Vyhlásenie Fairtrade Česko a Slovensko k ukončeniu spolupráce medzi značkou KitKat a Fairtrade Foundation

Značka KitKat, ktorá patrí pod koncern Nestlé, oznámila ukončenie odberu fairtradového kakaa pre svoje cukroviny. Ukončenie odberu kakaa s certifikáciou Fairtrade nemilo prekvapilo predovšetkým preto, že citeľne dopadne na pestovateľov kakaa v krajinách západnej Afriky, najmä v Pobreží Slonoviny.


„Tento krok prichádza z pohľadu pestovateľov kakaa v najmenej vhodnú chvíľu, v momente, keď sa stretávajú s dopadmi pandémie COVID-19, ktorá pre nich znamená ohrozenie príjmov i zdravia,” hovorí Hana Malíková, riaditeľka Fairtrade Česko a Slovensko. „Chápeme snahy firiem minimalizovať v tejto zložitej dobe náklady, čo sa môže prejavovať aj prechodom na lacnejšie, hoci vo výsledku pre pestovateľov menej prínosné etické certifikácie. Ale načasovanie tohto rozhodnutia je s ohľadom na situáciu ľudí na globálnom Juhu veľmi nešťastné.”


Benefity, ktoré vďaka certifikácii Fairtrade pestovatelia kakaa získavajú, zahŕňajú minimálnu garantovanú cenu zhruba 2 400 € za tonu fairtradového kakaa (s možnosťou získať viac, ak je trhová cena momentálne vyššia ako toto zaručené minimum). To má pestovateľov chrániť pred častými výkyvmi trhu. Navyše pestovatelia dostávajú Fairtradový príplatok vo výške 10 percent minimálnej ceny (teda zhruba 240 € za tonu fairtradového kakaa), ktorý môžu certifikované Fairtradové družstvá využiť k investíciám do zlepšenia kvality a efektivity pestovania a do projektov prinášajúcich prospech celej komunite (vzdelávanie, zdravotníctvo, doprava ai.). Tento príplatok je navyše práve teraz pre pestovateľské družstvá zásadným nástrojom, ako znižovať straty spôsobené výpadkami dodávok kvôli pandémii COVID-19.


Využitie týchto prostriedkov (ako aj dodržiavanie všetkých podmienok certifikácie Fairtrade: spravodlivé odmeňovanie, zákaz detskej a nútenej práce, demokratické rozhodovanie v rámci družstiev, šetrný prístup k životnému prostrediu) kontroluje pravidelne audítorská spoločnosť Flocert.


„Odmietame teda všetky špekulácie, že by tieto prostriedky boli využívané v rozpore s ich účelom, ako zaznelo vo vyjadrení bližšie nešpecifikovaných analytikov, ktoré citovali niektoré slovenské a české médiá. Takéto neopodstatnené vyjadrenia poškodzujú ako systém Fairtrade, tak predovšetkým milióny pestovateľov a pracovníkov na farmách na celom svete, ktorým prínosy certifikácie Fairtrade uľahčujú život,” hovorí H. Malíková.


Známka FAIRTRADE označuje výrobky, ktoré spĺňajú sociálne, ekonomické a environmentálne štandardy nastavené medzinárodnou organizáciou Fairtrade International. Zákazníkov informuje o tom, že pestovatelia dostali za svoju prácu spravodlivú a stabilnú výkupnú cenu, ktorá pokrýva náklady na udržateľné pestovanie. Nákupom výrobkov s označením FAIRTRADE tak zákazníci prispievajú k zlepšovaniu životných podmienok drobných pestovateľov v krajinách globálneho Juhu (takzvaných rozvojových krajinách). Okrem zodpovedajúcej výkupnej ceny dostávajú pestovatelia zapojení do systému Fairtrade ešte fairtradový príplatok, ktorý môžu použiť na investície do rozvoja svojich fariem a svojich komunít, a to na základe demokratického rozhodovania členov komunity.

 

Zdroj: Fairtrade Česko a Slovensko, z. s.

Video

New Retail Summit 2020 v 1 minúte

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW