Knihovrátok priniesol čitateľom za rok viac ako 1 000 000 eur na nové knihy
- Podrobnosti
- Uverejnené pondelok, 07. november 2022
Služba Knihovrátok, ktorú na slovenský trh prinieslo kníhkupectvo Martinus, oslavuje prvé výročie. Za rok svojho fungovania odkúpila od zákazníkov vyše 300-tisíc čítaných kníh a rozdala v poukážkach viac ako 1 000 000 € na nové knihy. Vďaka nej prináša Martinus na trh knihy, ktoré boli roky vypredané.
Ponechať alebo vymeniť? Tak by mohla znieť „knihovrátkovská“ otázka, ktorá nabáda čitateľov urobiť si aký-taký poriadok medzi knihami. To, či vyradené knižky Knihovrátok od zákazníkov odkúpi, závisí od niekoľkých kritérií. Medzi tie najhlavnejšie patrí obľúbenosť v čitateľskom svete a ich stav.
„Algoritmus čerpá do veľkej miery z našich predchádzajúcich skúseností a dát, ktoré ku knižkám máme, a snaží sa na základe toho odhadnúť, či a koľko daných kníh, ktoré človek ponúka, si bude vedieť nájsť svojich čitateľov. Systém sa aktualizuje po každom výkupe,“ objasňuje Michal Meško, CEO Martinusu.
Upratanú a vytriedenú knižnicu môžu čitatelia následne vďaka získaným poukážkam rozšíriť o nové knihy, a to za menej peňazí či v mnohých prípadoch prakticky bez doplatku. Až 13 % z doterajších 100-tisíc zákazníkov Knihovrátka si v poukážkach odnieslo viac ako 100 €. Dáta kníhkupectva tiež ukazujú, že zákazníci si novú službu obľúbili a využívajú ju opakovane.
Knižky vykúpené prostredníctvom Knihovrátka Martinus predáva ďalej na svojom e-shope ako čítané. Za prvý rok predal viac ako 200-tisíc kníh z druhej ruky. Takmer polovica z nich je pritom v kníhkupectvách vypredaná a ich dotlač sa v blízkej dobe neplánuje.
Keďže záujem o vypredané knižky bol veľký, na webe Knihovrátka pribudla funkcia sledovania titulov. Čitatelia si takto môžu „uchmatnúť“ vypredané tituly, hneď ako sa znovu objavia na sklade. Funguje to jednoducho. Stačí, ak zákazník zanechá pri vybranom titule svoj e-mail, čím sa prihlási na sledovanie titulu. O jeho dostupnosti ho bude informovať správa od Martinusu.
„Služba Knihovrátok dala nášmu kníhkupectvu nový rozmer. Vďaka nej spájame ľudí s vypredanými titulmi, ktoré často roky neúspešne zháňajú. Za posledný rok sme od zákazníkov dostali množstvo ďakovných správ. Niektorí sa opätovne dostali ku knižkám, ktoré čítali v detstve, iní si po rokoch konečne skompletizovali svoje knižné série,“ dodáva M. Meško.
Uľahčiť manipuláciu s čítanými knihami má za úlohu aj úplne nová aplikácia Knihovrátok, ktorá je verejnosti k dispozícii na stiahnutie iba pár týždňov. Jej výhodou je, že obsahuje skener čiarových kódov, vďaka ktorému môžu zákazníci rýchlo skontrolovať, ktoré knihy Knihovrátok vykupuje a ktoré nie. Sledovanie titulov v nej dostalo atraktívnu funkciu Strážnej sovy, ktorá zákazníkov upozorní, ak sa v Knihovrátku začne vykupovať kniha, ktorú majú doma.
Knihovrátok v číslach
• Viac ako 1 000 000 € v poukážkach za výkupné objednávky
• Viac ako 300 000 vykúpených kníh od zákazníkov
• Viac ako 200 000 predaných čítaných kníh na martinus.sk
• 5 558 kníh z výkupov sa po naskladnení predalo za menej ako 24 hodín
• Do obehu sa vrátilo 35 000 rôznych titulov, ktoré sú na knižnom trhu dlhodobo vypredané
• Knihy vykúpené podľa kategórií: Beletria 51 %, Pre deti 18,7 %, Odborná a náučná literatúra 15, 9 %, Životopisy a reportáže 4,80 %, Náboženstvo a ezoterika 3,7 %, Kuchárske knihy 3,40 %, Učebnice a slovníky 1,30 %, Mapy a cestovanie 0,9 %
• 13% zákazníkov získalo v poukážkach viac ako 100 €.
Zdroj: Martinus