kaufland

kaufland veggie banner l

kaufland

Za akých podmienok sa pestuje bavlna?

Viac než stotridsať parkov po celej ČR a SR hostí výstavu fotografií o živote a problémoch pestovateľov bavlny.


Bavlna patrí medzi najdôležitejšie a najstaršie textilné suroviny. Väčšina bavlny s minimom pesticídov, bez detskej práce, s dôstojnými výkupnými cenami pochádza od drobných pestovateľov v systéme Fairtrade. Podmienky panujúce na bavlníkových poliach v Indii priblížila výstava pod šírym nebom nazvaná Život v bavlne, ktorá sa koná od 2. októbra do 9. októbra 2021 a je možné ju vidieť v 30 parkoch Slovenska a 100 parkoch Česka.

 

fairtrade vystava


„Prostredníctvom fotografií je možné nahliadnuť do života pestovateľov bavlny a je možné sa tak zamyslieť nad možnosťami udržateľnejšej produkcie: bez plytvania vodou, bez genetickej modifikácie bavlníkov, s minimom pesticídov, bez detskej práce, s lepšími výkupnými cenami a šetrnejším prístupom k životnému prostrediu,“ vysvetľuje Lukáš Bulko z organizácie Fairtrade Česko a Slovensko, ktorá výstavu koordinuje.


Pestovanie bavlny je náročné na spotrebu vody. Na výrobu jedného trička treba 2 700 litrov vody, čo je množstvo tekutín pre jedného človeka zhruba na 900 dní. Pritom väčšina indických pestovateľov nemá prostriedky na vybudovanie zavlažovacích systémov, a spolieha sa preto na obdobie dažďov. „Náš región trpí nedostatkom vody, a preto sú pestovatelia veľmi závislí od zrážok. V súčasnosti pracujeme s našimi členmi na zbere dažďovej vody a poskytujeme im školenia na tému efektívne využitie vody,“ vysvetľuje Shailesh Patel, zakladateľ a riaditeľ indického fairtradového družstva Rapar and Dhrangadhra Farmers’ Producer Company, ktoré má takmer 800 drobných pestovateľov. „Ak nebudú pestovatelia, nebude ani oblečenie. Neviem, ako to zvládne dodávateľský reťazec,“ dodáva S. Patel.


Jedným zo spôsobov, ako problémy pestovateľov bavlny riešiť, je zodpovedná spotreba – teda napríklad to, že zákazníci sa pri nákupe budú viac zaujímať o pôvod oblečenia a o podmienky jeho vzniku. Vodidlom im pri tom môžu byť etické certifikácie, ako je napríklad Fairtrade.


„Známka FAIRTRADE zákazníkom hovorí, že pri výrobe daného produktu boli dodržané základné ekonomické, sociálne aj ekologické kritériá, že pestovatelia dostali za svoju úrodu spravodlivú cenu a navyše fairtradový príplatok, že nebola zneužitá detská alebo otrocká práca a šetrne sa nakladalo s prírodnými zdrojmi,“ vysvetľuje Hana Malíková, riaditeľka organizácie Fairtrade Česko a Slovensko, ktorá výstavovú akciu usporadúva.


Výstava na stromoch sa koná v troch desiatkach parkov, námestí a škôl po celej Slovesnkej republike už druhý rok pri príležitosti Svetového dňa dôstojnej práce. Ten sa oslavuje 7. októbra. Minulý ročník sa venoval pestovaniu kakaa.


Zdroj: Fairtrade Česko a Slovensko

 

Video

Prvé ohlasy spotrebiteľov na recykláciu plastov

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk