Euromonitor International: V roku 2021 zvýšia Európania svoje výdavky na kozmetiku

Trh s kozmetikou a osobnou starostlivosťou bol v celej Európe negatívne ovplyvnený pandémiou. Východná a západná Európa zaznamenali, pokiaľ ide o tento segment, v roku 2020 pokles o 8%, respektíve 3%.

 

IBD euromonitor778x518

 

Očakáva sa však, že v roku 2021 príde na európskom trhu s kozmetikou k oživeniu a trh narastie o 7%. Rast budú poháňať najväčšie trhy - Nemecko, Anglicko, Francúzsko, Taliansko a Rusko.


Produkty dekoratívnej kozmetiky, parfumy a prípravky na opaľovanie boli kategóriami, u ktorých sa vplyv domácej izolácie, obmedzených sociálnych kontaktov a zatváraní maloobchodných predajní v dôsledku pandémie prejavil najviac. Aj keď sa už európske krajiny pomaly vracajú k rastu, pokles trhu s kozmetikou a parfumami bol taký výrazný, že jeho oživenie, pokiaľ ide o hodnotu a objem predaja sa neočakáva skôr, ako v roku 2025.


O niečo pozitívnejšie prognózy sa týkajú relatívne menších a pritom dynamickejších trhov východnej Európy. Nová generácia mladých ľudí, ktorá je sústredená na týchto trhoch, si čoraz intenzívnejšie osvojuje pravidelný režim starostlivosti o zovňajšok už v skoršom veku. Táto skupina spotrebiteľov je k tomuto prístupu silne motivovaná aj sociálnymi médiami a celebritami.


Najmenej sa dôsledky pandémie koronavírusu prejavili v kategóriách ako sú sprchovacie gély, mydlá a peny, starostlivosť o ústnu dutinu a pleť. Obnovu celého segmentu tak budú najmä tieto kategórie poháňať ešte aj počas nasledujúcich piatich rokov.


Najvýkonnejšími kategóriami by sa v päťročnej perspektíve, podľa očakávaní, mali stať produkty starostlivosti o ústnu dutinu a starostlivosti o pleť. Podporí to silný vplyv prémiovosti, najmä v oblasti starostlivosti o ústnu dutinu a nastavené priority v oblasti zdravšieho životného štýlu, starostlivosti o zdravie a wellness.


Pri pohľade na konkurenčné prostredie naprieč Európou vidno isté odlišnosti. Západoeurópske trhy s kozmetikou a prostriedkami osobnej starostlivosti naďalej zaznamenávajú nárast fragmentácie. Väčšie spoločnosti ako L'Oréal Groupe, Procter & Gamble Co, Unilever Group a pod. tu v roku 2020 čelili erózii trhového podielu, a to z dôvodu rozbehu pôsobenia nových menších hráčov. Naopak, na trhoch východnej Európy bola pozícia týchto globálnych lídrov stabilnejšia. V roku 2020 ich podiel v segmente rástol, nakoľko menšie značky sa ukázali byť voči vplyvom pandémie podstatne zraniteľnejšie.


Pokiaľ ide o prenikanie elektronického obchodu do segmentu kozmetiky a osobnej starostlivosti, v roku 2020 sa to v Európe odzrkadlilo po prvýkrát dvojciferným 11%- tným podielom. Medzi najobľúbenejšie kategórie nakupované online patrili produkty starostlivosti o pleť, vône a tiež produkty vlasovej starostlivosti. Pre porovnanie, v roku 2015 bolo v Európe online zakúpených len 5% výrobkov daného segmentu. Spoločnosti, ktoré si pre omnichannel prístup pripravili všetko potrebné ešte pred rokom 2020, dokázali už len využiť pandémiu pre urýchlenie prechodu na online predaj a ťažiť z toho budú určite aj naďalej.


Marina Evstifeeva, analytička 

Euromonitor International

Video

Pozvánka na Retail Summit 2021

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk