Analytička: Maloobchodníci zarobili v apríli o 9,5% viac ako vlani
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 03. jún 2022
Tržby v našom maloobchode boli počas minulého roka ovplyvnené pandémiou, ktorá ale v tomto roku už ustúpila a tržby rastú. Podobne tomu bolo aj v apríli, kedy podľa najaktuálnejších údajov Štatistického úradu SR sa tržby našich maloobchodníkov medziročne zvýšili. Oproti hodnotám z predchádzajúcich mesiacov sa však tempo ich rastu spomalilo. Vďaka priaznivému vývoju v tomto roku maloobchod už prekonáva svoje predkrízové úrovne, aktuálne je ale poznačený vysokou infláciou.
Pod spomalenie rastu maloobchodných tržieb v apríli sa podpísal aj bázický efekt. V apríli minulého roka totiž tržby v našom maloobchode opäť výrazne vzrástli po uvoľnení protipandemických opatrení, ktoré spôsobovali ich prepad v prvom kvartáli 2021.
V apríli tohto roka sa podarilo zarobiť medziročne viac až 7 z 9 oblastí maloobchodu. Naďalej to má na svedomí zrušenie protipandemických opatrení a väčšia chuť našincov nakupovať, ale tiež aj veľkonočné sviatky, ktoré boli v polovici apríla. Naopak, brzdiaco na rast tržieb pôsobí vysoká inflácia, ktorá okresáva naše reálne príjmy.
V predajniach počítačov a IKT zariadení tržby vzrástli v apríli najvýraznejšie, až o 29 %. Nasledovali špecializované predajne potravín, nápojov a tabaku s rastom o 25 %, pod čo sa podpísali práve veľkonočné sviatky. Tretí najrýchlejší rast tržieb zaznamenala podielovo veľmi významná oblasť maloobchodu – špecializované predajne s ostatným tovarom, teda s oblečením, obuvou, drogériou a pod., kde tržby vzrástli o takmer 17 %. No a dvojciferný rast dosiahli ešte obchodníci s tovarom pre domácnosť (nábytok, elektronika, hobbymarkety...) a tiež supermarkety a hypermarkety. Na rast tržieb supermarketov o 10 % mali vplyv aj veľkonočné sviatky, počas ktorých míňame viac práve na potraviny.
Medziročný pokles tržieb zaznamenali jedine eshopy, ktoré zarobili o takmer -9 % menej ako vlani, a tiež predajne tovaru pre kultúru a rekreáciu (športové potreby, hračky, knihy...), ktorých tržby klesli o -3 %. Eshopy sú oblasťou, ktorej sa počas pandémie darilo, ale teraz ich tržby klesajú kvôli silnej báze z minulého roka aj kvôli nasýteniu trhu a návratu ľudí do klasických obchodov.
Očakávame, že aj v nasledujúcich mesiacoch budú tržby našich obchodníkov rásť, ale tempo ich rastu bude naďalej spomaľovať. Predpokladáme totiž, že domácnosti budú zmierňovať svoju spotrebu a k nákupom budú pristupovať opatrene. Bude to mať na svedomí vysoká inflácia, ktorá bude počas tohto roka ukrajovať nemalú časť z našich príjmov. Výraznému cenovému rastu čelia základné tovary ako sú potraviny, energie či benzín. Našinci teda budú väčšiu časť zo svojho rodinného rozpočtu vynakladať práve na tieto položky a naopak sa budú zrejme snažiť niečo ušetriť na ostatných výdavkoch.
Jana Glasová, analytička 365.bank