KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Analytička: Nápor v obchodoch po otvorení nemožno čakať. Ľudia si zvykli nakupovať online

Pandémia koronavírusu mení nákupné správanie Slovákov. Kvôli zatvoreným obchodom a obave zo šírenia nákazy presedlali mnohí na online nakupovanie. Vlani dokonca podľa Eurostatu vyhľadávalo nakupovanie v e-shopoch až vyše 70 % ľudí.


V priemere urobili dva nákupy mesačne, pričom hodnota tovarov dosiahla úroveň 214 €. Kým pred desiatimi rokmi sme v eshopoch nakupovali prevažne elektroniku, aktuálne sa do popredia dostáva oblečenie, kozmetika, chovateľské potreby, doplnky do domácnosti, a vo väčšej miere nakupujeme aj potraviny a lieky. Podľa aktuálneho prieskumu FinGO.sk sa v prvý týždeň otvorenia obchodov chystá nakupovať mimo potravín len zhruba 27 % Slovákov.


„Ľudia si už zvykli na online nakupovanie. Očakávame však, že v nasledujúcich týždňoch sa postupne Slováci presunú opäť do kamenných obchodov. Zhruba 34 % ľudí uviedlo, že skôr plánujú v prvé dni otvorenia využiť služby kaderníka či holiča,“ povedala Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk.


Online nakupovanie sa dostalo do popredia už počas prvej vlny pandémie, a mimoriadne veľký záujem oň pretrváva doteraz. „Prieskum ukázal, že prvé mesiace tohto roka v internetových obchodoch míňala viac ako polovica Slovákov mesačne približne od 100 do 500 €. Opäť narástol aj počet ľudí nakupujúcich potraviny. V priemere necháme v e-shopoch s potravinami za jeden nákup 45 €. Kým v kamenných obchodoch minieme menšie sumy, ale častejšie, práve internetové nákupy ukazujú, že ich realizujeme menej často, ale v prípade rôznych akcií vieme minúť oveľa vyššie čiastky. V prieskume sa 42 percent respondentov vyslovilo, že po otvorení kamenných prevádzok sú ochotní minúť aj vyššie sumy ako v e-shopoch. Medzi dôvody vyššej sumy uvádza 24 percent respondentov aj pomoc prevádzkam,“ doplnila L. Buchláková.


Podľa údajov Európskeho štatistického úradu Eurostat sa počas pandémia rozšírilo online nakupovanie najviac v západných krajinách. Až 91 % používateľov internetu v Holandsku nakupovalo vlani online, rovnako tak v Dánsku (90 %), Nemecku (87 %), Švédsku (86 %) či Írsku (81 %). Na druhej strane menej ako 50 % ľudí nakupovalo online v Bulharsku (42%), Rumunsku (45 %) či Taliansku (49 %). Z posledných päť rokov zaznamenali najväčší nárast online nakupovania medzi používateľmi internetu Rumunsko (+ 27 %) , Česko a Chorvátsko (obe +25 %) a tiež Maďarsko (+23 %).


V rámci 27 krajín Európskej únie sa najviac vlani nakupovalo oblečenie, vrátane športového oblečenia a obuv alebo doplnky (objednalo si ich 64 % nakupujúcich online). Ďalej to boli filmy alebo seriály cez streamingové služba alebo súbory na stiahnutie (32 %), donášky z reštaurácií, reťazcov či rýchleho občerstvenia (29 %), nábytok, bytové doplnky alebo záhradné výrobky (28 %), kozmetika a wellness produkty (27 %), knihy, časopisy a noviny (27 %), počítače, tablety, mobilné telefóny a príslušenstvo (26 %) a hudba ako streamovacia služba alebo súbory na stiahnutie (26 %).


„Novým trendom sa stáva, že oblasti, ktoré sme si nevedeli predstaviť riešiť cez internet, sa čoraz viac presúvajú do online priestoru. Napríklad aktuálne čoraz viac Slovákov nakupuje potraviny online, zároveň veľa finančných záležitostí vybavujeme cez internet. Vlani až dve tretiny Slovákov riešilo platenie účtov, hypotéku, životné poistenie či odklad splátok online,“ dodáva L. Buchláková.


Zdroj: FinGO.sk

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk