Priemerný Slovák minie 2300 € na zbytočnosti ročne
- Podrobnosti
- Uverejnené pondelok, 16. august 2021
Vlani počas lockdownu rástla suma, ktorú priemerný Slovák minie na zbytočnosti. Mesačne ide o približne 65 €.
Až 40 % z toho, čo Slováci nakúpia, vyhodia, pretože podliehajú impulzívnym nákupom a nakupujú aj to, čo netreba. Často sa zabúda na šetrenie a v prípade nečakaných finančných výdavkov ako je oprava práčky či auta nie je vytvorená dostatočná rezerva.
Podľa prepočtov FinGO.sk na základe údajov Európskeho štatistického úradu Eurostat len v potravinách minieme ročne na výrobky mimo nákupného zoznamu približne 2300 €. Ide častokrát o potraviny, ktoré nestihneme skonzumovať do konca ich spotreby a vyhadzujeme ich potom zbytočne.
„Koronakríza ale priniesla aj nový trend. A to, že spotrebitelia už nepotrebujú tovar chytiť, ovoňať a zistiť, či nemá napríklad pleseň. Dôležitejšia je v súčasnosti pre Slovákov bezpečnosť pri nakupovaní. Najčastejšie v prípade potravín nakupujeme trvanlivé potraviny, ako je ryža, cestoviny či konzervy. Dominujú aj pekárenské a mliečne výrobky, najmenej nakupujeme ovocie a zeleninu,“ povedala Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk.
Koronakríza v posledných mesiacoch výrazne menila správanie Slovákov v obchodoch. Mnohí prešli na nakupovanie cez internet, ktoré pre nich predstavuje istotu, nakoľko v kamenných obchodoch je možné väčšie riziko nakazenia.
Novodobým fenoménom je kúpa potravín online, čo si doteraz Slováci podľa rôznych prieskumov nevedeli predstaviť. Kým v roku 2019 nakupovalo cez internet potraviny len zhruba 23,5 percenta Slovákov, podľa aktuálnych štatistík Európskeho štatistického úradu Eurostat ich bolo za vlaňajšok viac ako 37 %. Priemerná cena jedného nákupu je 45 €.
Až dve tretiny Slovákov podlieha v obchodoch tzv. spontánnym nákupom, kde napríklad v potravinách okrem potrebných položiek skončia v nákupnom košíku aj tie, ktoré nie sú nevyhnutné, ale zlákajú spotrebiteľov reklamou či obalom.
Zdroj: FinGO.sk