Shoptet: Slováci na internete míňajú menej, príčin je viacero

Po obrovskom náraste počas pandémie zaznamenáva e-commerce na Slovensku medziročný pokles o takmer 12 percent. Slováci začali nakupovať na internete opatrnejšie a míňajú menej peňazí ako vlani, konštatuje Shoptet. Zatiaľ čo v prvom štvrťroku 2021 nakúpili online približne za 380,96 mil. €, v rovnakom čase v tomto roku minuli len 336,76 mil. €.

 

shoptet 8 2022

 

„Pandemické roky 2020 a 2021 boli v oblasti e-commerce enormne silné, bol to šprint. Nebyť covidu, naše odhady hovorili, že na podobné čísla sa budeme dostávať šesť rokov. Teraz sa rýchlosť rastu e-commerce koriguje a nadviaže na tempo, aké bolo niekedy v roku 2019,“ hovorí Ivo Mrena, Country Lead Shoptet pre Slovensko.


Otrasy pritom zažívajú aj veľkí a zavedení predajcovia, ktorí majú problémy s veľkými skladovými zásobami a doplácajú aj na časté ohýbanie cien. Naopak, malé a stredné e-shopy podľa dát Shoptetu síce zaznamenávajú určité ochladenie oproti minulému roku, pokles však predstavuje len okolo 5 percent. Znížil sa aj počet objednávok, cena priemerného nákupu však medziročne stúpla – aj vinou inflácie – o 9 percent zo 76 € na 82,9 €.


Situáciu v medziročnom porovnaní ovplyvnilo viacero faktorov. „V apríli a máji 2021 mnohí ľudia následkom covidu stále dávali prednosť online nákupom pred návštevou kamenných obchodov. Tento rok je situácia už iná, preto vidíme pokles napríklad v segmentoch reštauračných služieb alebo oblečenia a doplnkov,“ približuje I. Mrena.


Nárast o 67 percent v porovnaní s prvým štvrťrokom 2022 zaznamenáva v súvislosti so situáciou na Ukrajine predaj vojenského tovaru. Ešte výraznejšie stúpol segment cestovania, ktoré si po dvoch pandemických letách Slováci užívajú naplno. Výsledkom, prirodzene, môže byť obmedzenie výdavkov v niektorých iných segmentoch spojených s trávením voľného času.


Do nákupného správania takisto naďalej zasahuje najvyššia inflácia za posledné desaťročia, ktorá v apríli prekročila 11 percent a v júni dokonca 13 percent. Zrejme ešte viac ľudí bude využívať jednu z hlavných výhod online nakupovania, a to možnosť rýchlo porovnať ceny vo viacerých obchodoch.


„Uvidíme, aký vývoj nás bude čakať v druhom polroku. Ak bude situácia stabilizovaná, online mesiace september až december môžu byť v e-commerce opäť veľmi silné. V každom prípade, ako potvrdzuje aj minulosť, každé náročnejšie obdobie je zároveň príležitosťou. To platí aj o rozbehnutí vlastného podnikania – či už v oblasti e-commerce, alebo inej,“ uzatvára I. Mrena.


Zdroj: Shoptet

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk