KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Dôvodom plytvania pečivom môže byť podľa pekárov aj jeho nízka cena

Takmer polovica nakúpeného chleba a pečiva v rodinách a školských prevádzkach skončí v koši. Vyplýva to z prieskumu Národného poľnohospodárskeho a potravinárskeho centra organizovaného v roku 2019 na akcii Agrokomplex na vzorke 200 domácností a školských zariadení.


Podnet na vypracovanie prieskumu vychádzal z Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR v rámci kvantifikácie príčin potravinových strát a plytvania s potravinami vo vybraných subjektoch.


„Prieskum odhalil, že až 39 percent odpadu v rodinách a školách tvoria práve pekárenské výrobky. Toto číslo je enormne vysoké, najmä ak ho prirovnáme k skutočnosti, že pekári dlhodobo bojujú za zvýšenie cien u svojich odberateľov a úspešní sú len v malom percente prípadov,“ uviedla Tatiana Lopúchová, predsedkyňa Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov. Za pekárenskými výrobkami nasledovali ovocie a zelenina (32 percent), mlieko a mliečne produkty (16 percent), mäsové výrobky (7 percent) a cukrovinky (6 percent).


Dôvodom podľa zväzu pekárov je práve fakt, že ľudia sú zvyknutí za pekárenské výrobky platiť nízke ceny a tým pádom si na ich spotrebu nedávajú pozor, resp. nie sú v plytvaní chlebom či pečivom až tak opatrní, ako pri potravinách s vyššou pultovou cenou.


„Slovenskí pekári bojujú s nízkymi odbytovými cenami, ktoré častokrát nedosahujú ani výrobné náklady. V dôsledku neustáleho nárastu mzdových nákladov, ako aj ostatných výrobných nákladov, pekári apelujú na nutnosť zvýšenia cien vo všeobecnosti. Pultové, ako aj odbytové, ceny základných pekárenských výrobkov pritom zostávajú takmer na rovnakej úrovni už niekoľko rokov, čo je neakceptovateľné z ekonomického hľadiska pekární. Sme presvedčení, že ak by ceny dostali na vyššiu úroveň, mnoho spotrebiteľov by riešilo kúpu pekárenských výrobkov opatrnejšie a neplytvalo by nimi v takom veľkom rozsahu ako dnes,“ dodáva T. Lopúchová.


Jej slová podporuje aj komplexná štúdia v rámci 7. rámcového programu Európskej únie Food Use for social Innovation by Optimising Waste Prevention Strategies a analýza výsledkov tvorby odpadov v domácnostiach. V rámci nej bolo zistené, že domácnosti v rozvinutejších európskych krajinách plytvajú najviac ovocím a zeleninou, pričom práve pekárenské produkty sa nachádzali na posledných priečkach.


„Dôvodom môže byť práve spomínaná vyššia cena chleba a pečiva na pultoch a zachovanie tradícií pekárenstva v daných krajinách. U nás je tento trend zatiaľ opačný, avšak pekári veria v zmenu,“ potvrdila T. Lopúchová. Respondenti v štúdii zároveň potvrdili, že základnými príčinami plytvania sú nadmerné zásoby či nesprávne skladovanie
Zväz pekárov pritom upozorňuje aj na fakt, že napriek týmto alarmujúcim štúdiám sme v súčasnosti svedkami toho, že obchodníci svoje ceny aj napriek skutočnostiam znižujú. „Pekári to považujú za vyslovene marketingový ťah, ktorí ide na úkor práve ich práce,“ upozornila T. Lopúchová.


Zdroj: Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk