KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Pokles tržieb slovenského maloobchodu sa v máji podľa očakávaní čiastočne zmiernil

S odznievaním pandémie COVID-19 a postupným uvoľňovaním prísnych opatrení obmedzujúcich pohyb sa v súlade s očakávaniami začal v máji spamätávať aj maloobchod.


V porovnaní s aprílom, kedy pandémia vrcholila, sa tržby slovenských obchodníkom odrazili od dna, ani zďaleka sme však ešte nemohli hovoriť o masívnom zotavení. Väčšie uvoľnenie opatrení bolo totiž realizované až v druhej polovici mája, resp. v júni, spotrebiteľská dôvera sa navyše zotavuje len postupne, a tak ani v najbližších mesiacoch nie je možné očakávať návrat až na predkrízové úrovne.


Podľa údajov Štatistického úradu sa tržby v maloobchode v máji v porovnaní s aprílom zvýšili o 2,8% (sezónne očistené). Dynamika ich medziročného poklesu sa tak zmiernila z -14,3% na -8,9%.


Tržby sa v máji odrazili od dna najmä v nepotravinovom segmente. Naopak v potravinovom segmente sme po období pandémie, kedy ich podporovalo aj predzásobenie, mohli pozorovať miernu korekciu (smerom nadol) a čiastočný návrat nafúknutých tržieb do „normálu“. Pandémia ovplyvnila i niektoré nákupné vzorce domácnosti. V potravinovom segmente posunula domácnosti k menej častým a väčším nákupom, čo sa prejavilo aj na (pravdepodobne dočasnom) zvrátení dlhodobejšieho pozvoľného trendu presunu tržieb od veľkých obchodných reťazcov k malým špecializovaným predajniam potravín. Potravinové tržby sa tak v posledných mesiacoch vydali skôr opačným smerom – od malých predajní smerom v veľkým obchodným reťazcom. V minulých rokoch dynamicky rastúci segment malých špecializovaných predajní potravín tak v máji prehĺbil medziročný pokles až na -14,9%, naopak veľké prevádzky s prevahou potravín zrýchlili medziročný rast tržieb z 2,5% na 3,5%.

 

Keďže väčšina tržieb v potravinovom segmente stále pripadá na väčšie prevádzky, tržby v predaji potravín tak naďalej vykazovali medziročný rast okolo 2%. Tržby v potravinovom segmente aj v máji stále podporovalo aj vyššie zastúpenie práce z domu a z toho vyplývajúci menší záujem o reštaurácie, ktoré síce v porovnaní s aprílom zaznamenali pomerne silné zotavenie tržieb (o 26%), v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka však boli stále nižšie o takmer tretinu (32,7%). Na rozdiel od reštaurácií, tržby hotelierov aj v máji ďalej klesali a v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka ostávali nižšie až o 81,6%. K čiastočnému reštartu ubytovacích zariadení dôjde najskôr v júni, po čiastočnom uvoľnení opatrení aj v tejto oblasti.


Postupné uvoľňovanie opatrení a otváranie kamenných prevádzok predajní v nepotravinovom segmente sa prejavilo aj na ich tržbách. Tie síce za rovnakým obdobím minulého roka stále výrazne zaostávali (v priemere o viac ako 10%), v porovnaní s aprílom sa však už predsa len začali zotavovať a vrátili sa približne na úrovne z marca. Aj nepotravinový segment poznačili zmeny nákupného správania spojené s pandémiou. V úvode pandémie sa tržby presunuli na internet, čo pomohlo domáce internetové obchody aspoň čiastočne ochrániť pred masívnym prepadom tržieb, ktorý sme mohli pozorovať v kamenných predajniach. Zdá sa však, že s uvoľňovaním opatrení a otváraním kamenných predajní sa spotrebitelia aspoň čiastočne začali vracať k „fyzickým“ nákupom, čo sa prejavilo na miernom zotavení tržby v kamenných obchodoch, avšak ubralo tržby domácim e-shopom, u ktorých sa medziročný pokles tržieb v máji medziročne prehĺbil z -4,5% ma -8,2%.


Najväčším pozitívnym prekvapením májových čísel tržieb maloobchodu boli tržby v predajniach s ostatným tovarom pre domácnosť (nábytok, domáce spotrebiče atď), ktoré zaznamenali silné zotavenie a dokonca boli medziročne vyššie o 5,5%. Čiastočne im k tomu síce pomohla aj nízka porovnávacia báza z jari minulého roka, po zohľadnení sezóny však jemne prevýšili aj úrovne spred nástupu pandémie (z januára-februára).


Tak ako už naznačovali registrácie nových áut, od dna sa v máji odrazili aj tržby z predaja a opravy áut, avšak za úrovňami spred roka stále výrazne zaostávali. Medziročný pokles tržieb z predaja a údržby áut sa v máji zmiernil z 48,7% na 35,7%.


V úhrne tržby z maloobchodu, predaja a servisu áut a turizmu (prepočet UniCredit Bank) v máji vzrástli o 9,7% (sezónne očistené), pričom dynamika ich medziročného poklesu sa zmiernila z -27,7% na -21,0%. Zotavovanie tržieb by sa síce malo v júni ešte zvýrazniť, pokles spotreby sa však v druhom štvrťroku v súlade s očakávaniami v dôsledku pandémie výrazne prehĺbil a na rozdiel od prvého štvrťroka, ktorý pandémia v spotrebe domácnosti zasiahla len okrajovo, nebudú prepad ekonomiky tlmiť už ani slovenské domácnosti.


Postupné uvoľňovanie opatrení a otváranie časti prevádzok by malo v ďalších mesiacoch prispievať aj k postupnému zmierňovaniu medziročného poklesu tržieb. Pandémia COVID-19 však bude nahlodávať spotrebiteľské nálady domácnosti ešte aj nejaký časť po odznení pandémia, rovnako pravdepodobne pretrvá aj časť obmedzení, najmä hygienických opatrení. Úplne zotavenie tržieb maloobchodu na úrovne spred marca sa tak do konca tohto roka nedá očakávať a návrat na predkrízové úrovne očakávame najskôr až v závere budúceho roka, pravdepodobnejšie však až v priebehu roka 2022.

 

Ľubomír Koršňák, analytik
UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s.

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk