KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Tržby slovenského maloobchodu ďalej klesajú

Maloobchodné tržby ani v závere roka nevybočili z línie predchádzajúcich mesiacov a pokračovali v poklese. Podľa údajov Štatistického úradu sa v porovnaní s novembrom (po zohľadnení tradičnej sezóny) znížili o 0,2%.


Vďaka nižšej porovnávacej báze zo záveru minulého roka sa dynamika medziročného poklesu tržieb slovenských obchodníkov predsa len zmiernila z -4,0% na -2,5%. Tradičný vianočný efekt na tržby obchodníkov v závere roka bol tak o niečo silnejší ako v predchádzajúcom roku. Zdá sa pritom, že viac ako minulý rok koncentrovali slovenské domácnosti svoje predvianočné nákupy do obdobia tesne pred Vianocami. Ani to však nestačilo na preváženie dlhodobého trendu klesajúcich tržieb slovenského maloobchodu a aj v decembri tak maloobchod ostával v červených číslach. Naďalej platí, že pretrvávajúci rast miezd sa prejavuje skôr na raste úspor domácnosti ako na ich spotrebe. Aj pod vplyvom zhoršujúcich sa vyhliadok ekonomiky totiž domácnosti začali obozretnejšie pristupovať k svojim spotrebným výdavkom. Naznačuje to aj pohľad na spotrebiteľskú dôveru v posledných mesiacoch, ktorá sa začala systematicky zhoršovať a v januári sa prepadla dokonca až na viac ako 4-ročné minimum.


Pokles tržieb slovenského maloobchodu mal aj v závere roka viac menej plošný charakter. Medziročne nižšie tržby zaznamenal ako potravinový, tak i nepotravinový segment. Predvianočné obdobie len potvrdilo dlhodobejší trend presunu tržieb z kamenných predajní do internetových obchodov. Jedinou časťou nepotravinového segmentu, ktorá v decembri zaznamenala jemný nárast tržieb (1,6% medziročne) boli práve internetové obchody. Naopak, posledné roky pozorujeme čoraz slabší pozitívny efekt Vianoc na tržby trhovísk a inak tomu nebolo ani tento rok. Posledné mesiace prevažne rastúca časť maloobchodu vykázala v decembri až 5,6% pokles tržieb. Zdá sa teda, že charakter vianočných trhov sa posúva viac od spotreby smerom k zábave.


Pozvoľnú štrukturálnu zmenu pozorujeme dlhšie obdobie aj v potravinovom segmente, kde sa tržby pomaly prelievajú od veľkých prevádzok reťazcov smerom k menším špecializovaným predajniam potravín. Aj v decembri zaznamenali pokles najmä väčšie nešpecializované predajne potravín, zatiaľ čo tržby menších špecializovaných prevádzok potravín ďalej rástli (hoci už pomalšie ako v predchádzajúcich mesiacoch). Napriek tomu, gro potravinových tržieb stále ostáva (i ostane) vo väčšom z dvoch potravinových segmentoch, t.j. v obchodných reťazcoch.


Aj v závere roka platilo, že slabšie tržby maloobchodu aspoň čiastočne kompenzovali ostatné zložky spotreby, najmä turizmus. Tržby hotelov a reštaurácií podporené aj rekreačnými poukazmi si držali silné dvojciferné dynamiky medziročného rastu – stravovacie zariadenia o 22,7%, ubytovacie o 16,9%. V závere roka však pretrvával aj mierny medziročný rast tržieb v predaji a údržbe áut (o 2,6%, oproti 2,2% v novembri). Napriek tomu efekt slabších tržieb v maloobchode aj v decembri prevažoval. Tržby v úhrne (v maloobchode, predaji a údržbe áut a turizme – prepočet UniCredit Bank) sa v decembri nezmenili a medziročne tak boli nižšie o -0,7%. V poslednom štvrťroku minulého roka sa úhrne tržby znížili o -0,5% a medziročne boli nižšie o -0,6%. Zdá sa teda, že spotreba domácnosti v závere roka ďalej slabla. Už zverejnené mesačné čísla tržieb pritom prinášajú mierne negatívne riziko pre našu prognózu rastu HDP v poslednom štvrťroku minulého roka (1,5%) – predbežný odhad HDP zverejní Štatistický úrad budúci týždeň v piatok (14.2.).


Trh práce i spotrebiteľská dôvera už posledné mesiace vykazujú známky začínajúcej slabosti. Aj v dôsledku toho sú domácnosti vo svojich spotrebných výdavkoch čoraz opatrnejšie. Cyklické spomalenie európskych ekonomík sa tak pozvoľna prelieva aj do domácej spotreby. Podobný trend očakávame aj v nasledujúcich mesiacoch. Zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, žeby slovenské domácnosti našli odvahu opäť zvyšovať svoju spotrebu. Aj najbližšie mesiace budeme preto pravdepodobne pozorovať skôr pretrvávajúci pokles tržieb.

 

Ľubomír Koršňák, analytik
UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s.

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk