KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Slováci využívajú pri nakupovaní v e-shopoch z roka na rok častejšie kreditné karty

Podľa údajov spoločnosti Home Credit Slovakia vzrástol objem takto zrealizovaných obchodov oproti roku 2015 dvojnásobne. Za priemerný nákup tovaru online kreditkou utratí Slovák v súčasnosti 46 €.


Ešte v roku 2015 tvorilo online nakupovanie pomocou kreditnej karty iba 8,3 percent z celkového objemu nákupov Slovákov. Podľa údajov spoločnosti Home Credit sa však postupne tento podiel zvyšoval, k čomu zrejme prispela aj pandémia koronavírusu, kedy bolo množstvo kamenných predajní zatvorených. V roku 2021 sa objem úverov na kreditné karty v e-shopoch dostal nad hranicu 16 percent. Za vlaňajšok sa ešte mierne zvýšil na úroveň 16, 4 percent.


„Z tovaru, ktorý najčastejšie nakupujú zákazníci na splátky, či už v e-shopoch alebo v klasických obchodoch, sú na prvom mieste jednoznačne mobilné telefóny. Potom sú to televízory, počítače, biela technika, čo sú najmä chladničky a práčky a taktiež nábytok či zariadenie do domácností,“ uvádza obchodný riaditeľ Home Creditu Marek Tomčík.


Vo všeobecnosti z čísel Home Creditu vyplýva, že v e-shopoch ľudia pri platbe kreditnou kartou v priemere míňajú podstatne vyššie čiastky ako v klasických prevádzkach, online totiž zväčša kupujú drahší sortiment.


„V prípade online nákupov registrujeme dvakrát vyšší priemerný nákup zaplatený kreditkou ako v kamenných obchodoch. Kým za priemerný nákup tovaru na internete ľudia utratia 46 €, v kamennej predajni je to 23 €. Z toho vyplýva, že ľudia preferujú pri výbere drahšieho tovaru alebo služby internet, kde majú jednoduchšiu možnosť produkty porovnať a taktiež si prečítať odporúčania od iných zákazníkov,“ hovorí M. Tomčík.


Na druhej strane je však zaujímavé, že 15 percent transakcií pomocou kreditnej karty, je v sume do 4 €, pričom väčšina z nich sa uskutoční v kamenných obchodoch. Ide o rôzne drobné platby, ako trebárs za kávu v nákupnom centre alebo dokúpenie chýbajúcej potraviny vo večierke, v prípade online platieb môže ísť zase o prepitné pre vodičov prepravných spoločností.


Keď sa pozrieme na pomer počtu transakcií pri nakupovaní medzi pohlaviami, prekvapujúco častejšie nakupujú muži. V prípade kamenných predajní vedú len mierne, a to v pomere 51,5 % vs. 48, 5 %. Pri nakupovaní online je rozdiel markantnejší - 60,5 % mužov oproti 39,5 % ženám. Zrejme nie je prekvapením, že starší ľudia kupujú viac v kamenných predajniach, najvýraznejšie vo veku nad 65 rokov. Najviac nákupov kreditkou online robia ľudia od 45 do 54 rokov, teda v produktívnom veku, ktorí už zrejme disponujú lepším príjmom, súčasne ovládajú moderné technológie a aj výhody kreditných kariet spojené s ich včasným splatením. Táto generácia pritom kreditnou kartou nakupuje online až trojnásobne viac ako mladí vo veku od 25 do 34 rokov.


Ako ďalej ukázali údaje Home Creditu, väčšina ľudí – presne 82 %, financuje na splátky iba jeden produkt, 16 % čerpá úver súčasne na 2 až 3 produkty a sú tu aj 2 % takých, ktorí ich majú 4 a viac. Spotrebiteľské správanie sa Slovákov za posledné roky ukazuje, že nákupy kreditnou kartou rastú postupne, nejde o žiadne dramatické skoky. Medzi priaznivcov kreditných kariet sa pritom zaraďuje čoraz viac príslušníkov strednej generácie, ako aj staršie vekové skupiny.


„Presun do online prostredia je kontinuálny a má stále rastúcu tendenciu. Ľudia sa naučili online nakupovať, bez problémov používajú kreditné karty. Pokiaľ si potrebujú zafinancovať niektoré veci dlhodobej povahy na úver, vedia, že si pohodlne vybavia všetko v e-shope. Na sledovanie a správu svojich financií používajú mobilné aplikácie a pokiaľ si chcú požiadať o konsolidáciu viacerých úverov, môžu si to zariadiť aj online,“ vysvetľuje M. Tomčík.


Zdroj: Home Credit Slovakia

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk