KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Zoči-voči ekonomickým tlakom uprednostňujú spotrebitelia zážitky a základné tovary

Trendy práce na diaľku ovplyvňujú, ako žijeme a kde míňame, útraty za nákupy potravín na internete vzrástli o 70 % oproti úrovni pred pandémiou.


Zmeny globálnej ekonomiky majú vplyv aj na rozhodovanie spotrebiteľov a znalosť ich správania pomôže odhadnúť smer, akým sa ekonomika uberá. Ekonomický inštitút Mastercard vydal správu s názvom Shifting Wallets, ktorá analyzuje, ako pevne sa spotrebitelia na celom svete držia svojich nákupných návykov a snažia sa nájsť odpoveď na tri kľúčové otázky týkajúce sa posunu nákupných preferencií.


Za čo spotrebitelia utrácajú


Rastúce ceny nútia spotrebiteľov premýšľať, za čo svoje peniaze utratia. Preto v posledných rokoch začali mať najväčšiu vypovedajúcu hodnotu výdavky za cestovanie a stravovanie. Záujem o cestovanie po pandémii stále trvá aj napriek logistickým problémom a cenovým tlakom. Počet rezervácií leteniek v tomto lete celosvetovo presiahol až o 15 % úrovne z roku 2019. Tento rast vidieť prevažne na letoch s krátkou vzdialenosťou s výnimkou európskych krajín, kde majú cestujúci k dispozícii výhodné ceny krátkych letov.


Útraty v reštauráciách tento rok medziročne vzrástli o 25 %, zatiaľ čo pri nákupe potravín došlo k 14 % rastu, ktorý je z veľkej časti spôsobený infláciou. Dlhodobým trendom sú aj internetové nákupy potravín, ktoré vzrástli o 70 % oproti času pred pandémiou. Nákupy v kamenných predajniach sa zvýšili o 25 %.1 Dochádza tak k posunu k internetovým nákupom vyvolaným pandémiou, napriek tomu konvenčné spôsoby nakupovania stále pretrvávajú.


E-commerce na vzostupe


Pandemické lockdowny výrazne ovplyvnili chod malých firiem, tie sa preto snažili expandovať hlavne do digitálnej ekonomiky – internetových služieb. Malé firmy ponúkajúce online služby typu daňové poradenstvo, osobná starostlivosť alebo najrôznejšie kurzy rástli 1,5 – 2x rýchlejšie ako veľké spoločnosti. Naopak, v maloobchodnom sektore sa darí väčším firmám, najmä oblasti e-commerce, kde predaj v porovnaní s rokom 2019 vzrástol o 66 percent. V prípade malých spoločností to bolo iba o 27 %. Tento rozdiel je zreteľný najmä v rozvinutejších ekonomikách ako v Austrálii, Nemecku, Hongkongu alebo Singapure.


Nákupy sa presúvajú do všedných dní


Mení sa aj čas nákupov, vďaka práci z domu a väčšiemu podielu digitálnej ekonomiky sa stierajú hranice medzi pracovným dňom a víkendom. Celkovo sa tak 5 % víkendových útrat v obchodných domoch presunulo do pracovných dní, čo predstavuje tržby vo výške asi 22,3 miliardy dolárov. A menia sa aj časy – nočné nákupy prestávajú byť vnímané ako niečo výnimočné. Celkovo sa útraty za tovar aj zážitky presúvajú skôr do všedných dní. „Posun v tom, kedy spotrebitelia míňajú, hovorí o tom, ako si zvykajú na nový rytmus,“ hovorí Bricklin Dwyer, hlavný ekonóm Mastercardu a vedúci Mastercard Economics Institute. „Rastúce ceny aj úrokové sadzby a celková ekonomická neistota napriek tomu nebránia spotrebiteľom utrácať za to, čo je pre nich najlepšie.“


Zdroj: Mastercard

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk