KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Trendom sú funkčné nápoje

tomisova finalUvádza v rozhovore pre RETAIL magazin.sk Mgr. Lucia Tomišová, výkonná riaditeľka Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku.


Ako hodnotíte vývoj segmentu nealkoholických nápojov za obdobie posledných rokov? Aké najdôležitejšie zmeny aktuálne prebiehajú?
L. Tomišová: Trh s nealkoholickými nápojmi sa v posledných rokoch dynamicky rozvíjal, priniesol množstvo nových produktov, inovácií aktuálnych nápojov aj obalových materiálov. Mimoriadne náročný bol proces implementácie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1169/2011 o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom, cieľom ktorého bolo zjednotiť označovanie potravín v rámci všetkých členských štátov EÚ a poskytnúť spotrebiteľovi viac užitočných informácií o potravinách a nápojoch. Nariadenie je obsahovo rozsiahle a z hľadiska obsahu a povinností náročné na výklad aj správnu aplikáciu. Plne sa uplatňuje od decembra 2014, takže výrobcovia sa počas prechodného obdobia museli popasovať s úpravou etikiet, obalov výrobkov a pod.. Išlo o náročný a nákladný proces. Veľmi dôležitým pre výrobcov nápojovje aj dlho očakávaný zákon o odpadoch, ktorý bol publikovaný v apríli 2015. Prináša niekoľko významných zmien v oblasti odpadového hospodárstva ako napr.zrušenie Recyklačného fondu, zavedenie princípu rozšírenej zodpovednosti výrobcov alebo preukazovanie materiálového toku odpadov od pôvodcu.

 

Aká je aktuálna spotreba jednotlivých kategórií nealkoholických nápojov na Slovensku?
L. Tomišová: Celková spotreba nealkoholických nápojov na Slovensku za minulý predstavovala 672 mil. litrov, z toho minerálne vody tvorili 377 mil. litrov. Z týchto sa vypilo 262 mil. litrov čistej minerálnej a pramenitej vody. Spotreba sýtených sladených nápojov predstavovala 208 mil. litrov, ovocných štiav 54 mil. litrov, ľadových čajov 15 mil. litrov, energetických nápojov 14 mil. litrov, športových a izotonických nápojov 1mil.litrov.

 

Ktoré kategórie klesli, pokiaľ ide o spotrebu, v medziročnom porovnaní najviac?
L. Tomišová: V priemere nám trh nealkoholických nápojov klesol v porovnaní s rokom 2013 o 3%. Pokles sme zaznamenali v kategórii minerálnych vôd (-3%), CSD - sýtených sladených nápojov (-2%) štiav, (-3%) a ľadových čajov (-5%). Neustály nárast naopak evidujeme v kategórii energetických a športových/izotonických nápojov. Ide o nárast na úrovni približne 12-13%.

 

Už niekoľko rokov je celkovo možné pozorovať záujem Slovákov o funkčné nápoje, ktorých poslaním nie je len uhasiť smäd... Ako ďaleko sa tento záujem posunul?
L. Tomišová: Funkčné nápoje sú na Slovensku jednoznačne v kurze, spotrebiteľ je zvedavý, naklonený novinkám, aj keď záujem nemusí byť trvalý. V tejto oblasti sa neustále inovuje a priestor na ďalší rast tu ešte stále je. Citeľný je vyšší príklon k ochuteným minerálnym a pramenitým vodám. Okrem príjemnej chute prinášajú aj niečo navyše, konkrétny úžitok, často aj zážitok z konzumácie. Spotrebitelia sa vo všeobecnosti viac zaujímajú o obsah vyberaného nápoja a podvedome vždy hľadajú určitú pridanú hodnotu, ktorá uspokojí ich nároky a životný štýl. Môže to byť zdravotný benefit, zabezpečenie kvalitnej hydratácie organizmu, nízky alebo žiadny obsah cukru, zastúpenie prírodných sladidiel, bylinné výťažky, vitamíny, vláknina, kofeín alebo minerály. Očakávaná je naopak absencia konzervačných látok. Neustále rastie ponuka nápojov s obsahom sladidla z rastliny stévia, v obľube sú tradičné značky nealkoholických nápojov, reformulované – so zníženým obsahom cukru, kalórií, kokosová voda, aloe vera nápoje, prípadne čerstvo lisované ovocné šťavy a predpokladáme, že tento trend bude naďalej pokračovať.

 

Je situácia v okolitých krajinách v niečom iná?
L. Tomišová: V okolitých krajinách dominuje v skladbe nealkoholických nápojov čistá minerálna a pramenitá voda oproti klasickým sladeným limonádam. Na Slovensku je to rovnaké, ale napríklad v susednom Česku prevláda spotreba sladených limonád. Svetové trendy pritom ukazujú, že spotrebiteľ inklinuje k funkčným nápojom, zaujímavým kombináciám vôd s ovocným podielom a nádejná budúcnosť sa predpovedá aj proteínovým nápojom.

 

Aké ďalšie trendy sa dajú očakávať?
L. Tomišová: Skôr pôjde o trendy v spotrebe. V rámci konkrétnych prognóz spotreby nealkoholických nápojov očakávame udržanie aktuálnej hladiny, prípadne mierny nárast do 1%. Nárast spotreby by mal pokračovať predovšetkým v kategórii energetických nápojov, aj keď pomalší ako tomu bolo v minulosti. Mierny nárast očakávame v spotrebe ľadových čajov a káv, prípadne sirupov a ovocných nápojov.

 

Na Slovensku sú v súčasnosti najpredávanejšie minerálne a pramenité vody, čo pripisujeme dlhoročnej tradícii, ale aj zvýšenému záujmu o dodržiavanie pitného režimu a lojalite k značkám. Zamerajme sa však na kategóriu balených vôd viac do hĺbky. Ako je to so stupňom sýtenia a baleniami?
L. Tomišová: Predaj balených vôd sa znovu naštartoval v r. 2012, odvtedy sme zaznamenali mierny pokles o -3% v minulom roku. U spotrebiteľa sa teší najväčšej obľube najmä klasická čistá sýtená minerálna voda, potom jemne sýtená a nesýtená (pomer sýtená a nesýtená 70:30). Prevládajú balenia PET vo veľkosti nad 1 l (1,5 l) najmä na modernom a tradičnom trhu. Na čerpacích staniciach sú to balenia pod 1 liter.

 

Za rastúci označujete podsegment funkčných nápojov – nápoje energetické. Rast spotreby týchto nápojov pritom začal už pred pár rokmi. Aká je dnes približne ich spotreba na obyvateľa? Kto je ich typický spotrebiteľ?
L. Tomišová: Energetické nápoje sú v posledných rokoch jednou z najvýraznejšie rastúcich kategórií aj keď z celoeurópskeho množstva nealkoholických nápojov tvoria len 1,5%. V roku 2011 celková spotreba narástla o takmer 26%, napriek tomu, že po ďalšie roky nárast nebol taký markantný. Spotreba neustále rastie, pričom v minulom roku dosiahla 14,4 mil. litrov, čo je v priemere 2,6 litrov na obyvateľa. Energetické nápoje sú označované za funkčné nápoje, ktoré sa vyznačujú povzbudzujúcimi účinkami a kombináciou charakteristických prísad, vrátane kofeínu. Pre porovnanie napr. plechovka s 250 ml energetického nápoja obsahuje 80 mg kofeínu, čo je identické množstvo ako šálka kávy. Cieľová skupina energetického nápoja sú dospelí ľudia, ktorí žijú aktívny životný štýl, venujú sa rôznym aktivitám, športujú a zažívajú situácie, kedy potrebujú doplniť energiu. Čiže pracujúci v práci, počas fyzickej alebo psychickej záťaže, pri športovaní a vykonávaní rôznych pohybových aktivít. Naša asociácia ako člen UNESDA, a jeho členovia zaviedli do praxe kódex o označovaní a uvádzaní na trh energetických nápojov, ktorý umožňuje spotrebiteľom pristupovať ku konzumácii týchto nápojov zodpovedne, s mierou a na základe dobrovoľných záväzkov nezadávajú žiadnu marketingovú komunikáciu na deti do 12 rokov (1). Tu však treba zdôrazniť, že energetické nápoje sú ako mnohé iné nápoje bežnou súčasťou vyváženého a aktívneho zdravého životného štýlu.

 

V posledných rokoch sme boli svedkami poklesu záujmu o ovocné šťavy a nektáre. Aká je aktuálna situácia?
L. Tomišová: Kategória ovocných štiav a nektárov najvýraznejšie klesla v r.2012, o takmer 12%. Pokles sa následne zastavil a v minulom roku trh klesol o približne 3%. V súčasnosti celková spotreba ovocných štiav a nektárov predstavuje 54,4 mil. litrov, čo je v priemere 10,2 litrov na obyvateľa. Samozrejme nie je to ideálne, ale aktuálne je to trend, ktorému čelia takmer všetky krajiny EÚ..

 

V regáloch sa pritom v posledných rokoch objavilo množstvo nových príchutí či atraktívnych kombinácií...
L. Tomišová: Čo sa týka príchutí ovocných štiav a nektárov, stále v predaji dominujú klasické, teda pomaranč, jablko a grep. Ide však skutočne o segment prinášajúci každý rok zaujímavé inovácie, novinky a kombinácie. Netýka sa to len príchutí ale aj spracovania či balenia.

 

Spomínate vývoj v oblasti balení. Ako sa vyvíjajú obaly nealkoholických nápojov? Aké trendy tu vystupujú do popredia?
L. Tomišová: Z obalových materiálov v kategórii nealkoholických nápojov dominuje PET materiál (85%) a väčšie balenia nad 0,5 l, čo sa mení v závislosti od typu nápoja a kanál, pre ktorý sú určené (moderný trh alebo HORECA a pod.). Alumíniové plechovky sú s nápojovými kartónmi druhým najčastejším obalom pre nealkoholické nápoje, obe tvoria približne 5%, následne je to sklo (3%). Obaly nápojov sú významným elementom, pri ktorom nealko priemysel vyvíja snahu inovovať a investovať zdroje v záujme minimalizovania dopadov na životné prostredie, ako je znižovanie hmotnosti obalov alebo využívanie recyklovaných materiálov. Pokiaľ ide o trendy, aktuálne bola aj na slovenský trh uvedená novinka, ekologicky šetrná plastová fľaša, PlantBottle®, ktorá je vyrobená až z 30 percent z materiálu na rastlinnej báze a je stopercentne recyklovateľná.

 

Aké predajné kanály sú na Slovensku pre nealkoholické nápoje najvýznamnejšie? Evidujete v tomto smere zmeny?
L. Tomišová: Z hľadiska predaja nealkoholických nápojov je naďalej dominantný moderný trh. Nasleduje trh tradičný a čerpacie stanice. Aj keď predaj na modernom trhu klesol v minulom roku o približne 4%, na tradičnom trhu sa udržal a predaj na čerpacích staniciach vzrástol o 9%.

 

Čo je pre zákazníka nakupujúceho nealkoholické nápoje najdôležitejšie rozhodujúce kritérium?
L. Tomišová: Uvedomelosť slovenského spotrebiteľa z roka na rok rastie. Zaujíma sa o obsah nápoja, zdravotný benefit, je verný značkám, ovplyvňuje ho reklama, ale aj cena. Tá je na Slovensku stále významným faktorom vplývajúcim na konečnú spotrebu.

 

Pripravil: Daniel Košťál
Fotoportrét: archív L. Tomišovej

 

Poznámka:

*1) EFSA, medzinárodný úrad pre bezpečnosť potravín potvrdil v r. 2015 vo svojom vedeckom stanovisku bezpečný denný príjem kofeínu 400 mg pre dospelých a 3 mg / kg telesnej hmotnosti pre dospievajúcu mládež http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/4102.htm

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk