KAUFLAND CARD

KAUFLAND CARD

KAUFLAND CARD

Nápor nakupujúcich kopíruje predvianočné obdobie

Hodnotí aktuálny stav v oblasti e-commerce na Slovensku Ing. Jozef Dvorský, výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC).

 

jozef dvorsky

 

V rozhovore sme sa zamerali na aktuálny vývoj elektronického obchodu na Slovensku, štruktúru ponúkaného a obľúbeného sortimentu, uprednostňované spôsoby platby aj súčasný stav dôvery nakupujúcich.

 

Uplynulý rok sa niesol v znamení pandémie koronavírusu, čo sa významne dotklo a najmä podporilo na Slovensku rozmach elektronického obchodu. Ako vnímate aktuálny stav tohto odvetvia?


Za najzásadnejšiu považujem skutočnosť, že on-line nakupovanie sa dostalo do centra pozornosti všetkých kupujúcich, pretože vzhľadom na dlhotrvajúcu pandémiu – s výnimkou potravín, liekov a drogérie – nemali kupujúci inú reálnu možnosť ako nakupovať tovar iným spôsobom. To, samozrejme, vytvorilo tlak na strane internetových obchodov, ale najmä na strane doručovacích služieb, pretože počet zásielok výrazne stúpol.

 

V roku 2019 pôsobilo na Slovensku približne 12 600 internetových obchodov, ktoré spolu vygenerovali obrat vo výške 1,36 mld €. Sú známe už aj výsledky za rok 2020?


Počet aktívnych internetových obchodov bol v minulom roku, odhadom, na úrovni 13 500 – 14 000, pričom obrat za rok 2020 by mal byť približne na úrovni 1,65 mld €. V náraste počtu internetových obchodov treba, samozrejme, zohľadniť aj skutočnosť, že niektoré internetové obchody vznikli a niektoré zanikli, čiže rozdiel v množstve automaticky neznamená, že ide iba o nové obchody.

 

Aký sortiment je v ponuke najnovších e-shopov?


V minulom roku vznikali najmä internetové obchody predajcov, ktorí sa spoliehali v predchádzajúcom období na predaj v kamenných obchodoch.

 

Zmenila sa v minulom roku štruktúra najviac nakupovaných tovarov z eshopov, ktoré pôsobia na Slovensku?


Sortiment nakupovaných tovarov sa ani v minulom roku príliš nezmenil, štruktúra zostala rovnaká. Platí to aj pre potraviny.

 

 

 

„V oblasti predaja potravín neprišlo k podstatnému nárastu, pretože predaj tejto komodity v kamenných obchodoch nebol ani počas lockdownu obmedzený.“

 

 

V rebríčku obľúbených tovarov, ktoré sú nakupované online nájdeme oblečenie a obuv, knihy, produkty pre zdravie a krásu, drogériu a parfumy, výživové doplnky a bioprodukty, mobily, nábytok a bytové zariadenia, počítače a notebooky, bielu techniku, lieky a zdravotnícke pomôcky, športové vybavenie a telekomunikačné služby.


Oblečenie a obuv má pritom prvenstvo pri všetkých sociodemografických skupinách, výrazne najvyšší podiel však dosahuje medzi ženami, rovnako tak aj produkty pre krásu. Knihy nakupuje pomerne vysoký podiel vysokoškolákov, tiež aj vstupenky na podujatia. Mobily a počítače nakúpil najvyšší podiel mužov a skôr najmladšia veková skupina.

 

Dôležitým predpokladom napredovania oblasti e-commerce je aj rastúca dôvera v tento spôsob nakupovania. Čo sa v tomto neľahkom období zmenilo?


Dôvera v on-line nakupovanie je naďalej veľmi vysoká, čo je veľmi pozitívne. Je to rovnaké ako v minulých rokoch. Až 93% zákazníkov je, podľa našich prieskumov, veľmi spokojných alebo spokojných. Pri takomto počte samozrejme nie je možné očakávať vyššie čísla, nikdy nedosiahneme 100%-nú spokojnosť, najmä keď súčasná pandemická situácia kladie zvýšené nároky na logistické zabezpečenie aj ľudské zdroje v oblasti predaja cez internet a doručovania tovarov.

 

 

 

„On-line nákupy ale začali využívať aj spotrebitelia, ktorí tento spôsob obstarávania tovarov doposiaľ nevyužívali. Dokonca aj seniori v pokročilom veku, napríklad starší ako 80 rokov.“

 

 

Samozrejme, mnohí zrejme využili čiastočne alebo úplne pomoc mladších rodinných príslušníkov, ale vnímame to ako výbornú príležitosť na rozšírenie on-line nakupovania aj medzi touto skupinou spotrebiteľov. Ide o ľudí, ktorí sa takémuto nakupovaniu predtým z nejakých dôvodov vyhýbali.

 

Je známe, že v minulom roku bolo aj percento platieb, ktoré boli uskutočnené prostredníctvom platobných kariet prvýkrát vyššie. Platby na dobierku sú na druhom mieste.


Dôvodov je viacero – jednak prirodzený rast platieb platobnými kartami, jednak čiastočné obmedzenie hotovostných platieb počas pandémie v niektorých internetových obchodoch a v neposlednom rade čoraz viac nákupov v zahraničných internetových obchodoch (a nielen v českých) v ktorých nemôžete využiť možnosť platby na dobierku a platobná karta je základným platobným nástrojom. Po platbe na dobierku nasledovalo s výrazným odstupom využitie bankového prevodu alebo došlo k platbe v kamennej pobočke pri osobnom prevzatí tovaru.

 

Pri nakupovaní prostredníctvom internetu a rozhodovaní o výbere konkrétneho obchodníka prirodzene zaváži viacero faktorov. Vyhráva cena, kvalita ponúkaných tovarov a rýchlosť dodania. Čo ďalšie zákazník viac posudzuje?


Cena je pri nákupe rozhodujúcim kritériom. Ostatné kritériá vstupujú menej do pozornosti, ale kupujúci sa zaujímajú napríklad aj o referencie a recenzie produktov, šírku ponuky, výšku poštovného a cenu dopravy, spoľahlivosť a bezpečnosť, uprednostňujú overeného predajcu, ocenia tiež napríklad detailný popis produktov, možnosť porovnávať výrobky a ceny, kvalitné spracovanie stránky, profesionálnu komunikáciu, možnosť vrátiť výrobok, pozitívne vnímajú kvalitnú prezentáciu predávaných tovarov, ale napríklad aj existenciu kamennej predajne. Hoci tento faktor nie je na popredných miestach rebríčka.

 

Odkiaľ v súčasnosti Slováci najčastejšie realizuje online nákupy?


Na nákup v internetových obchodoch používa, podľa našich prieskumov, najvyšší podiel respondentov mobil (62%), nasleduje notebook (58%), pevný počítač (27%) a najmenej využívaný je tablet (10%). Mobilný telefón využíva na nakupovanie podstatne vyšší podiel respondentov v tomto roku ako v predchádzajúcom. Vymenili sa napríklad pozície s notebookom, tento spôsob prístupu medziročne v rebríčku obľúbenosti poklesol.

 

 

 

„Očakávame, že v budúcnosti nastane ďalší rast využívania mobilných telefónov na online nakupovanie. Za posledné roky predstavuje nárast až 10 p.b.“

 

 

Akou cestou sa bude uberať vývoj online obchodu na Slovensku v najbližšom období?


V súčasnej situácii nemôže byť nikto prorokom. Všetko závisí od toho, ako sa bude vyvíjať život v našej krajine, dokedy bude pretrvávať súčasná situácia, aké percento z kupujúcich zostane využívať on-line nákupy a v akej miere aj po otvorení kamenných predajní a pod. Je úplne jasné, že obchodníci predávajúci tovar a niektoré služby, ktorí v minulosti podcenili otvorenie internetového predaja a spoliehali sa výhradne na kamenné predajne, za posledný rok utrpeli. Otázne je, ako zareagujú a čo urobia...


Pokiaľ ide o frekvenciu nákupov a nápor kupujúcich, môžeme povedať, že z náporu, ktorý internetové obchody bežne zažívali v minulých rokoch v predvianočnej sezóne sa stala v súčasnom období pre väčšinu z nich štandardná denno-denná záležitosť.

 

SAEC má v súčasnosti spolu 180 riadnych a pridružených členov. Čo nové a aké aktivity pripravujete?


V súčasnosti sa snažíme byť nápomocní internetovým obchodom najmä v oblasti legislatívneho poradenstva a certifikácie ich internetových obchodov – aj vzhľadom k tomu, že inšpekčné kontroly sa momentálne vzhľadom na pandemické opatrenia zameriavajú predovšetkým na internetový predaj, pri ktorom nie je nutný fyzický kontakt s predávajúcim v takej miere ako je tomu v iných oblastiach. Súčasná zaneprázdnenosť internetových predajcov však nevytvára ideálne predpoklady na veľké projekty a samozrejme aj zákaz vychádzania predstavuje značné obmedzenie pri organizovaní akýchkoľvek akcií s fyzickou prítomnosťou účastníkov.

 

Pripravil: dk
Fotoportrét: J. Dvorský/SAEC

 

Video

Vitajte vo svete MINIT... robíme Váš deň krajším

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk