KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

GfK: Rodiny s deťmi nakupujú viac sladkostí ako ostatní

Rodičia robia radosť sladkou pozornosťou svojim deťom aj v čase sviatku detí. V tomto období pravidelne rastú nákupy sušienok a oblátok, čokoládových tyčiniek, žuvačiek a na Slovensku aj lízaniek, bonboniér alebo müsli tyčiniek.


Sladkosti nakupuje každá rodina s deťmi, bez ohľadu na ich vek. Domácnosti na Slovensku aj v Česku pritom minuli na sladkosti v rámci sledovaného obdobia viac ako pred rokom. Z rozpočtu slovenských rodičov na rýchloobrátkový tovar tvoria výdavky na sladkosti 7%, z rozpočtu českých rodičov je to 6 %. Slovenské domácnosti však nakupovali sladkosti častejšie ako české.


Medzinárodný deň detí má dlhú tradíciu a v našich krajinách sa oslavuje 1.júna. Pre deti zvyknú byť pripravené rôzne akcie a predstavenia, veľa rodičov urobí svojim deťom radosť drobným darčekom alebo sladkosťou. Rodiny, v ktorých sa nachádza aspoň jedno dieťa alebo tínedžer, sa podieľajú na 3 z 10 nákupov rýchloobrátkového tovaru, ktoré uskutočnia domácnosti. Rodiny s deťmi pritom chodia nakupovať menej často, ako je priemer. Na druhej strane, pri jednom nákupe minú zo všetkých najviac, k čomu prispievajú najmä domácnosti s najmenšími deťmi do 5 rokov. Domácnosti s deťmi tak celkovo tvoria 2/5 z hodnoty rýchloobrátkového trhu.


Rodiny s deťmi radi skúšajú nové výrobky a často nakúpia aj produkty, ktoré pôvodne neplánovali. Široká ponuka je dôležitá najmä pre domácnosti s tínedžerom na Slovensku, a pre domácnosti so školopovinným dieťaťom v Česku. Rýchle rozhodnutia v mieste nákupu sú zasa charakteristické najmä pre rodiny s predškolákom.


V obľube sú u týchto spotrebiteľov aj spotrebiteľské súťaže, cena je pre rodiny s deťmi dôležitý faktor. Hlavne pri nakupovaní svojich obľúbených značiek venujú rodičia zvýšenú pozornosť špeciálnym ponukám. Preferenciu cenových zvýhodnení potvrdzuje aj nadpriemerný podiel akciových nákupov vo výdavkoch.


Hoci rodiny s deťmi všeobecne nakupujú menej často ako je priemer, rozhodne to neplatí o nákupe sladkostí. Typická česká domácnosť s deťmi si za posledných dvanásť mesiacov niektorú zo širokej ponuky sladkostí vložila do košíka približne stokrát. Slovenské domácnosti nakupovali sladkosti častejšie, tie s deťmi do 14 rokov približne 105 ráz, a domácnosti s tínedžerom dokonca 120 krát.


Rodičia v oboch krajinách najčastejšie nakupujú sušienky a oblátky, čokoládové tyčinky a tabuľkovú čokoládu. Míňajú na ne aj najväčšiu časť zo svojho celkového rozpočtu na sladkosti. Čím je v rodine staršie dieťa, tým väčší diel si tieto cukrovinky z rozpočtu ukroja. Okrem toho, českí rodičia tiež často nakupujú cukríky, žuvačky alebo piškóty, slovenskí rodičia zasa bonboniéry, cukríky, a ostatné čokoládové výrobky.


Poznámka: Údaje sú výsledkom prieskumu trhu metódou Spotrebiteľského panelu v období od apríla 2020 do marca 2021 a štúdie #ShopperGfK 2021.


Zdroj: GfK Spotrebiteľský panel

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk