Cieľom Wolt Marketov sú aj menšie mestá
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 18. apríl 2023
Hovorí v rozhovore pre RETAIL magazin.sk Jana Trnovská, generálna riaditeľka Wolt Marketu pre Česko a Slovensko. Spolu s Tomášom Beniakom, generálnym riaditeľom Wolt Slovensko hodnotia pôsobenie tejto fínskej technologickej spoločnosti na slovenskom trhu a predstavujú najbližšie plány v oblasti retailu.
Wolt bol založený v roku 2014, na Slovensku pôsobí od roku 2019. Aké najdôležitejšie úseky v rámci fungovania na slovenskom trhu vnímate?
T. Beniak: Boli to štyri veľmi turbulentné roky. Ako ste spomenuli Wolt začal pôsobiť na Slovensku na jeseň 2019, ešte pod vedením našich českých kolegov. Do toho prišla pandémia, extrémne tempo rastu nových spoluprác a náboru partnerských kuriérov. Samostatný slovenský tím sa začal formovať až na prelome rokov 2020 a 2021, kedy som aj ja prišiel do Woltu. Odvtedy sme ešte zintenzívnili tempo rozširovania nášho servisu do nových miest, avšak menili sme aj ponuku služieb a veľmi výrazne sme začali profilovať Wolt ako donášku čohokoľvek. V súčasnosti dominujeme v okamžitej donáške potravín.
Počas jesene minulého roka ste prezentovali ambíciu vytvoriť najväčší obchodný dom vo vrecku. V tejto súvislosti ste rozšírili svoje pôsobenie v retailovom segmente. Aktuálne prevádzkujete štyri Wolt Markety. Ako sa im darí?
T. Beniak: Byť najväčším obchodným domom vo vrecku je naša dlhodobá stratégia. Podľa nej sa vyvíja aj naša ponuka. Je to logický postup podľa najakútnejších potrieb zákazníka a svetových trendov. Pred štyrmi rokmi sme začali s rozvozom jedla, v minulom roku s potravinami a budeme pokračovať v ďalších segmentoch. Wolt Market však nie je súčasťou Wolt Slovensko, je jeho sesterskou spoločnosťou, založenou našou fínskou matkou. Je jednou zložkou našej ponuky retailových partnerov v oblasti potravín, drogérie a bežného tovaru. Máme viacero veľkých partnerov, ako sú napríklad Billa, Tesco, COOP Jednota či 101 drogerie.
J. Trnovská: Wolt Market otvoril svoje podnikanie na Slovensku pred rokom a okamžite zaznamenal raketový nástup. Sme jediným online supermarketom na Slovensku s donáškou potravín do 30 minút. Za minulý rok sme otvorili až štyri supermarkety.
Čím sú Wolt Markety špecifické? Dôraz zrejme nie je kladený na vizuálnu atraktivitu predaja, skôr na to, aby bolo všetko prehľadne rozložené a objednávky sa dali čo najrýchlejšie pripravovať. Je aj v takejto prevádzke dôležité uplatniť niektoré, pre obchodníkov všeobecne známe pravidlá?
J. Trnovská: Prevádzka okamžitej donášky je veľmi náročná na precízne nastavenie jednotlivých procesov. Od okamžiku objednania musí všetko fungovať čo najrýchlejšie. Zabalenie nákupu nesmie trvať viac ako pár minút, preto logicky rozloženie tovaru je iné ako v klasickom supermarkete. Tovary, ktoré ľudia kupujú najčastejšie musia byť čo najviac “po ruke”. Do ich umiestnenia nevstupujú žiadne marketingové taktiky.
Wolt Markety fungujú každý deň v týždni od ôsmej do jedenástej až dvanástej v noci. Zamestnanci sú v týchto prevádzkach prítomní pred aj po otváracích hodinách. Ich počet sa líši počas dňa a v závislosti od množstva tovarov, ktorý očakávame od dodávateľov a tiež od počtu objednávok.
Koľko ľudí pracuje v rámci jedného Wolt Marketu?
J. Trnovská: Každý obchod má približne 10 zamestnancov.
Ako často tieto prevádzky zásobujete?
J. Trnovská: Keďže ide o potraviny, Wolt Markety sú zásobované čerstvým tovarom samozrejme každý deň.
Na poslednom stretnutí s médiami ste tiež prezentovali rastúce množstvo nových dodávateľov a to aj lokálnych. Aké množstvo tovarových položiek máte v ponuke?
V súčasnosti spolupracujeme s viac ako 50 dodávateľmi, veľkoobchodnými aj lokálnymi a toto číslo kontinuálne rastie. Snažíme sa mať čo najširší záber. Dnes máme takmer 5 000 zalistovaných produktov a pridávame neustále ďalšie, aby si u nás každý našiel to, čo potrebuje.
Reagujete aj na zvyšujúcu sa obľubu rastlinných potravín a na zákazníkov s potravinovými intoleranciami?
J. Trnovská: Na týchto zákazníkov sme mysleli od začiatku, rovnako aj vegánske jedlá u nás majú vlastnú kategóriu. Medzi zákazníkmi je obľúbená je aj kategória doplnkov zdravej výživy.
Počas pandémie sa zvýšil záujem o okamžitú donášku potravín, tzv. q-commerce. Zákazníci tak už dnes očakávajú dovoz tovaru prakticky okamžite. Za aký čas dokážete v súčasnosti doručiť zákazníkom objednaný tovar?
T. Beniak: Partnerov pre donášku potravín máme aktuálne v 14 slovenských mestách. Čas donášky od objednávky môže byť rôzny, našim záväzkom je však doručiť každú objednávku do 30 minút. Vo väčšine našich miest už dnes túto ambíciu plníme. Čas donášky sa však môže líšiť napríklad pri potravinách, ak je objednávka veľká. Naša ambícia dodržať čas donášky do 30 minút však platí aj pri týchto objednávkach.
J. Trnovská: Rýchlosť je jedna z našich výhod oproti klasickým supermarketom, keďže sme špecializovaní na online objednávky. Priemerne je to u nás 26 minút. Pri tejto špecializácii si vieme aj veľmi dobre ustrážiť kvalitu produktov.
Ako reagujete na súčasnú zložitú situáciu, na rastúcu infláciu, zvyšovanie cien potravín a energií ? Neuvažujete ponúkať aj cenovo zvýhodnené tovary a osloviť tak ešte širšie spektrum zákazníkov?
T. Beniak: Sledovali sme vývoj cien u našich partnerov, nemáme však žiadny vplyv na ich cenotvorbu, je to ich rozhodnutie. Je pochopiteľné, že enormný nárast nákladov našich partnerov sa odrazil do cien jedál, či tovarov. Ceny za ich donášku sme nemenili, v závislosti od vzdialenosti sa pohybujú v rozmedzí od 1,49 do 3,49 €. Pre pravidelných zákazníkov sme však zaviedli program Wolt+, vďaka ktorému dokážu pri pravidelnom objednávaní ušetriť celú cenu donášky.
J. Trnovská: Vnímame, že zákazníci zmenili nákupné správanie a často zvažujú lacnejšie alternatívy pri nákupoch. Pre nás je kľúčové, aby si vedeli u nás vybrať aj z cenovo výhodnejších alternatív a ponúkaný sortiment bol čo najširší. Ponuku sme preto rozširovali o rôzne cenovo výhodné značky. Akciové tovary sú u nás takisto samozrejmosťou. Každý mesiac ich máme v ponuke 50-100.
Medzi retailovými partnermi máte aj obchodníkov s nepotravinárskym sortimentom. O aké tovary z tejto oblasti je momentálne najväčší záujem? Vypláca sa vám ísť aj týmto smerom?
T. Beniak: Je to budúcnosť donášok. Našim cieľom je ponúkať všetko, čo sa rozmerovo zmestí kuriérovi do auta. Stále rozširujeme naše spolupráce v rôznych odvetviach aj keď sa sústreďujeme momentálne na roznášku potravín. Veľký podiel patrí v našom retailovom sortimente napríklad kvetom, drogérii, kozmetike, doplnkom zdravej výživy, kancelárskym pomôckam, ale aj malej elektronike. Tento záber budeme rozširovať. Všetko však chce čas, slovenský zákazník ešte nie je tak ďaleko.
J.Trnovská: Za Wolt Market musím povedať, že rovnako aj v našom sortimente sme už dávnejšie rozšírili záber mimo segment potravín a to na drogériu kvety, či malú elektroniku. Zákazník už aj od nášho supermarketu očakáva, že tu nájde a nakúpi všetko na jednom mieste.
Aktuálne spolupracujete s viac než 2000 obchodnými partnermi. Ako hodnotíte spoluprácu s partnermi v oblasti retailu?
T. Beniak: Tých spoluprác je dokonca viac než 2500. Ako som spomenul, retail je segment, kde si cestu zatiaľ razíme. Zákazníci mali Wolt zaškatuľkovaný ako aplikáciu na rozvoz jedla, a preto postupne prechádzame cez dovoz potravín na oblasti retailu. Wolt je technologickou spoločnosťou, ktorej záujmom je aby prepájala čo najviac a najrelevantnejších partnerov, kuriérov s čo najviac zákazníkmi. Dnes už sme dostupní vo viac ako 50-tich mestách a budeme stále rásť. A to si bude žiadať aj ďalšie partnerstvá.
Nie sú pre vás partnerskí obchodníci s potravinami do istej miery konkurenciou?
J. Trnovská: Čo sa týka konkurencie Wolt Marketu a ostatných potravinárskych obchodníkov - sme aj nie sme konkurenti. Samozrejme, vo finále sa snažíme konkurovať rovnakým produktom a bojujeme o podobného zákazníka, ale náš koncept online supermarketu je iný. Snažíme sa vsádzať na rýchlosť, maximálnu kvalitu produktov a bezchybný zákaznícky servis.
V rámci nášho úvodného neformálneho rozhovoru ste spomínali, že minimálna hodnota objednávky, pokiaľ ide o retailový sortiment začína na úrovni 10-15 €. Aká je priemerná hodnota objednávky? Je nižšia či vyššia oproti priemernej hodnote objednávky zo segmentu gastro? Ako je to vo Wolt Markete?
T. Beniak: Priemerné nákupné košíky retailových tovarov sú veľmi rôzne, záleží od miest, v ktorých naši partneri pôsobia. Samozrejme, aj od typu partnerov, akých v danom meste máme. Oproti priemerným nákupom z reštaurácií je hodnota priemerného košíka retailového sortimentu vyššia zhruba o polovicu.
J. Trnovská: Priemerný košík Wolt Marketu rastie, čo súvisí, samozrejme, s rozširovaním nášho portfólia. Ovplyvňuje to aj návyk našich zákazníkov, z ktorých mnohí si robia vo Wolt Markete plnohodnotné týždňové nákupy. Zákazníci často však u nás nakupujú aj zásoby na párty. Čo sa týka veľkosti, najväčšie objednávky sú v stovkách eur.
V akých mestách Slovenska máte najviac zákazníkov realizujúcich nákup tovarov?
J. Trnovská: Wolt Market má v súčasnosti tri predajne v Bratislave a jednu v Košiciach. Najvyťaženejšia je stále prvá prevádzka, ktorú sme otvorili v blízkosti bratislavskej Račianskej ulice.
Kto je typickým zákazníkom využívajúcim nákup vo Wolt Markete?
J. Trnovská: Je to mladý profesionál vo veku do 35 rokov, má vysokoškolské vzdelanie a nakupuje domov ale aj do práce. Najčastejšie nakupuje v podvečerných hodinách počas pracovných dní a cez víkendy.
Počas roka 2022 rozšíril Wolt pôsobenie až do 50 miest Slovenska. Ktoré z nich, ak nezahrnieme Bratislavu, v niečom vynikajú a hodnotíte pôsobenie v nich mimoriadne pozitívne?
T. Beniak: V súčasnosti sme prístupní takmer polovici slovenského obyvateľstva. Aj keď, samozrejme, Bratislava je z biznisového pohľadu stále najdôležitejšia, našou stratégiou je prístupnosť vo všetkých väčších mestách na Slovensku, kde máme výborných partnerov a kde vidíme dopyt po donáške. Rásť plánujeme aj v tomto roku, samozrejme nie vo všetkých mestách máme našich kuriérov. Sú miesta, kde poskytujeme prístup do našej aplikácie avšak donášku vykonávajú naši partneri vo vlastnej réžii. Keď vidíme neskôr záujem, tak dokážeme mesto rozšíriť aj o donášku prostredníctvom našich partnerských kuriérov. To sa nám stalo napríklad v Komárne a zakrátko to tak bude aj v Pezinku.
Aké ďalšie mestá pribudnú v najbližšom období?
T. Beniak: Medzi poslednými mestami, ktoré sme otvorili pôsobisko boli Michalove, Šaľa, Veľký Krtíš, a Bánovce nad Bebravou. Čoskoro ich však bude ešte viac. Možnosti ďalších nových miest priebežne zvažujeme, samozrejme závisí od partnerov, ktorých sme schopní v daných lokalitách nájsť a nadviazať s nimi spoluprácu.
J. Trnovská: Pokiaľ ide o Wolt Market, momentálne sme otvorení v Bratislave a Košiciach, čo je na tento rok zrejme konečné číslo. Avšak víziou je určite byť v krajských mestách, neskôr aj v tých menších.
Na jeseň minulého roka ste spustili už spomenutý lojalitný program Wolt +. Ako sa osvedčil?
T. Beniak: S Wolt+ vychádzame v ústrety našim stálym zákazníkom, ktorý si u nás objednávajú pravidelne. Za mesačný poplatok necelých 6 € majú zdarma dovoz od významných partnerov a dokážu ušetriť už vtedy, ak si objednajú cez Wolt len dve objednávky mesačne, či už z reštaurácií alebo si zrealizujú nákup potravín. Na podobnom princípe funguje napríklad Amazon Prime. Po Bratislave sme tento program pre záujem poskytli aj zákazníkom v Košiciach. Každá piata objednávka je v súčasnosti realizovaná v rámci Wolt+ programu.
Ako by ste porovnali fungovanie na Slovensku a v Česku? Aké odlišnosti nachádzate?
T. Beniak: Neviem posúdiť do detailov oba trhy, no z môjho pohľadu je slovenský zákazník oveľa konzervatívnejší, zároveň je v ňom zakorenených veľa predsudkov voči donáškam. Celkovo je oblasť e-commerce v Česku na vysokej úrovni, na jedného obyvateľa pripadá najviac e-shopov v Európe. Kúpna sila je väčšia, avšak v Česku nie je taká výrazná dominancia hlavného mesta, pokiaľ ide o zákaznícky dopyt ako na Slovensku, skôr je to tandem viacero silnejších miest.
J. Trnovská: Posúdiť to viem priamo, keďže som rozbiehala a riadim Wolt Market aj v Čechách aj na Slovensku. Českí zákazníci objednávajú častejšie, hoci v rámci košíka majú priemerne menej položiek. Taktiež priemerná hodnota nákupu v Česku je zhruba o 20 percent nižšia ako na Slovensku. Konkurencia v Česku v rámci donášky potravín je však oveľa silnejšia a zabehnutá, kým na Slovensku zatiaľ len budujeme povedomie v tomto segmente. Spolu s tým bojujeme aj s obavami zákazníkov, keďže nie sú na túto službu tak zvyknutí ako zákazníci v Česku. Najlepšie ich však presvedčí vždy až samotná skúsenosť - prvý nákup vo Wolt Markete.
Pripravil: Daniel Košťál
Foto: Wolt