TRENDY Z VEĽTRHU EUROSHOP 2020: Obchodníci sa stávajú hostiteľmi

Zážitkovejší, rozmanitejší a viac kulinársky. Taký bude obchod s potravinami v najbližších obdobiach. Prvé náznaky vidno už teraz, obchodníci sa napríklad začínajú intenzívnejšie zameriavať aj na stravovacie služby.

 

stravovanie supermarkety v

 

Prekvapiť zákazníka ponukou čerstvých jedál alebo zdravých pochúťok počas jeho tradičnej cesty predajňou bude častejšou, zrejme nevyhnutnejšou stratégiou obchodníkov a zároveň úspešným krokom do budúcnosti. V dobe rozmachu online nakupovania je takéto smerovanie kamenných obchodníkov skvelou príležitosťou ako sa odlíšiť a posilniť si pozíciu na vysoko konkurenčnom trhu. Aj táto téma preto bola jednou z ústredných na odbornom veľtrhu EuroShop v nemeckom Düsseldorfe.


Príkladov, ktoré potvrdzujú úspešnosť tohto smerovania je už v rámci rôznych krajín sveta veľa. Jumbo City v Amsterdame napríklad pre svojich nakupujúcich návštevníkov pripravuje v otvorenej kuchyni tradičné aj netradičné polievky, sushi alebo čerstvé sendiče. Carrefour zase vo svojom Mons outlete prekvapuje zákazníkov tým, že varí pivo. Zaujímavý je aj príklad z Londýna, kde pôsobí sieť mini supermarketov Eat 17. Tá vniesla do svojich prevádzok ponuku viacerých obľúbených lokálnych street-food partnerov. K nám bližšie inšpiruje napríklad predajňa Interspar vo Viedni, ktorá nakupujúcim ponúka „take-away“ jedlo a snacky. Tie pripravuje vo svojom špecializovanom gastronomickom oddelení v rámci predajne.


Aj z tohto vyplýva, že stravovacie služby intenzívne prerážajú do sveta retailu. Nejde ale o niečo úplne nové. Supermarkety v USA, Veľkej Británii a krajinách Beneluxu objavili spojenie stravovacích služieb a retailu už dávnejšie. Tento trend však práve teraz naberá na sile, momentálne asi najviac v Nemecku. Čoraz viac obchodníkov v Nemecku s ponukou potravín, okrem nich aj módne butiky či kníhkupectvá, začleňujú jednotky poskytujúce stravovacie služby do svojich predajných priestorov. Zdá sa, že sa im to vypláca...


Stravovanie mimo domova 


Trendu nahrávajú aj niektoré zmeny v spoločnosti a spotrebiteľskom správaní. Od nepamäti zaužívané časy jednotlivých chodov jedál sa napríklad postupne prestávajú dodržiavať, navyše čoraz menej domácností si pripravuje jedlo doma. Pracujúci ľudia majú menej voľného času, častejšie sa stravujú mimo domova a bežné jedlo nahrádzajú snackmi. „Convenience food“ síce nie je v našich končinách neznámym pojmom, ale teraz sa stáva hitom, o ktorom sa viac hovorí. Nahráva mu rastúci dopyt po komforte, po „ready-to-eat“ jedle, rovnako ako aj zvyšujúci sa dôraz na zdravší životný štýl. Toto všetko je identifikovateľným kľúčovým motorom pre túto novú službu.

 

 

„ V otvorených kuchyniach mnohých svetových supermarketov kuchári dnes už bežne pripravujú čerstvé jedlá, šaláty, polievky a sendviče, ktoré sa následne objavia v ponuke, priamo pred očami zákazníkov. “

 


Mimoriadne to lahodí aktuálnym spotrebiteľským preferenciám, ktoré sa prikláňajú ku konzumácii čerstvo pripravených pokrmov. Produkty typu „Ready-to-eat, take-away“ , snacky to-go alebo ready-to-cook jedlá, ktorých príprava doma zaberie minimum času– to všetko sú najväčší generátori rastu v oblasti retailových stravovacích služieb.


Množstvo práce, požiadavky na zamestnancov


Uplatnenie sa v retailových a zároveň stravovacích službách nie je jednoduchou cestou k úspechu. Podnikanie v takejto podobe prináša obchodníkom, ktorým záleží na dobrej zákazníckej skúsenosti, zároveň perfektnom cateringu a dobre fungujúcej internej výrobe, zaujímavé výzvy. Požiadavky a úlohy, ktoré sú s tým spojené, majú podľa výrobcov tohto príslušenstva rastúci charakter, týka sa to najviac investícií do zariadení a dizajnu.


Kým v minulosti stačilo mať jednoduché, funkčné zariadenie, v súčasnosti je dôraz kladený na niečo iné, v popredí je moderný životný štýl, zároveň pozoruhodný interiérový dizajn. Kvalita pobytu v prevádzke, ktorá je predajňou a zároveň miestom, kde nakupujúci prichádza do kontaktu s ponukou zaujímavých jedál totiž kľúčová.

 

 

„ Samotný proces poskytovania služby musí byť na vysoko profesionálnej úrovni, vždy prevádzkovaný kvalitnými odborníkmi. “

 

 

Nábor zamestnancov je však v tomto odvetví v súčasnosti jedným z najväčších problémov. Rovnako netreba zabúdať ani na ďalšiu z ústredných tém a tou je digitalizácia procesov, ktorá sa významne dotýka aj oblasti gastronómie.


Technológie pre jednoduchšiu prípravu


Výrobcovia zariadení pre poskytovanie stravovacích služieb v súčasnosti vykazujú rastúci záujem a to najmä vďaka rastúcemu dopytu po príslušných riešeniach. Napríklad si vezmime príptravu pekárenských výrobkov priami pred zákazníkmi.


„Pekárenské zariadenia v supermarketoch sa v uplynulých rokoch významne zmenili. Spočiatku sa využívali len jednoduché rúry so štandardnými funkciami a stojan s policami na 5-10 rôznych produktov. V súčasnosti je už sofistikovanejšia podoba pekárne neoddeliteľnou súčasťou väčšiny moderných veľkoplošných potravinárskych predajní. Zriedkavosťou nie je zastúpenie 6 rúr na pečenie, ktoré sú zoradené vedľa seba a regály zaplnené širokým výberom pekárenských výrobkov a snackov,“ konštatuje Madeleine Franz zo spoločnosti Wiesheu, ktorá sa venuje výrobe pekárenských zariadení pre maloobchod. Na veľtrhu EuroShop 2020 napríklad predstavili nový typ teplovzdušnej rúry so systémom automatického čistenia a nabíjania.


Spoločnosť Rational sa zase špecializuje na inovatívnejšie techniky varenia, zameriava sa konkrétne na multifunkčné systémy varenia, ktoré sú nadizajnované tak, aby zvýšili produktivitu prípravy pokrmov aj v kuchyniach či prípravniach jedál supermarketov. Na veľtrhu EuroShop predstavili nové trendy a demonštrovali tiež to, ako aj zamestnanci bez odborných skúseností môžu pre zákazníkov pripraviť zdravé a chutné snacky.


Zástupcovia spoločnosti Zummo na veľtrhu poukázali , ako dokážu obchodníci zákazníkom, ktorí dbajú na výživovú hodnotu jedál, ponúknuť rozmanité zdravé pochúťky na okamžitú konzumáciu a to na minimálnom priestore. Tento španielsky dodávateľ predstavil komplexnú ponuku odšťavovačov pre džúsové bary, zahŕňajúc samoobslužné pulty a predajné aplikácie.


Budúcnosť: Udržateľnosť a pohodlie


Viac ekologicky prijateľných produktov, väčší dôraz na udržateľný vývoj, nakupovanie online a predovšetkým vyšší komfort. To všetko sú neprehliadnuteľné faktory, ktoré sa výrazne podpisujú pod meniaci sa retail v celosvetovom meradle.


Jedlo zohráva u spotrebiteľov enormne dôležitú rolu a inak to nebude ani v ďalších rokoch. A hoci mnohí máme v dnešnej dobe menšiu tendenciu pripravovať si jedlo doma, naše nároky na jedlo významne rastú. Aj stravovacie zvyklosti čoraz viac podliehajú trendu personalizácie a stále viac ľudí sa zaujíma o cestu potravín, ktoré konzumujú. Chcú vedieť, odkiaľ pochádzajú, ako boli spracované a pripravené. Prirodzene to vytvára nové a výborné príležitosti pre obchodníkov na realizáciu doplňujúcich aktivít. Môžu pripraviť netradičné ochutnávky, v rámci ktorých budú informovať zákazníkov o nutričných hodnotách potravín, môžu pozvať samotných výrobcov, aby nakupujúcim vysvetlili zrozumiteľným spôsobom proces pestovania a výroby potravín, alebo zorganizovať gurmánske večery so šéfkuchármi, kde zároveň prebehnú originálne kuchárske workshopy.

 

V dlhodobom horizonte bude novodobé dejisko predaja mixom priestorov pre celé spektrum využití. Obchodné centrá a supermarkety už nebudú plniť len funkciu zásobovania, stanú sa miestom socializácie, miestom, kde budú nielen milovníci jedla radi tráviť svoj voľný čas.

 

Pripravil: dk
Zdroj a foto: EuroShop 2020, redakcia

 

 

Súvisiace články 

 

 

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk