kaufland

kaufland veggie banner l

kaufland

Analytička: Rodičia za nákup vybavenia pre školáka zaplatia viac ako vlani

Nový školský rok sa začína a rodičia svojim deťom intenzívne nakupujú školské potreby. V aktuálnej analýze sme sa zamerali na to, ako sa vyvíjajú ceny škoských potrieb, notebookov a detského oblečenia. Údaje pochádzajú zo Štatistického úradu SR.


Z údajov Štatistického úradu SR zatiaľ poznáme iba ceny za júl 2021. Najväčšie nákupy školských potrieb sa však zrejme sústreďujú na august a začiatok septembra. Tí, ktorí nakupovali výbavu pre školákov už v júli, museli siahnuť hlbšie do vrecka. V medziročnom porovnaní totiž sledované školské potreby zdražovali. Ide ale iba o užšiu vzorku produktov.


Tento rok sa nesie v znamení zvyšujúcej sa celkovej inflácie. Rast cien v obchodoch je citeľný, a to hlavne v posledných mesiacoch. Súvisí to s ekonomickým oživovaním po druhej vlne pandémie, ale aj vyššími cenami ropy, energií či rôznych materiálov a surovín. Globálna ekonomika bojuje s materiálovou krízou, ktorá tlačí nahor ceny rôznych nedostatkových surovín (skla, dreva, plastov, čipov).


Oproti júlu minulého roka sú drahšie hlavne školské zošity (40 listové), a to o 8 % a poznámkové bloky o 7 %. Približne 4 až 5 % si rodičia priplatia aj pri nákupe výkresov, pier a pasteliek. Jednou z najdrahších potrieb pre školáka je nová školská taška, ktorá rodičov tento rok vyjde v priemere o 2 % drahšie ako vlani. Očakávame, že aj v auguste mohlo dôjsť k medziročnému rastu cien školských potrieb, a to kvôli zvýšenému dopytu zo strany rodičov. A podobný bude zrejme vývoj aj v septembri.

 

Okrem školských potrieb sa v súvislosti s novým školským rokom zvyšuje aj dopyt po počítačoch a notebookoch. Väčšie deti už zväčša notebook potrebujú k štúdiu a pri menších deťoch rodičia počítajú s ďalším rizikom online výučby. Ich ceny preto mieria nahor, počítač je zhruba o 8 % drahší ako vlani a za notebook si rodičia priplatia viac než desatinu.


Podobný je aj cenový vývoj detského oblečenia. S nástupom do školy sa totiž často spája aj kúpa nového oblečenia, topánok, športových vecí či prezúvok do školy. Väčšina sledovaných položiek detského oblečenia bola v júli drahšia ako pred rokom. Najviac, približne 4 až 6 %, si rodičia v júli priplatili pri kúpe športových topánok, papúč, pyžama, ponožiek či detských sandálov. Niektoré druhy detských odevov aj zacneli, ale toto zlacnenie bolo len mierne.


Očakávame, že aj v nasledujúcich mesiacoch bude inflácia ešte dosahovať úroveň okolo 3 %, teda podobné tempo ako v predchádzajúcich mesiacoch. Smerom nahor ju budú tlačiť hlavne vyššie ceny výrobných vstupov, stavebných materiálov, benzínu, agrokomodít a potravín. Karty bude miešať aj tretia vlna pandémie a jej dopad na ekonomiku. To môže pôsobiť naopak brzdiaco na infláciu. Za celý tento rok nateraz očakávame priemernú infláciu mierne nad 2 %. Nevylučujeme však riziko, že bude inflácia ešte vyššia, a to hlavne vzhľadom na surovinovú krízu vo svete a rastúce ceny ropy a energií.


Jana Glasová, analytička 365.bank

Video

Prvé ohlasy spotrebiteľov na recykláciu plastov

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk