KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Tesco zachraňuje potraviny, ušetrilo už vyše 20-tisíc ton emisií skleníkových plynov

Vedeli ste, že každý rok končí v odpadkových košoch domácností, supermarketov a iných potravinárskych prevádzok až 931 miliónov ton potravín? Potraviny, ktoré sa nikdy nedostanú na tanier, sú pritom zodpovedné za 8% globálnych emisií.

 

potravinovyodpadTESCO

 

V aktívnom boji proti potravinovému odpadu – z farmy až na tanier – sa angažuje reťazec Tesco. Konkrétne už od finančného roku 2016/17, keď po prvýkrát a zároveň ako prvý obchodný reťazec v strednej Európe zverejnil svoje dáta o potravinovom odpade. Odvtedy sa Tescu na Slovensku podarilo priblížiť k naplneniu cieľa, že žiadne potraviny vhodné na konzumáciu neskončia ako odpad, a ušetriť 20 574 t emisií.


„V dôsledku klimatickej zmeny a pandémie COVID-19 sa boj proti potravinovému odpadu stal ešte naliehavejší ako kedykoľvek predtým. Aj naďalej sa nám darí prekračovať cieľ OSN znížiť množstvo potravinového odpadu o polovicu. Záchranou 2 079 t potravín, ktoré by inak skončili v odpade, a ich použitím na ľudskú spotrebu, Tesco na Slovensku za posledné štyri roky ušetrilo 20 574 t emisií CO2. Podarilo sa to vďaka našej dlhodobej práci na znižovaní množstva nepredaných potravín a zvyšovaní objemu darovaných potravín. Nepredané potraviny pre ľudí v núdzi alebo ako krmivo pre zvieratá daruje na Slovensku všetkých 153 predajní Tesca. Vlani sme úspešne redistribuovali 90 % nepredaných potravín vhodných na konzumáciu, čo nás výrazne priblížilo k splneniu nášho cieľa nevyhadzovať žiadne potraviny vhodné na ľudskú spotrebu,“ hovorí Martin Kuruc, generálny riaditeľ Tesca na Slovensku.


Celospoločenský význam témy plytvania potravinami si vo veľkom uvedomujú aj Slováci, ukázali čerstvé výsledky reprezentatívneho online prieskumu agentúry MNFORCE, ktorý prebiehal na vzorke 500 respondentov na konci mája. Celkovo 93 % Slovákov vníma pozitívne aktivity firiem a organizácií, ktoré sú aktívne v boji proti potravinovému odpadu.

 

Väčšina opýtaných si pritom tému znižovania potravinového odpadu spája práve s Tescom – 64 % respondentov označilo Tesco ako spoločnosť, ktorá je aktívna v tejto oblasti. Účastníci prieskumu sa vyjadrili aj k tomu, kto by im osobne mal pomôcť znižovať množstvo vyprodukovaného potravinového odpadu. Aj tu Slováci potvrdili, že zodpovednú úlohu Tesca vnímajú pozitívne.


Pomocnú ruku od reťazcov očakáva 51 % opýtaných, nasleduje štát a samospráva (46 %) či potravinárske firmy (40 %). 29 % respondentov by ocenilo pomoc od reštaurácií, 13 % od celebrít a influencerov a 9 % od neziskového sektora. Opýtaní si mohli zvoliť aj viacero odpovedí, možnosti „všetci z vymenovaných“ označila tretina respondentov (34 %).


Rastie tlak na klímu a zdroje planéty


Štvrtina celosvetových emisií pochádza z potravín. Emisie z potravín sú vyššie ako tie, ktoré vyprodukujú jednotlivé krajiny, s výnimkou USA a Čína . Podľa údajov OSN vzrastie v nasledujúcich 30 rokoch svetová populácia o dve mld, z aktuálnych 7,7 mld na 9,7 mld v 2050 . S rastom populácie porastie aj tlak na klímu a už obmedzené zdroje planéty. Cieľ udržateľného rozvoja OSN 12.3 „znížiť do roku 2030 množstvo potravinového odpadu o polovicu“ dosiahlo Tesco v strednej Európe minulý rok, teda o celých 10 rokov skôr, ako stanovila OSN. Na Slovensku sa to reťazcu podarilo ešte o rok skôr, v roku 2019, teda s predstihom 11 rokov.


Najnovšie dáta ukazujú, že Tesco pokračuje v prekračovaní cieľa OSN a do dnešného dátumu sa mu podarilo znížiť množstvo potravinového odpadu v strednej Európe už o 69 %.


Zníženie objemu odpadu je výsledkom úsilia Tesca vrátane:


• ešte efektívnejšieho objednávania a prognózovania pri čerstvých potravinách


• priebežného vyhodnocovania zloženia nášho sortimentu, vďaka ktorému zákazníkom ponúkame relevantné produkty


• v neposlednom rade lepšieho riadenia procesov pri znižovaní cien pred vypršaním dátumu spotreby


Úsilie Tesca znižovať množstvo potravinového odpadu prekračuje hranice jeho prevádzok – maloobchodný reťazec vyzýva potravinársky priemysel, aby aj ďalšie spoločnosti a organizácie nasledovali jeho príklad a začali merať a uverejňovať vlastné dáta, ktoré im umožnia prijímať cielené kroky na zníženie množstva odpadu.

 

Zdroj a foto: Tesco

 

(pp)

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk