Január je obdobím výpredajov. Väčšina značiek ponúka tovar s výraznejšími zľavami

Väčšina obchodov a značiek po predvianočnom nákupnom zhone ponúka v januári zľavy aj o niekoľko desiatok percent. A hoci tieto výpredaje majú prívlastky „januárové“ či „novoročné“, často sa začínajú v decembri a končia v polovici februára.

 

Na zľavy už tradične čakajú spotrebitelia, ktorí si pod vianočným stromčekom našli hotovosť alebo darčekovú poukážku. Mnohí nakupujúci zase čakajú na zľavy, pretože chcú nakúpiť výhodnejšie.

 

Novoročné výpredaje sa týkajú predovšetkým obchodov a značiek, ktoré ponúkajú odevy a obuv. Potvrdzujú to aj údaje Eurostatu (priemer za posledných 10 rokov), podľa ktorých práve oblečenie a topánky zaznamenávajú každoročne v úvode roka najvýraznejší medzimesačný pokles cien. V januári oproti decembru klesajú ceny odevov v priemere o – 1,3 %, v prípade obuvi o – 2,4 %. Výraznejšie zľavy každý rok zaznamenáva dámska obuv. V prípade odevov nezohráva rolu, či ide o produkty určené pre dámy alebo pánov a pokles cien je porovnateľný. Výpredaje sa ale týkajú aj vianočného sortimentu, elektroniky či spotrebičov.


Aktuálne sme na Slovensku svedkami rekordne vysokej inflácie, ktorá v novembri 2022 dosiahla až 15,6 %. Najviac, takmer 28 %, si medziročne priplácame za potraviny a nealkoholické nápoje. Vyššie sumy na cenovkách sú neprehliadnuteľné aj pri ostatných tovaroch a službách. Napríklad oblečenie a obuv zdraželi o 6 – 7 %, podobne spotrebiče o 5 – 7 %. To samozrejme ovplyvňuje nákupné správanie Slovákov. Mnohí v snahe ušetriť tak vyhľadávajú práve výpredaje a zľavy.


V posledných rokoch sa čoraz viac s nakupovaním skloňuje pojem udržateľnosti. Podľa Európskeho spotrebiteľského platobného reportu spoločnosti Intrum, Slováci a Slovenky stále viac túžia utrácať udržateľným a sociálne uvedomelým spôsobom. Avšak už spomínaná vysoká inflácia v krajine ovplyvňuje správanie spotrebiteľov aj v týchto ambíciách.


Podľa reportu by totiž až 63 % opýtaných Slovákov chcelo nakupovať viac udržateľných tovarov a služieb, ale rastúce životné náklady im to sťažujú. Táto dilema však so sebou prináša aj pozitívny efekt. Až 67 % respondentov tvrdí, že stále častejšie opravujú a recyklujú staré veci, než by kupovali nové.


Eva Sadovská, analytička WOOD & Company

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Marian Milec: Záujem o rastlinné potraviny rastie

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk