Analytička: Počas koronakrízy dali Slováci prednosť online nákupu od domácich predajcov

Podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu SR tak za minulý rok urobilo vyše 86 percent ľudí, medziročne ide o vyše 4-percentný nárast.


Slováci vo vekovej kategórii 16 až 74 rokov najmenej dôverujú predajcom, ktorých pôvod je mimo krajín Európskej únie. Tovary z týchto krajín si za vlaňajšok objednalo len 18 percent ľudí.


„Ukazuje sa trend, že najčastejšie nakupujú oblečenie a obuv mladí ľudia. Až 75 percent mladých vo veku 25 až 34 rokov koncom roka uskutočnilo nákup oblečenia za približne 280 €. Kým v kamenných predajniach minieme menšie sumy ale častejšie, práve internetové nákupy ukazujú, že ich realizujeme menej často, ale v prípade rôznych akcií vieme minúť oveľa vyššie čiastky. Podľa štatistík si nákup cez internet doprajeme približne raz až dvakrát do mesiaca,“ povedala Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk.


Výrazne poklesol nákup nábytku a tovarov do domácnosti cez internet, a to až o polovicu. Kým v roku 2019 tieto tovary online kupovalo až 40 percent Slovákov, vlani ich bolo niečo vyše 20 percent. Súvisí to aj s obmedzením príjmov domácností a sústredením sa skôr na zabezpečenie základných tovarov, ako sú napríklad potraviny a kozmetika. Stúpol aj nákup liekov, robí až 24 percent ľudí, čo je takmer 10-percentný medziročný nárast. Jedlo cez internet nakupovala vyše štvrtina Slovákov.


„Vlani jednoznačne prevládali nákupy, resp. objednávky od domácich predajcov. Nárast nákupov domácich produktov pred zahraničnými ukazuje, že Slováci pod vplyvom pandémie viac sledovať pôvod zakúpených výrobkov. Počas pandémie COVID-19 sa výrazne zmenili nákupné zvyklosti spotrebiteľov a významná časť nákupov sa preniesla do online prostredia. Kým kamenné predajne boli počas pandémie COVID-19 týždne zatvorené, online obchody fungovali bez obmedzení. Najčastejšie objednanými tovarmi boli odevy, topánky alebo doplnky, a to takmer 70 percent,“ komentovala L. Buchláková.


Zhruba 18 percent Slovákov uvádza, že pri nákupoch cez internet nemajú dostatočné digitálne zručnosti a vedomosti, preto uprednostňujú nákup v kamenných obchodoch. Až 77 percent Slovákov uviedlo, že uprednostňuje nákup osobne, nakoľko je tam možnosť vidieť výrobky. Dôležitú úlohu zohráva aj vernosť obchodom a sila zvyku.


Ani nie tri percentá Slovákov uviedlo, že mali nejaký problém pri objednaní tovarov cez internet. „Väčšinou ide o podvod, teda vôbec nedoručený tovar alebo služba, či zneužitie údajov z kreditnej karty. Častokrát aj reklamácie a odškodnenie boli problematické alebo reakcia na reklamáciu bola neuspokojivá,“ doplnila L. Buchláková.


Zdroj: FinGO.sk

Video

Pozvánka na Retail Summit 2021

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk