aj recepty vytvorené našimi šéfkuchármi.

 

Najvyšší podiel na predaji korenín majú podľa prieskumov veľkoplošné predajne, hypermarkety a supermarkety. Ako je to s inými predajnými kanálmi?

 

Veľkoplošné predajne dnes spotrebiteľov lákajú širokým sortimentom, druhotnými vystaveniami a množstvom promócií. Tu je aj ponuka korenín a byliniek skutočne široká. Stále vysoký podiel predaja korenín však naďalej zostáva v malých predajniach tradičného trhu. V číselnom vyjadrení je to takmer 45% podiel, avšak s limitovanou ponukou iba základných korenín. V distribučných kanáloch v poslednej dobe, v rámci kategórie korenín, neprišlo k príliš výrazným zmenám. Zaujímavosťou je, že vybrané drogistické reťazce a iné špecializované predajne, v rámci svojich existujúcich priestorov venovaným zdravej výžive, zaradili do sortimentu už aj koreniny a bylinky. Stalo sa tak najmä z dôvodu ich preukázateľných pozitívnych zdravotných účinkov na ľudský organizmus. Konkrétne ide napríklad o škoricu, klinčeky, bazalku alebo rozmarín, ktorý patrí medzi silnú päťku (oregano, rozmarín, kurkuma, bobkový list a kôpor), ktorá má najväčší obsah antioxidačných a protirakovinových látok.

 

Aké trendy v oblasti korenín by ste zdôraznili?

 

Mnohí spotrebitelia s obľubou experimentujú, inšpirujúc sa televíznymi programami o varení, a kladú dôraz na kvalitu použitých surovín, ktorú garantuje aj naša spoločnosť. Je prirodzene dôležité na tieto trendy reagovať a aj do kategórie korenín prinášať novinky. V rámci vývoja tiež vidíme pokles predaja privátnych značiek a nárast značkových výrobkov. Naša spoločnosť prirodzene reflektuje na svetové trendy a spotrebitelia na Slovensku sa tak môžu aj v budúcom roku tešiť na nové trendové koncepty a výrobky, ktoré ich budú viesť k inšpiratívnemu vareniu s vášňou a kvalitou.

 

Nič sa zrejme nemení na tom, že pre zákazníka nakupujúceho koreniny je najviac dôležitá cena...

 

Slovenský spotrebiteľ je až príliš  klasický a často konzervatívny. Týka sa to výberu aj používania jednotlivých korenín a byliniek. Väčšinou používa základné koreniny kam patrí čierne korenie, rasca, paprika, majorán a bobkový list. Tu rozhoduje o nákupe takmer vždy cena. Stále to samozrejme pretrváva, na tom sa toho až tak veľa nemení.

Svet korenín a byliniek je neuveriteľne pestrý, rôznorodý a exotický. A čo je ešte dôležitejšie, kvalitné koreniny a bylinky sú veľmi prospešné pre zdravie. Táto skutočnosť začína byť pre konzumentov stále viac zaujímavá.

 

Mnohí výrobcovia potravín avizujú príklon spotrebiteľa ku kvalite. Ako je to v prípade korenín?

 

Je tu prirodzene stále veľký priestor na diskusiu o kvalite, čo je to vlastne kvalita v korení. Pre mnohých je čierne korenie vždy iba čiernym korením, čo je v skutočnosti veľký omyl. Tak ako pri každej korenine a bylinke, aj pri čiernom korení existujú výrazné rozdiely v kvalite. Ide nielen o senzorické vlastnosti, ktorými sú vzhľad a vôňa, ale napríklad aj o štipľavosť čierneho korenia, ktorú spôsobuje obsah najdôležitejšej látky - piperínu. Spotrebitelia, ktorí raz vyskúšajú dve rozdielne kvality produktu, vedia tento rozdiel okamžite zistiť, pretože aj so štipkou kvalitného čierneho korenia bude jedlo dostatočne voňavé a štipľavé. Nie je to o kvantite, ale práve o kvalite hoci s vyššou cenou. Rovnako to platí aj pri bobkovom liste, kde kvalitný bobkový list rozpoznáte veľmi jednoducho. Jeho listy majú rovnomerne zelené sfarbenie, ktoré je docielené iba vďaka šetrnému sušeniu, veľkosť listov je štandardizovaná a ručným zberom je zabezpečený výber iba zdravých listov bez stoniek a polámaných listov.

 

Pripravil: Daniel Košťál
Foto: Archív Andrey Kollárovej

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk