TRENDY Z VEĽTRHU EUROSHOP 2020: V kurze je precíznejšia práca so svetlom

Špecialisti zaoberajúci sa osvetlením už v súčasnosti dokážu s využitím inteligentných riešení premeniť predajne na miesta atraktívnych zákazníckych zážitkov.

 

lighting euroshop

 

Osvetlenie predajní je v maloobchode aj naďalej jedným z najdôležitejších investičných zámerov. Ukázal to aj najnovší monitor EHI Energy 2020. Problematike osvetlenia bola preto na veľtrhu EuroShop 2020 venovaná mimoriadna pozornosť. Trendové koncepty a produktové riešenia osvetlenia pre oblasť retailu tu predstavilo vyše 120 vystavovateľov.


Revolúcia v LED technológiách


Tá začala pred vyše desaťročím a vytvorila takmer nevyčerpateľný zdroj možností aplikácie svetla v maloobchodnom priestore. Tie často presahujú bežný rámec klasického osvetlenia maloobchodných priestorov, vyvíjajú sa po novom krok za krokom. Kľúčovým slovom je aj v tomto odbore digitalizácia. Ponúka sa množstvo inovatívnych prístupov, ako je napríklad komunikácia so svetlom pokiaľ ide o jemnosť, podporenie emocionalizácie zákazníkov, vytváranie USP v maloobchode a podporu identity značky.


„Sme len na začiatku vývoja, ale svetlo už v súčasnosti môže fungovať ako infraštruktúra bez potreby ďalších doplnkových inštalácií,“ uvádza zástupca rakúskeho odborníka na osvetlenie, spoločnosti Zumtobel a dodáva, že ide o jedinečnú výhodu.


Proces poznávania technológií digitálneho osvetlenia nie je zďaleka ukončený. A predsa, či už ide o projekt novej budovy alebo rekonštrukcie - čoraz viac národných a medzinárodných konceptov predajní, ktoré sú stelesnením obchodu budúcnosti, poukazuje na to, že technológia digitálneho osvetlenia je neoddeliteľnou súčasťou každodenných nákupných životov.

 

lighting euroshop1


Pokiaľ ide o technológiu osvetlenia, LED sa už považuje za štandard, pričom používatelia očakávajú jeho vysokú účinnosť. Spektrum možností siaha od emocionálnych návrhov, cez pôsobivé metódy upútania na tovar, na maloobchodné priestory a architektúru predajne, zlepšenie kvality pobytu zákazníkov, aj zamestnancov v predajni po ústrednú tému prepojenia svietidiel s cieľom vytvoriť inteligentné systémy osvetlenia.


Či už ide o integráciu osvetlenia do celého systému riadenia budov, interiérového navigačného systému alebo mobilného marketingu a virtuálnej starostlivosti o zákazníka - nie všetko býva zavádzané v obchodných reťazcoch celoplošne, veľa vecí je stále vo fáze pilotného projektu. Jedna vec sa však stáva čoraz zrejmejšou: osvetlenie LED sa ukazuje ako mimoriadne všestranný, jemný a zároveň efektívny prostriedok komunikácie v nákupnom svete, do ktorého čoraz viac presakuje digitalizácia.


Pridaná hodnota pre zákazníkov


Podľa spoločnosti Signify, má svetlo veľký potenciál priniesť pridanú hodnotu pre zákazníkov, zamestnancov a maloobchodníkov. Osvetlenie dáva klasickému navigačnému systému v predajni v aktuálnom digitálnom veku úplne nový rozmer: svetlo vedie zákazníka priamo k hľadanému tovaru. V predajni MediaMarkt v nemeckom meste Grundau-Lieblos je od leta 2019 v prevádzke inteligentný systém osvetlenia založený na technológii VLC (VLC = Visible Light Communication), ktorá slúži na určenie presnej polohy nakupujúcich v obchode ako doplňujúca funkcia klasického osvetlenia. Existujúci systém stropného osvetlenia umožňuje zákazníkom pohodlne lokalizovať výrobky v obchode pomocou svojho smartfónu. Špeciálna mobilná aplikácia ich naviguje priamo do príslušného regálu, kde hľadaný tovar nájdu. Podobný príklad použitia možno nájsť aj v holandskom reťazci supermarketov Albert Heijn, ktorý pri zavádzaní tejto novinky spolupracoval so spoločnosťou Signify.


V súčasnosti sa výskum a vývoj v oblasti osvetlenia zameriava na vytváranie pridanej hodnoty cez inteligentné riešenia osvetlenia, ktoré pomôžu obchodníkom byť z dlhodobého hľadiska atraktívnejší ako ich konkurencia.

 

lighting euroshop2


Svetlo ako jedinečný prvok


Pokračujúci silný rast internetového obchodu jednoznačne predkladá kamenným obchodníkom stále väčšie výzvy, ako dostať spotrebiteľov preč z gauča a od pohodlného nakupovania jediným kliknutím myši späť do kamenných obchodov. Cieľom je premena nákupných priestorov na miesta, kde ľudia trávia veľkú časť svojho voľného času v mimoriadne atraktívnom prostredí. V tejto súvislosti spoločnosť Zumtobel poukazuje aj na vývoj hybridných konceptov POS, ktoré kombinujú kaviarne, miesta sociálnych stretnutí, trávenia voľného času hrami a učením. Miesta skúseností a emócií sa vytvárajú tam, kde ľudia nemusia nutne nakupovať, ale kde sa realizujú nákupné rozhodnutia. Klasický POS, ako miesto nákupu sa mení na „Point of Experience“, pričom svetelné médium do tohto sveta skúseností vnáša prvok jedinečnosti.


Svetelné farby a intenzity osvetlenia už dokážu v priebehu niekoľkých sekúnd zmeniť atmosféru v miestnosti, prispôsobujú sa dokonca počasiu, ročnému obdobiu alebo dennému času alebo môžu byť zamerané aj tematicky. Steny sa premieňajú na obrazovky, miestnosti na priestor, ktorý je možné flexibilne navrhnúť - svetlo určite má schopnosť výrazne ovplyvniť celkový zážitok z predajne. Pre architektov, projektantov a kreatívne duše je to „El Dorado“ na rozvoj emocionálnych scenérií, ktoré jednoduchými prostriedkami vdýchnu nový život do maloobchodných priestorov a priestorov pre hostí a eventy. Dynamizácia osvetlenia pomocou elektronických systémov riadenia osvetlenia ponúka vyššiu účinnosť a kreatívnejší rozsah a hrá vynikajúcu úlohu v riešeniach osvetlenia na mieru, kde svetlo musí korešpondovať so značkou. To všetko pomáha hlavnému cieľu maloobchodníkov - podporovať ich podnikanie zlepšením lojality existujúcich zákazníkov a získaním nových.

 

lighting euroshop4


Otázka kvality


Ústredným bodom výskumu je už nejaký čas kvalita osvetlenia. „V súčasnosti kladieme väčšiu pozornosť na kvalitu LED, pokiaľ ide o ich spektrálne zloženie a vlastnosti usmerňovania svetla,“ odpovedá spoločnosť Bäro v súvislosti s inovatívnymi koncepciami osvetlenia, ktoré iniciujú a sprevádzajú súčasný vývoj v obchodných priestoroch. Spoločnosť vo svojom stánku na veľtrhu EuroShop 2020 demonštrovala pôsobivé možnosti, ktoré ponúka využitie farebného osvetlenia a celého farebného spektra špecifického pre osvetlenie tovaru v maloobchode. Spoločnosť okrem toho predstavila nové svietidlá, ktoré vďaka najmodernejším technológiám kombinujú stále kompaktnejšie rozmery s vyššou svetelnou účinnosťou a zároveň ponúkajú zvýšený vizuálny komfort z hľadiska fotometrických kriviek, obmedzenia oslnenia a kvality farby.


Maloobchodníci si čoraz viac uvedomujú, že hodnota svetelného inžinierstva sa musí posudzovať skôr z hľadiska svetelných efektov ako z hľadiska samotnej kvality. Odborník na osvetlenie z Mulheimu je presvedčený, že toto myslenie vyžaduje stanoviť aj nové štandardy na hodnotenie kvality svetla. Bežne používaný parameter LOR (Light Output Ratio) by mal byť nahradený ROL (Return of Light), ktorý popisuje, koľko svetla smeruje na tovar. A presne o tom sú koncepty osvetlenia v predajni: svetlo, ktoré je efektívne nasmerované na tovar, ktorý prostredníctvom očného kontaktu vytvára efekt v mozgu pozorovateľov.

 

lighting euroshop3


V Düsseldorfe sa opäť predstavil „Italian Lighting Lounge“. Talianski výrobcovia zo segmentu osvetlenia tu predstavili svoju ponuku na viac ako 300 metrov štvorcových výstavnej plochy. Vykazujú kompletný prierez výrobkov a komponentov zameraných najmä na maloobchod. Cieľom je pôsobivo usporiadať obchodné priestory, v ktorých rôzne objekty koexistujú s rôznymi svetelnými teplotami. Vystavené boli rôzne návrhy LED osvetlenia v súlade so špecifickými požiadavkami a potrebami bez ignorovania estetickej čistoty, kvality materiálu a dokonalého výsledného efektu.

 

Pripravil: dk
Zdroj a foto: EuroShop 2020, redakcia

 

 

Súvisiace články 

 

 

Video

Vitajte vo svete MINIT... robíme Váš deň krajším

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk