Analytička: Tržby maloobchodu na Slovensku klesli vlani iba o jedno percento

Pandémia dala vlani slovenskej ekonomike zabrať. Avšak nie natoľko, ako sa pôvodne očakávalo. Stalo sa tak aj vďaka spotrebe slovenských domácností. Keď aj ľudia počas uplynulého roka míňali o niečo menej, nebolo to ani tak z dôvodu poklesu príjmov, ako v dôsledku zatvorených predajní.


V aktuálnej analýze sa analytička WOOD & Company Eva Sadovská venovala nielen vývoju maloobchodu počas uplynulého roka, ale aj tomu, ako COVID-19 ovplyvnil nákupné správanie Slovákov. Analýza vychádza z najaktuálnejších údajov Štatistického úradu SR a Eurostatu.


Maloobchodné tržby boli v roku 2020 medziročne nižšie iba o – 1,1 %. Na druhej strane ale netreba zabúdať ani na fakt, že hygienické a bezpečnostné opatrenia predstavovali pre obchodníkov zvýšené náklady.


Jarné opatrenia počas 1. vlny pandémie, viedli k zatvoreniu väčšiny obchodov, čo sa prejavilo na poklese tržieb maloobchodu v období marec až máj v priemere o deväť percent. No opätovné otvorenie všetkých obchodov umožnilo dobehnúť zameškané. Tržby maloobchodu boli v období júl až október medziročne vyššie v priemere o cca 3,5 %. Príchod druhej vlny a s tým súvisiace sprísňovanie opatrení dostalo tržby maloobchodu v závere roka do mierneho mínusu. V novembri a v decembri 2020 obchodníci utŕžili medziročne menej o – 0,4 a - 0,6 %.


Trend vývoja maloobchodných tržieb bol na Slovensku obdobný ako v EÚ. Najvýraznejší prepad tržieb pocítili krajiny únie v apríli. Kým na Slovensku maloobchod zaznamenal počas tohto „najkritickejšieho“ mesiaca medziročný prepad predaja o vyše štrnásť percent, v EÚ27 išlo o pokles – 18 %.


Najvýraznejší aprílový pokles tržieb o – 35 až – 30 % si pripísali Luxembursko, Taliansko, Španielsko či Francúzsko. Mnohé krajiny EÚ následne dokázali počas (už uvoľnenejších) mesiacov straty z prvej vlny dobehnúť a v prípade niektorých ekonomík sa podarilo celoročné tržby maloobchodu dokonca zvýšiť. Slovensko sa spolu s Českou republikou a Rakúskom zaradili medzi tie krajiny EÚ, ktoré počas roku 2020 nezaznamenali súhrnný nárast maloobchodných tržieb, ale na druhej strane ich pokles bol iba minimálny.


Supermarkety a hypermarkety (t. j. maloobchod v nešpecializovaných predajniach) tvoria z celkových tržieb maloobchodu vyše 40 %. Vlani ich podiel vzrástol dokonca na takmer 44 % a to v dôsledku toho, že tieto druhy prevádzok boli otvorené aj počas jarných mesiacov. V roku 2020 tak tržby supermarketov a hypermarketov medziročne vzrástli o 5 %. Oproti roku 2019 sa tržby podarilo zvýšiť aj maloobchodu mimo predajní, stánkov a trhu (súčasťou sú aj online obchody) a to v priemere o 2,3 %. Špecializované predajne s ostatným tovarom pre domácnosť zaznamenali nárast tržieb o 1,5 %. Tržby špecializovaných predajní so zariadeniami pre informačné a komunikačné technológie (IKT) boli porovnateľné ako v roku 2019.


Naopak, pandémia a s ňou súvisiace opatrenia zasiahli najmä predajcov v stánkoch a na trhoch, ktorých tržby zaznamenali vlani medziročný pokles o vyše štvrtinu. Pokles o vyše dvanásť percent evidovali aj špecializované predajne s tovarom pre kultúru a rekreáciu. Čerpacie stanice a obchody špecializované výlučne na predaj potravín zaznamenali vlani pokles tržieb o osem percent.


Hoci zákazníci chodili vlani do obchodov menej často, ich nákupné košíky či vozíky boli plnšie. Podľa našich odhadov bol vlani realizovaný nákup v priemere o 20 – 25 % väčší ako v období pred pandémiou. Pandémia zmenila aj obsah našich nákupných košíkov. Viac času sme trávili doma a tak sme napríklad uprednostňovali voľnočasové oblečenie pred formálnejším. Väčší záujem bol aj o elektroniku, hobby či športové vybavenie. V prípade potravín, zrejme aj v snahe ušetriť, ľudia pri nákupoch uprednostňovali lacnejšie alternatívy pred tými luxusnejšími a teda aj drahšími. Počas vlaňajšieho roka zároveň došlo k útlmu nákupnej turistiky do okolitého zahraničia. Slováci, ktorí zvykli v posledných rokoch nakupovať v Maďarsku, Poľsku, Rakúsku či v Česku sa tak opäť presunuli do obchodov na území Slovenska – čo v konečnom dôsledku taktiež prospelo domácej spotrebe.


Zatvorenie kamenných prevádzok logicky spôsobilo určitý odlev zákazníkov smerom do e-shopov. Mnohí zákazníci zároveň nákupy posúvali na neskôr, keď boli obchody opäť otvorené. Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom či konkrétnym tovarom, možnosť mať zakúpený tovar ihneď k dispozícii či faktor nakupovania ako formy relaxu. Vlani tak svoju pozíciu potvrdil už skôr nastolený trend kombinácie klasického nakupovania vo fyzických prevádzkach a online nakupovania. Slováci zároveň podľa údajov Národnej banky Slovenska (NBS) začali vlani viac platiť kartami ako hotovosťou.


redakcia
Zdroj: Eva Sadovská, analytička WOOD & Company

Video

Hašlerky oslavujú 100 rokov

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW