KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Ako sa vyvíja dynamika európskeho maloobchodného trhu FMCG?

Po pomalom štarte na začiatku tohto roka mal COVID-19 dramatický dopad na maloobchodné predaje rýchloobrátkového tovaru a prvý štvrťrok skončil s výrazným nominálnym rastom o takmer 10 % v porovnaní s prvým kvartálom minulého roka.


Európania sa vo februári a marci pripravovali na reštrikcie panickým zásobovaním sa potravinami aj drogistickým tovarom. A Slovensko nebolo výnimkou.


Z aktuálneho reportu kvartálnej štúdie Nielsen Growth Reporter, ktorá porovnáva dynamiku európskeho maloobchodného trhu FMCG, vyplýva, že v prvom štvrťroku tohto roka sa maloobchodná spotreba rýchloobrátkového tovaru na celoeurópskej úrovni ocitla vo výrazných pozitívnych číslach.


„Predaný objem rýchloobrátkového tovaru narástol v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2019 o 7,5 %, čo je najvýraznejší nárast za posledné roky. V predchádzajúcich kvartáloch roku 2019 sme boli svedkami skôr opačného trendu, kedy spotreba v Európe dokonca mierne klesala”, vysvetľuje európsky kontext dynamiky maloobchodného trhu s rýchloobrátkovým tovarom Karel Týra, generálny riaditeľ spoločnosti Nielsen CZ&SK. „Takáto zvýšená spotreba sa podpísala spolu s priemerným nárastom cien o 2,2 % na takmer dvojcifernom nominálnom raste (9,8 %), čo pravdepodobne ostane ešte nejakú dobu novým európskym rekordom.”


Z vybraných európskych krajín dosiahli najvýraznejšie navýšenie tržieb počas prvých troch mesiacov roka Maďarsko (17,7 %), Portugalsko (14,5 %), Grécko (13,2 %) a Írsko (12,3 %). Na opačnej strane škály sú s najpomalším nominálnym rastom pod 7 % Dánsko (5,9 %), Spojené kráľovstvo (6 %) a Nórsko (6,8 %). Slovensko sa umiestnilo s nominálnym rastom 9,5 % tesne pred európskym priemerom, čím sa neodlišuje dynamikou trhu od európskeho trendu.

 

Za rastom tržieb slovenských obchodníkov je rovnako ako v prípade všetkých ostatných krajín predovšetkým navýšenie objemov (6,9 %), kým cenová hladina rýchloobrátkového tovaru sa na Slovensku zvýšila v prvom štvrťroku o 2,6 %.

 

nielsen

Zdroj: Nielsen Growth Reporter, FMCG sektor vo vybraných EU krajinách na základe Nielsen reportovaných kategórií


Prvý kvartál bol bezpochyby extrémne odlišný od predchádzajúcich rokov. Neštandardná situácia zmenila spotrebiteľské správanie, ktoré sa začalo meniť hlavne vo februári a následne v marci s pribúdajúcimi opatreniami, keď pracujúci aj deti ostávali doma a možnosť stravovania sa rovnako obmedzila len na domov. Z analýzy elektronických pokladničných dát spoločnosti Nielsen vybraných hypermarketov a supermarketov slovenského trhu vyplýva, že počas korona-krízy už máme za sebou vlny panických nákupov aj následného upokojenia. Typickým obrazom marcových aj aprílových predajov bolo navýšenie veľkosti nákupného koša a zároveň výrazne menší počet návštev v obchodoch. Obmedzenia sa však postupne uvoľňovali, čo ovplyvnilo aj spotrebiteľské správanie v predchádzajúcich týždňoch. Optický výkyv v treťom a štvrtom aprílovom týždni je zapríčinený posunom Veľkej noci v roku 2020 o týždeň skôr, čo spôsobilo skokovité spomalenie a následné zrýchlenie tempa rastu tržieb, čo je prirodzeným prejavom pri každoročnom posune veľkonočných sviatkov.


Na prelome apríla a mája už nedosahovali tržby reťazcov také výrazné výkyvy ako zaznamenávali od konca februára tohto roka. Stále sa však zdržiavame doma viac ako pred rokom, viac varíme a aj limitácie v stravovaní mimo domova vplývajú na výšku tržieb v maloobchode - tie boli v májových týždňoch o 5 % až 11 % vyššie ako minulý rok a zdá sa, že sa zastabilizovali. Nasledujúci trend vývoja v maloobchode bude závisieť od viacerých faktorov – okrem situácie s pandémiou a uvoľňovaním opatrení aj od počasia, keďže v letných mesiacoch práve sezónne kategórie výrazne ovplyvňujú maloobchodné tržby.

 

nielsen

Zdroj: Nielsen. Trh: 101 drogerie, Billa, dm drogerie, Fresh, Kaufland, Moja Samoška,Terno, Tesco, Teta drogerie

 


Zdroj: Nielsen

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk