V spotrebe sektov sú obrovské rezervy
- Podrobnosti
- Uverejnené pondelok, 11. január 2016
O sektoch, ich ponuke, novinkách a špecifikách predaja sme hovorili s Miloslavom Popovičom, marketingovým manažérom spoločnosti Hubert J.E..
Sekty patria na Slovensku k mimoriadne obľúbeným nápojom. Ako sa to prejavuje na ich predajnosti?
M. Popovič: Predaj sektov sa pre nás v roku 2015 vyvíjal mimoriadne pozitívnym smerom. Za obdobie január až december sme zaznamenali nárast v predaji až o 6,4%.
Lídrom vášho portfólia bol v minulých rokoch Hubert de Luxe. Platí to naďalej?
M. Popovič: Výborne sa darí aj „mladšiemu súrodencovi“, sektu Hubert de Luxe rosé. Príjemne nás prekvapila aj novinka, Hubert Club Zero Dosage. Predpokladaný ročný objem sme vypredali v priebehu necelého polroka, k Vianociam sme museli vyrobiť novú šaržu.
Je aktuálna ponuka sektov v regáloch predajní na Slovensku dostatočne široká?
M. Popovič: Je nielen široká ale hlavne pestrá. Zastúpené sú v dostatočnom množstve domáce aj zahraničné produkty, rôzne druhy. Napokon oveľa pestrejší výber, ak by sme porovnali posledné roky dnes, ponúkame aj my. Vyrábame a predávame sekty vo fľašiach s objemom od 0,2 l až po 3 l, od suchých až po sladké sekty; biele, ružové a červené, s obsahom alkoholu od 0 – 12 %.
Značka Hubert sa okrem nových produktov môže pochváliť prestížnymi oceneniami svojich sektov. A to je pravdepodobne silnou motiváciu pre zákazníka prečo sa rozhodnúť pre určitý produkt...
M. Popovič: Vinárski odborníci z celého sveta naše sekty pravidelne oceňujú na prestížnych medzinárodných vinárskych súťažiach. Na prestížnej medzinárodnej súťaži ružových vín Le Mondial du Rosé vo francúzskom Cannes, ktorá sa uskutočnila vlani v apríli, sa medzi ocenenými vínami umiestnil aj Hubert Club ružové. Hubert de Luxe a Hubert Grand blanc zasa bodovali na strieborných priečkach na uznávanej súťaži AWC Vienna v septembri 2015.
Konzumácia sektov sa väčšine Slovákov spája s výnimočnými príležitosťami a sviatkami. Mení sa na tomto niečo? Aké kroky podnikáte k tomu, aby boli sekty viac konzumované aj v iných obdobiach v roku?
M. Popovič: Sekt sa na Slovensku, ale aj v zahraničí skutočne najviac spája s výnimočnými chvíľami. Našou najsilnejšou sezónou v predajnosti sektov naďalej ostáva obdobie okolo vianočných sviatkov a Silvestra, takisto okolo Veľkej noci. Čoraz viac konzumentov však obľubuje pitie ľahších a sviežejších, najmä ružových sektov, alebo aj nealkoholických sektov už aj počas leta. Vhodnou alternatívou je počas leta Hubert nealkoholický, ktorý sa vyrába špeciálnou metódou z kvalitného odalkoholizovaného vína a vďaka nej si zachováva chuť pravého sektu. Aj výrobou takýchto typov sektov sa snažíme inšpirovať konzumentov k vychutnávaniu si sektu mimo našej hlavnej sezóny.
Môže obchodník uplatnením určitých krokov pomôcť zvýšiť predaj sektov aj mimo ich tradičnej najsilnejšej sezóny?
M. Popovič: Áno. Mimo našej hlavnej sezóny preto chceme klásť väčší dôraz na posilnenie rôznych typov promo aktivít a impulzívny predaj prostredníctvom sekundárneho vystavenia sektov s typmi produktov, ktoré k nemu prirodzene patria – či už sú to jahody alebo bonboniéry.
Aké sú aktuálne trendy v sektoch?
M. Popovič: Chute konzumentov sektov sa rokmi vyvíjajú, a preto si pravidelne uskutočňujeme prieskumy o tom, čo Slovákom chutí. Slováci sú pomerne konzervatívni a dlhodobo verní produktu, ktorý si už raz obľúbili. V súčasnosti dominujú sladšie a aromatické sekty, narastá však aj popularita suchých. Netreba zabúdať ani na rastúcu popularitu miešaných nápojov na báze sektu.
Slováci vo všeobecnosti milujú novinky a predpokladám, že väčšina sa aj v prípade sektov stretne s pozitívnou odozvou...
M. Popovič: Pravidelne prinášať novinky je dnes nevyhnutnosť. Príkladom toho, že Slováci milujú novinky, je prednedávnom uvedený a už obľúbený exkluzívny sekt Hubert XO. Zrel vo fľaši minimálne 5 rokov, s pridaným expedičným likérom Karpatské brandy XO, ktorý zrel v 300-litrových sudoch až 15 rokov. Okrem tejto novinky sme v roku 2015 uviedli ďalšie dve - Hubert Club Zero Dosage, ktorý sa vyrába metódou charmat. Pri druhotnom kvasení sekt zreje šesť mesiacov a následne vzniká takzvaný „sekt nature brut“, zero dosage. Potom ako pri kvasení vzniknú bublinky sa do sektu pridáva expedičný likér, ktorý je zodpovedný za zvyškový cukor v sektoch. Do sektu Hubert Club Zero Dosage sa expedičný likér nepridáva, vďaka čomu vynikne jeho lahodná chuť a užiť si ho môžu všetci, ktorí cukor nemôžu alebo si naň musia dávať pozor.
Milovníkov odrodových sektov ste zrejme potešili uvedením prémiového sektu HubertBlanc de Noir. V čom spočíva jeho unikátnosť?
M. Popovič: Vyrába sa metódou transvals z odrody Cabernet Sauvignon. Blanc de noir môžeme voľne preložiť ako biele víno vyrobené z tmavého hrozna. Vyrába sa veľmi jemným a pomalým lisovaním modrej odrody, aby sa neuvoľnil farebný pigment ukrytý v šupkách bobúľ. Opatrným postupom sa získava čistá, skoro bezfarebná šťava, z ktorej následne po sekundárnej fermentácii vzniká biely ušľachtilý sekt Hubert Blanc de Noir.
Predpokladom toho, aby si zákazník vedel vybrať konkrétny sekt, je ich správne vystavenie v regáloch predajní. Čo je v tomto smere dôležité?
M. Popovič: Pri sektoch ako aj u iných tovarov všeobecne platí, že majú byť vystavené v radoch vzostupne od lacnejších až po drahšie. Rovnako však môžu byť sekty vystavené podľa farby – biele, ružové.. Obchodník by mal tiež zabezpečiť, aby počas expandovanej sezóny, t.j. pred vianočnými sviatkami a Silvestrom, boli sekty dostupné na celej ploche v predajni, teda nielen v regáloch, ale aj neustále sekundárne vystavené v pokladničnej zóne.
Na základe čoho zákazníci sekty kupujú? Rozhoduje cena, značka, predchádzajúca pozitívna skúsenosť alebo atraktívny obal?
M. Popovič: Slovákov pri kúpe sektu zaujíma kvalita, chuť a pozitívna skúsenosť, takisto dajú na referenciu od priateľov a známych. Slovenskí spotrebitelia sú tiež verní tradícii výroby a slovenským sektom, ktoré poznali a pili ešte ich starí rodičia. Dokazuje to aj fakt, že Hubert de Luxe je už roky našim a celoslovensky najpredávanejším sektom. Niet pochýb o tom, že aj atraktívny obal predáva. S našou 190-ročnou tradíciou výroby slovenských sektov dbáme o to, aby naše sekty dobre chutili. Zároveň sa prispôsobujeme dobe a chceme, aby naše mali naše sekty moderný a originálny dizajn a dobre vyzerali, najmä ak sektom obdarujeme niekoho blízkeho.
Aká je spotreba sektov na Slovensku?
M. Popovič: Kategória sektov za posledné roky mierne narástla a čo nás teší, že sa zvyšuje predaj aj mimo hlavnej sezóny – najmä v lete. V priemere u nás každý Slovák spotrebuje 1 liter sektu ročne, oproti nemeckému trhu však máme veľké rezervy – Nemec v priemere skonzumuje 4 litre sektu ročne.
Kto je na slovenskom trhu typickým konzumentom sektov?
M. Popovič: Sekty vyhľadávajú najmä ženy, prítomnosť ženy v spoločnosti, v ktorej sa konzumuje sekt, je obligatórna. Spotrebitelia sektov sa za posledné roky zmenili. Sú viac informovaní a edukovaní o rôznych typoch sektov, vyhľadávajú nové chute, balenia doma aj v zahraničí a tiež nové zážitky. Dopyt po nových chutiach je vyšší a my sa ho snažíme uspokojiť našim širokým portfóliom a uvádzaním noviniek.
Je možné porovnať úspešnosť predaja sektov v maloobchode a gastronómii? Ako sa im darí v internetovom predaji?
M. Popovič: Sektom sa v súčasnosti najviac darí v maloobchode a sekundárne v gastronomických prevádzkach. Pred časom sme na podporu predaja prémiovejších produktov spustili eshop wwww.hubertonline.sk. Uvedením e-shopu nás príjemne prekvapil veľký záujem o zakúpenie našich produktov aj touto modernou cestou. V budúcnosti je pre nás cieľom ešte viac zlepšiť dostupnosť.
Viete identifikovať aktivity na podporu predaja sektov, ktoré sú dnes najviac efektívne?
M. Popovič: Podporu predaja sektov realizujeme kontinuálne a dlhoročne a na podporu budovania odbornej kompetencie a tradície značky využívame rôzne nástroje – komunikujeme prostredníctvom kultúrnych, módnych a „food“ podujatí, rôznych ochutnávok, partnerstiev s inými etablovanými značkami, online komunikáciou, ATL a BTL. Spolupracujeme a podporujeme tiež barmanov a somelierov.
Evidujete pri predaji sektov v maloobchodnej sieti závažnejšie nedostatky?
M. Popovič: Rezonujú najmä problémy s logistikou, ktoré vedú k výpadkom týchto tovarov v regáloch.
Predpokladáte výraznejšie pohyby cien sektov v najbližších obdobiach?
M. Popovič: Nastavenie cien je podmienené viacerými faktormi, od úrody hrozna, až po infláciu. Preto je zložité zmeny predpovedať vopred.
Pripravil: Daniel Košťál
Ilustračné foto: archív M. Popoviča