Analytička: Kvôli pandémii sme obmedzili platbu v hotovosti. Bezkontaktné platby však stále využíva len 23 % Slovákov

Hotovosť je stále najpoužívanejším platobným prostriedkom na Slovensku. Podľa dát Európskej centrálnej banky bolo pred pandémiou 79 % všetkých transakcií na miestach predaja v eurozóne realizovaných v hotovosti, pričom v u nás to bolo 78 % transakcií.


Pandémia to čiastočne obmedzila, pokles bol v roku 2020 na úrovni 6 % v rámci únie, v prípade Slovenska išlo o 4- percentný pokles. Bezkontaktné platby kartou však napriek obavám so šírenia nákazy prostredníctvom bankoviek využívalo vlani na Slovensku len 23 % Slovákov. Podľa Európskej centrálnej banky, Európania už postupne využívajú platby v hotovosti a bezkontaktne podobným spôsobom ako aj pred začiatkom pandémie a neprehodnocujú ich používanie.


Nepredpokladáme, že pandémia dlhodobo zmení pomer platieb v hotovosti a bezkontaktných spôsobov v najbližších mesiacoch. Zároveň však treba povedať, že samotné banky už dlhšiu dobu prehodnocujú efektívnosť kamenných prevádzok, veľkú časť z nich už zrušil a zároveň viac spoplatňujú mnohé bankové operácie, ktoré sa nedejú elektronicky a v online priestore. To sa, samozrejme, prejavuje vo väčšom náraste bezkontaktných platieb. Prieskum centrálnej banky z vlaňajška takisto ukázal, že 67 % Slovákov sa neobávalo prenosu nákazy Covidom-19 prostredníctvom bankoviek, 27% Slovákov túto obavu malo, a len 7 % sa vyjadrilo, že neplatí v hotovosti.


Priemerná suma, ktorú sme vlani minuli v hotovosti na deň bola 24,20 €, v prípade bezhotovostných platieb je to suma 14,14 €. Denne sme spolu s ostatnými platbami, ako sú napríklad platby cez internet či prostredníctvom mobilných aplikácii, v minuli v priemere 60 € denne.


Bezhotovostné platby sa v celej únii dostali do popredia od prvej vlny pandémie koronavírusu v marci 2020. Ľudia z obavy šírenia nákazy nechceli platiť hotovosťou, a tak využívali v obchodoch prevažne platbu kartou. Zároveň vidíme aj na Slovensku od vlaňajška výrazný nárast nákupov cez internet. V tomto prípade ľudia platili cez internetbanking, veľmi malé percento z nich volilo platbu na dobierku v hotovosti.


Priemer medzi hotovostnými a bezhotovostnými platbami sa bude približovať až o niekoľko rokov. Podľa niektorých odhadov to bude trvať minimálne 40 až 50 rokov, teda jednu až dve generácie, kým sa používanie bezhotovostných platieb zvýši natoľko, že budú vo výraznej prevahe oproti hotovosti. Slovensko v oblasti inovačných a digitálnych technológií v bankovníctve napreduje, avšak ruka v ruke s tým musí ísť aj o napredovanie vo finančnej gramotnosti obyvateľstva. Kľúčová je spolupráca štátu, finančných a vzdelávacích inštitúcií.


Čo sa týka akéhosi povedomia, vidíme, že napríklad internetbanking je veľmi populárny aj v skupine dôchodcov. Až 40 % ľudí nad 65 rokov využíva služby internetbankingu. Vlani vyhľadávalo nakupovanie v e-shopoch až vyše 70 % ľudí. V priemere urobili dva nákupy mesačne, pričom hodnota tovarov dosahuje aktuálne úroveň 214 €.


Ako som spomínala, nakupovanie cez internet zintenzívnila pandémia koronavírusu, čo sa odrazilo aj na nakupovaných položkách. Okrem oblečenia, kozmetiky či elektroniky vo väčšej miere nakupujeme aj potraviny a lieky.


Aj napriek tomu, že sa postupne otvárajú obchody sa ukazuje, že sa ľudia obávajú šírenia nákazy, a preto radšej uprednostňujú nakupovanie z domu. Online nakupovanie vzrástlo vlani medziročne celkovo v 27 krajinách Európskej únie, až o štyri percentá. Až 72 % Európanov nakupovalo online. V internetových obchodoch míňa až takmer polovica Slovákov mesačne približne od 100 do 500 €.

 

Zintenzívňuje sa aj nákup potravín, a to nielen trvanlivých. V priemere necháme v e-shopoch s potravinami za jeden nákup 45 €. Kým v kamenných obchodoch minieme menšie sumy, ale častejšie, práve internetové nákupy ukazujú, že ich realizujeme menej často, ale v prípade rôznych akcií vieme minúť oveľa vyššie čiastky.


Lenka Buchláková, ekonomická analytička
FinGO.sk

 

Video

Vitajte vo svete MINIT... robíme Váš deň krajším

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk