Advent znamená rozmach v predaji čokoládových výrobkov. Za rastúcimi tržbami sú však aj príbehy konkrétnych ľudí zo západnej Afriky
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 01. december 2020
Predaje čokolády rastú pred Mikulášom aj počas obdobia adventu či Vianoc.
„Aspoň pokiaľ ide o fairtradové kakao, predstavuje posledný štvrťrok jednoznačne najsilnejšie obdobie a zo skúseností vieme, že tento trend kopírujú aj celkové predaje čokoládových výrobkov u nás,“ vysvetľuje Hana Malíková, riaditeľka Fairtrade Česko a Slovensko.
V roku 2018 tvorili predaje za štvrtý štvrťrok 61 % celkového ročného obratu s fairtradovým kakaom v SR. V roku 2019 to bolo už „len“ 56 %, ale to preto, že veľký obrat bol v danom roku aj v rámci Veľkej noci, ktorá je pomyselným druhým vrcholom v predaji čokolády.
„Našou snahou je, aby medzi čokoládovými výrobkami, ktoré ľudia v tejto kľúčovej dobe kupujú, bol čo najväčší podiel tých, ktoré obsahujú eticky obchodované kakao. A sme radi, že slovenskí spotrebitelia a obchodníci v stále väčšej miere pôvod tovaru zohľadňujú,“ hovorí H. Malíková.
„Väčšina, asi 80 percent fairtradového kakaa, pochádza od pestovateľov z Pobrežia slonoviny, ktoré je celosvetovo najväčším producentom kakaa vôbec. Väčšina bio fairtradového kakaa pochádza z Latinskej Ameriky. Pokiaľ ide napríklad o pestovateľov z krajín západnej Afriky, tí si pestovaním, zberom a spracovaním kakaa zarobia priemerne necelý dolár denne, problémom je tu tiež nelegálna detská práca. Prieskum Cocoa Barometer z roku 2018 odhaduje, že len v Pobreží slonoviny a Ghane je na kakaových plantážach nútených pracovať 2,1 milióna detí,“ opisuje etické problémy spojené s pestovaním kakaa H. Malíková.
Práve spravodlivá odmena a vykynoženie detskej práce sú jednými z hlavných pilierov systému Fairtrade. Etické nakupovanie má pritom na situáciu pestovateľov v krajinách Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky priamy vplyv: „Čím viac výrobkov s certifikáciou Fairtrade sa na trhu uplatní, tým väčšie množstvo surovín môžu pestovatelia predať za podmienok Fairtrade – teda za cenu, ktorá pokrýva náklady pestovania vrátane ich práce,“ vysvetľuje H. Malíková, prečo Fairtrade víta rastúci záujem o certifikované výrobky u nás.
Slovensko je z pohľadu Fairtrade ešte relatívne mladý, nový trh. Najviac sa predáva práve fairtradová káva a kakao. Medziročné nárasty predajov sú tu značné, omnoho vyššie než napríklad v západnej Európe. Nárast predajov kakaa je tu aj o polovinu väčší. V Nemecku napríklad predaj kakaa minulého roku vzrástol o 42 % a (v SR sme zaznamenali nárast o 58 %). Od roku 2014 vzrástol predaj výrobkov s fairtradovým kakaom u nás viac než stosedemdesiatnásobne (v roku 2014 sa predalo 6 ton a v roku 2019 1019 ton). V SR rastú predaje fairtradovej čokolády trvale, a to aj vďaka už zmienenej väčšej angažovanosti obchodníkov a vyššiemu záujmu spotrebiteľov.
„Ľudské potreby a ekológia sú nielen našou srdcovou záležitosťou, ale aj obchodnou prioritou. Dôkazom je náš sortiment, ktorého súčasťou je stále viac a viac produktov vyrobených s ohľadom na životné prostredie a férové obchodovanie vo svete. Dávame tak možnosť našim zákazníkom si pri kúpe produktov vybrať ten zodpovedný,“ hovorí Lucia Vargová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland Slovenská republika a dopĺňa: „Pred vianočnými sviatkami si u nás zákazník môže vybrať až z 130 Fairtrade certifikovaných čokoládových výrobkov – od čokolád, praliniek, sušienok a oblátok, po čokoládové cereálie, kaše či nátierky.“
„Nie je ľahké byť zodpovedným človekom a preto sa to v Lidli snažíme našim zákazníkom uľahčiť pri každom nákupe. Rozširujeme počet trvalo udržateľných výrobkov, upravujeme ich receptúry tak, aby boli zdravšie, obmedzujeme plasty a realizujeme mnoho spoločensky zodpovedných projektov,“ vysvetlil Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za nákup a marketing. Výrobky s fairtradovým kakaom nájdu zákazníci v Lidli predovšetkým pod privátnymi značkami J.D.Gross, Favorina či Gelatelli.
Zdroj: Fairtrade Česko a Slovensko, z. s.