KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Ako sa vyvíja produkcia zmrzliny v európskych krajinách?

Výroba zmrzliny samozrejme ani zďaleka nepatrí medzi kľúčové odvetvia európskeho priemyslu a skôr má len marginálny význam. V Európe (EÚ) sa ročne vyprodukujú takmer 3 miliardy litrov priemyselne vyrábanej zmrzliny v hodnote približne 5 až 5,5 miliárd €.


V prepočte na jedného obyvateľa EÚ sa tak v európskych zmrzlinových fabrikách vyrobí 6,4 litrov zmrzliny, ostatok domácej spotreby pokrývajú prevažne drobní (nepriemyselní) výrobcovia zmrzliny (predaj „vonku“ v kaviarňach, cukrárňach, či špecializovaných „zmrzlinárňach“).


Spotreba zmrzliny priemerného Európana sa odhaduje na približne 6-7 litrov zmrzliny ročne. Európa je tak vo výrobe zmrzliny viac menej sebestačná, čo potvrdzujú aj štatistiky zahraničného obchodu - obchodu so zmrzlinou v Európe dominuje vzájomný obchod medzi európskymi krajinami, pričom obrat s ostatkom sveta je zanedbateľný a bilancia takmer vyrovnaná. Mierne pozitívna bilancia krajín EÚ s okolitým svetom (čistý export v objeme približne 200g na obyvateľa ročne) je ťahaná najmä vyššími vývozmi do Veľkej Británie. Bilancia pôvodnej EÚ-28, vrátane Veľkej Británie, je dlhodobo vyrovnaná.


Hoci je na Slovensku a v Česku konzumácia zmrzliny takmer výlučne záležitosťou horúcich letných dní, štatistiky produkcie ani prieskum spotreby nesignalizujú výrazne vyššiu produkciu a spotrebu zmrzliny v teplých južných krajinách Európy. Naopak, produkcii aj spotrebe dominujú skôr krajiny na severe Európy. Zdá sa, že zmrzlina by mohla javiť skôr známky luxusného tovaru a jej nadpriemernú spotrebu nájdeme najmä v ekonomicky silných krajinách.


Rôzne prieskumy a štatistiky uvádzajú, že v Európe najviac zmrzliny skonzumujú obyvatelia škandinávskych krajín, či Veľkej Británia a Írska. Z krajín juhu Európy vykazuje nadpriemernú spotrebu najmä Taliansko. V celosvetovom meradle sa najviac zmrzliny skonzumuje na Novom Zélande, v Austrálii, či v USA.


Rozloženiu spotreby zmrzliny v Európe je z veľkej časti prispôsobená aj jej priemyselná výroba. Najviac zmrzliny v rámci EÚ vyprodukujú priemyselní producenti v Nemecku, Francúzsku a Taliansku, t.j. v najväčších krajinách EÚ. V prepočte na obyvateľa sa jej najviac vyrobí v krajinách na severe Európy, t.j. v regióne, ktorý vykazuje aj relatívne vyššiu spotrebu zmrzliny na jedného obyvateľa. Najviac zmrzliny na osobu sa vyprodukuje v Belgicku, ktoré dopĺňajú rýchlo rastúce pobaltské krajiny Estónsko a Litva (pravdepodobne aj vďaka nižším výrobným nákladom). Tie svoju produkciu za posledné 4 roky zvýšili až o približne polovicu. Najmä v prípade Estónska sa pritom zdá (na základe čísel zahraničného obchodu), že dynamicky rastúca produkcia v krajine by mohla byť podporovaná najmä zvyšujúcou sa domácou spotrebou.


V rebríčku produkcie v prepočte na obyvateľa sa rýchlo smerom nahor posúva aj Holandsko, ktoré za posledné 4 roky zvýšilo produkciu zmrzliny až o 144%, a aktuálne je jej produkcia v prepočte na obyvateľa v krajine v rámci EÚ už jemne nadpriemerná. Silná spotreba sa stále prejavuje aj na vysoko nadpriemernej produkcii zmrzliny v Nórsku, či Švédsku.
Najvyššiu spotrebu zmrzliny na juhu Európy vykazuje dlhodobo Taliansko, ktoré si stále drží aj nadpriemernú produkciu zmrzliny, avšak za posledné 4 roky jej produkcia v krajine klesla o takmer 18%. Naopak, pozíciu lídra produkcie v prepočte na obyvateľa v prímorskom juhu Európy prebralo Chorvátsko, ktoré v rovnakom období zvýšilo domácu produkciu zmrzliny o takmer polovicu.


Silnú produkciu zmrzliny v prepočte na obyvateľa pravdepodobne vykazuje aj Slovinsko, u ktorého štatistiky produkcie Eurostat nemá k dispozícií. Naznačujú to však čisté exporty zmrzliny z krajiny, ktoré sú v prepočte na obyvateľa už najvyššie spomedzi všetkých krajín EÚ. Na pyrenejskom polostrove sa zdá, že produkcia z väčšieho Španielska sa pozvoľna presúva viac smerom do Portugalska.


V produkcii zmrzliny sa nestratia ani náš severný a južný sused – Poľsko a Maďarsko. V ostatných krajinách nášho regiónu strednej Európy však produkcia zmrzliny výraznejšie zaostáva za priemerom EÚ a teoreticky by dokázala takmer pokryť domácu spotrebu už len v Česku. Na Slovensku a v Rakúsku sa v súčasnosti už zmrzlina priemyselne takmer vôbec nevyrába a obe krajiny sú preto odkázané len na dovoz zmrzliny zo zahraničia. Slovensko síce nikdy nepatrilo medzi top výrobcov zmrzliny, ešte v roku 2009 aspoň časť domácej spotreby pokrývalo z domácej výroby. Slovenské fabriky vtedy vyprodukovali približne 1,5 litra zmrzliny na obyvateľa ročne, v súčasnosti je to už len približne 32 mililitrov.


Podstatná časť dovozu zmrzliny na Slovensko stále pochádza zo susedného Česka (približne polovica). Čoraz väčší podiel na slovenskom zmrzlinovom trhu si však v posledných rokoch ukrajuje i poľská zmrzlina, ktorá tvorí už takmer štvrtinu dovozov zmrzliny na Slovensko. Na pultoch slovenských obchodov nájdeme aj zmrzlinu z Nemecka (14% dovozov), či Belgicka (7% dovozov). Naopak, takmer úplne sa vytratila maďarská zmrzlina, ktorá ešte pred 4 rokmi tvorila približne 5% slovenských dovozov zmrzliny, v súčasnosti je jej podiel už nižší ako 1%.


Do Česka sa zmrzlina dováža najmä z Poľska (tretina), Nemecka (štvrtina) a Maďarska (15%). V mraziacich boxoch českých predajní však narazíme aj na francúzsku, belgickú, či taliansku zmrzlinu a na rozdiel od Slovenska má výrazne zastúpenie aj domáca (česká) zmrzlina, ktorej produkcia by teoreticky takmer pokryla domácu spotrebu zmrzliny. Časť domácej českej produkcie sa však vyváža i do zahraničia (takmer 2/3 na Slovensko, ale aj do blízkeho Nemecka, Poľska, či Maďarska), čo otvára priestor aj pre významnejšie zastúpenie zahraničnej zmrzliny v českých obchodoch.

 

Ľubomír Koršňák, analytik
UniCredit Bank

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk