KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Lacné grily striedajú multifunkčné modely

weberPre leto je typické grilovanie. Na Slovensku jeho obľuba neustále rastie. S tým súvisia aj vyššie investície do potrebného príslušenstva. O špecifikách predaja grilov a ďalších pomôcok na grilovanie hovorí Václav Modelský, Managing Director, Weber Stephen CZ & SK.

 

Ako sa za posledné roky vyvíjal na slovenskom trhu záujem o grily a pomocný sortiment na grilovanie?

V. Modelský: Pokiaľ ide o grilovanie, všetky krajiny prechádzali určitým vývojom. Slovensko nie je výnimkou. Všetko pritom závisí od ponuky. Čím rozmanitejšia a cielenejšia je ponuka distribútorov a samotných predajcov tohto sortimentu, tým intenzívnejší je záujem kupujúcich. Vývoj zaujímavo napreduje. Grilovacia mánia začala pred pár rokmi pri jednoduchých a lacných griloch bez príslušenstva , postupne sa záujem posunul k sofistikovaným multifunkčným grilom. To je stupeň kde sa ocitáme v súčasnosti. Treba zdôrazniť, že na Slovensku obľuba grilovania z roka na rok rastie, dokonca prekvapivo rýchlo a tým aj dopyt po griloch. Postupne sa na najvyšší stupienok záujmu dostali tie grily, ktoré ponúkajú vyššiu pridanú hodnotu a úplne iné možnosti pri príprave jedál. Doba, kedy ľudia zháňali a používali lacné a jednoduché grily, bez akejkoľvek technologickej či bezpečnostnej hodnoty a tiež grily určené len na prípravu steakov, je dávno preč. Slovenský zákazník dospel do štádia kedy mu to, čo bolo nestačí, chce omnoho viac. Hľadá výrobok garantujúci zabezpečenie kvalitnej prípravy jedál, zároveň hľadá možnosť dlhodobého používania grilu.

 

Zaznamenávate počas tejto sezóny vyšší záujem o konkrétne druhy grilov?

V. Modelský: Na túto otázku sa nedá jednoznačne odpovedať. Každý zákazník má svoju, často utkvelú predstavu o tom, aký gril chce používať. Vplýva na to veľa faktorov, jeho predošlé skúsenosti a samozrejme to, že grilovanie bolo dlhé roky zatracované. Lenže s prihliadnutím na vývoj moderných technológií toto už nemá žiadne opodstatnenie. Štatisticky stále platí, že slovenský zákazník preferuje grily na drevené uhlie. Z roka na rok však pozorujeme vyšší záujem o plynové grily. Ani preferované cenové rozpätie sa na slovenskom trhu, a pri tomto sortimente nedá zovšeobecniť. Ako sa hovorí: „Každý výrobok má svojho pána“. Samozrejme, aj tu platí, že čím kvalitnejší a sofistikovanejší výrobok, tým vyššia je jeho cena, ale aj pridaná hodnota. Tá môže mať podobu špičkovej multifunkčnosti alebo bezproblémového dlhoročného používania.

 

Kto je typickým zákazníkom týchto tovarov?

V. Modelský: Pri stúpajúcej obľube grilovania si to netrúfam presne definovať. Grilovanie je o určitej slobode, voľnosti a pobytu a varení vonku, o príjemných chvíľach strávených k kruhu rodiny či priateľov. A to si môže užívať naozaj každý, muž alebo žena, starý aj mladý, či už žije v meste alebo na vidieku. Čiže spektrum zákazníkov nakupujúcich tieto tovary je skutočne široké.

 

Inovácie neobchádzajú ani segment grilov. Na čo by ste poukázali?
V. Modelský: Byť trendový je ošemetná, ale vždy hlavne sezónna záležitosť. Farebnosť a dizajnová atraktivita je pri griloch iba doplnkový jav, aj keď v mnohých prípadoch veľmi „osviežujúci“ a príťažlivý. Z môjho pohľadu je hlavným trendom v oblasti grilovania využitie moderných technológií na celodennú prípravu jedál mimo klasickej kuchyne, napríklad v záhrade, alebo aj na terase. Multifunkčnosť moderných grilov zaručuje užívateľom určité pohodlie a garantuje správnu prípravu jedál, a to zdôrazňujem....akýchkoľvek jedál. Moderné grily totiž nemusíte používať len na klasické grilovanie na rozpálenom rošte, ale ako plnohodnotnú multifunkčnú vidiecku kuchyňu. Pochopiteľne, aj tu zohráva veľkú úlohu široká škála využiteľnosti rôzneho príslušenstva. Takže hlavným trendom je využívať moderný gril na prípravu rozmanitých receptov, od klasického grilovania, cez pečenie mäsa či hydiny v celku alebo na prípravu špecialít ázijskej kuchyne na wok panvici. Pripraviť si pizzu, vafle, štrúdlu, pukance či chrumkavé hranolky na grile – dnes skrátka nič nie je nemožné. Moderné technológie otvárajú skutočne obrovské a prekvapivé možnosti. Už to zďaleka nie je „len grilovanie“.

 

Špičkové technológie sú jedna vec, ceny druhá. Slováci patria skôr k cenovo citlivejším spotrebiteľom...
V. Modelský: Áno, cena je väčšinou základným a rozhodujúcim faktorom, ktorý zohľadňujeme. Lenže, aj veľmi zavádzajúcim. Ako som už zdôraznil, každý výrobok má svojho zákazníka, naši zákazníci skôr preferujú kvalitu známej značky a vďaka materiálovej náročnosti aj pridanú vysokú úžitkovú hodnotu výrobku, podporenú garanciami.

 

Grily sa pred príchodom sezóny objavujú v internetových obchodoch a rôznych typoch kamenných predajní. Aké prednosti má predaj grilov napríklad v špecializovanej predajni oproti predaju v hobbymarketoch či hypermarketoch?

V. Modelský: Osobne si myslím, že je to otázka aktívneho prístupu každého obchodníka ku zákazníkovi, typ predajne ani veľmi nerozhoduje. Je pravda, že vďaka vysokej frekvencii zákazníkov v hobbymarketoch majú tieto predajné miesta určitú výhodu. Špecializované partnerské predajne zasa majú väčší priestor venovať sa každému zákazníkom osobne a veľmi intenzívne. To v hobbymarketoch pokrivkáva. Čo sa týka voľby výrobku, je to otázka skôr na každého obchodníka. Určite tu zohráva úlohu aj paleta ponúkaného tovaru, otváracia doba a ďalšie faktory.

 

Aký je predaj prostredníctvom internetu pri tomto sortimente ?

V. Modelský: Internetový predaj je nepochybne čím ďalej, tým viac používaný a využívaný aj ako distribučný kanál. Podľa niektorých štatistík má vysoký medziročný nárast. Naša firma tento druh predaja deleguje na svojich autorizovaných predajcov. E-shop je dnes už bežnou a efektívnou súčasťou klasických kamenných predajní. Určiť, ktoré výrobky súvisiace s grilovaním sú viac, a ktoré menej preferované v online prostredí je zložité. Záleží od veľa faktorov. V prípade grilov každopádne toto spojenie funguje veľmi dobre.

 

Do určitej miery obmedzujúcim faktorom je pri predaji grilov sezónnosť. Záujem stúpa na jar a končí neraz v strede leta. Ako sa so sezónnosťou dá popasovať ? Nachádzate aj iné príležitosti ako zaujať svojou ponukou počas zvyšku roka?

V. Modelský: Zaoberať sa takzvaným sezónnym predajom, čo sortiment grilovania bezpochyby je, môže byť väčšinou náročnejšie než celoročný kontinuálny predaj. Dopyt po tomto sortimente väčšinou pozvoľna začína rásť v apríli, kulminuje v júni, potom pozvoľna klesá a koniec septembra už považujeme za ukončenie sezóny. Ale veľa záleží od počasia. Takže z obchodného hľadiska máme iba jednu sezónu, pretože zákazníci sú skôr pocitovo smerovaní ku kúpe grilu k letným mesiacom. Mnohí nadšenci grilovania síce grilujú celoročne, a toto zistenie nás veľmi teší, ale na druhej strane na obrat predajcov to má minimálny vplyv.

 

Čo z doplnkového tovaru na grilovanie je na slovenskom trhu najžiadanejšie?

V. Modelský: Čím viac sa zdokonaľujú technológie a multifunkčnosť grilov, tým rýchlejšie narastá ponuka doplnkového sortimentu. Najžiadanejším príslušenstvom zostáva základné, takzvané potrebné vybavenie, ktoré k tejto činnosti nevyhnutne treba. Pri griloch na drevené uhlie ide napríklad o kvalitné brikety, vrátane špeciálnych štartérov, ochranné rukavice, základné náradie, ochranné obaly na grily a podobne. Obľubu si získavajú rôzne nadstavbové prvky, ktoré spríjemnia a skvalitnia samotné grilovanie. Ide o tepelné sondy, rôzne nadstavce na pečenie a v poslednej dobe sa veľmi populárnymi stávajú vkladové elementy do grilu samotného - ako panvice, špeciálne rošty, alebo wok panvice, ktoré z grilu urobia multifunkčnú kuchyňu.

 

Pri predaji grilov a potrebného príslušenstva sú dôležité a zrejme aj žiadané doplnkové služby. Ktoré sú momentálne súčasťou vašej ponuky?

V. Modelský: Okrem konkrétnych produktov svojim zákazníkom ponúkame napríklad možnosť zdokonaliť sa v umení grilovať na našich kurzoch pod vedením Weber šéfkuchárov. Kurzy prebiehajú v predajniach našich partnerov a každý, kto príde, sa môže naučiť o grilovaní úplne všetko. Po jeho absolvovaní možno využiť potenciál svojho grilu naplno a bez námahy pohostiť celú rodinu aj svojich priateľov. Informácie o kurzoch grilovania Weber Grilseminár Live pravidelne zverejňujeme na webe. Tieto aktivity už zákazník viac menej očakáva, je dôležité mu ich ponúknuť a zároveň neustále niečím novým prekvapovať. Aj toto je cesta ako si získať spokojných a zároveň lojálnych zákazníkov.

 

Pracujete pri predaji tohto sortimentu aj s prvkami atmosféry?

V. Modelský: Grilovanie je hlavne o atmosfére. Keď si vyberáte gril, tak si vyberáte nielen partnera na záhradu alebo terasu, ale aj pohodové chvíle strávené s rodinou či priateľmi. Toto sú prvky, ktoré sa snažíme predať všetkým zákazníkom aj dodatočnými službami, ktoré ponúkame. Či už sú to kurzy grilovania, alebo rôzne ochutnávky grilovaných pokrmov pred predajňami . Súčasťou predaja je preto neraz aj lahodná a podmanivá vôňa grilovania...

 

Pripravil: dk
Ilustračné foto: archív V. Modelského

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk