KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Tržby v maloobchode klesajú, v auguste už aj v medziročnom porovnaní

Tržby slovenských maloobchodníkov v stálych cenách slabnú. Rekordne vysoká inflácia už od jari nahlodáva spotrebiteľskú dôveru i bežný dopyt domácnosti. V auguste sa tak tržby v maloobchode po prvýkrát v tomto roku ľahko prepadli aj pod úroveň z rovnakého obdobia minulého roka.


Podľa údajov Štatistického úradu SR sa porovnaní s predchádzajúcim mesiacom znížili o ďalších 0,6% (sezónne očistené) a v medziročnom porovnaní klesli o 0,3% (po tom, čo v júli ešte medziročne rástli o 1,2%). Aj v auguste sa však tržby slovenského maloobchodu udržali nad predpandemickou úrovňou, keď v porovnaní s augustom 2019 boli vyššie o 6,0%.


Maloobchodné tržby v auguste klesali najmä v nepotravinovej časti maloobchodu. Prekvapil najmä pomerne masívny pokles tržieb internetových obchodov. Ich tržby sa v porovnaní s júlom prepadli o viac ako 5% a medziročne boli nižšie až o 12,5%.


Treba však poznamenať, že domáce štatistiky maloobchodu nepokrývajú všetky internetové nákupy slovenských domácnosti, ale len tie realizované v domácich internetových obchodoch. Dá sa však predpokladať, že podobný vývoj by mohlo nákupné správanie Slovákov vykazovať aj pri zahraničných internetových obchodoch. Medzimesačný pokles tržieb i pomerne významný medziročný pokles tržieb zaznamenala aj väčšina ostatných zložiek nepotravinového segmentu, s výnimkou relatívne malého sektora špecializovaných predajní s výpočtovou technikou.


Už o niečo menej na rastúce ceny reagovali reálne tržby v potravinovom segmente. Potvrdzuje sa tak, že v zlých časoch sa nákupy presúvajú k naplneniu základných potrieb, čo tržby potravinového segmentu stabilizuje. Aj vo vnútri potravinového segmente však začíname pozorovať (z veľkej časti očakávaný) posun, a to od menších špecializovaných predajní smerom k veľkým obchodným reťazcom. Pri rastúcich cenách sa totiž čoraz väčšia časť spotrebiteľov stáva citlivejšou práve na cenu, kde veľké obchodné reťazce vedia lepšie zužitkovať výnosy z rozsahu. V medziročnom porovnaní si síce stále držia silnejšie dynamiky rastu malé špecializované predajne (11,2%), avšak najmä vďaka efektu popandemického dobiehania tržieb na prelome rokov. Posledné 4 mesiace už tržby malých špecializovaných predajní (medzimesačne) klesajú. Naopak, tržby obchodných reťazcov i v auguste (medzimesačne) posilnili a dynamika ich medziročného rastu sa zrýchlila na 4,4%:


Napriek tomu, že slovenské domácnosti začali obmedzovať „bežnú“ nepotravinovú spotrebu, ostatné časti spotreby ako hotely, reštaurácie, či predaje a údržba áut v auguste rástli. Jedným z možných vysvetlení by mohlo byť, že rekordne vysoká inflácia zatiaľ obmedzuje spotrebu najmä nízkopríjmových, prípade strednopríjmových domácnosti. Naopak, domácnosti s vyššími príjmami, ktoré viac míňajú aj na „luxus“ ako dovolenky, či auto, svoju spotrebu zatiaľ zásadnejšie nezačali obmedzovať.


Spotreba v nasledujúcich mesiacoch bude narážať na svoje limity. Narúšať ju bude zhoršený spotrebiteľský sentiment v dôsledku vojny na Ukrajine, ale predovšetkým rekordná inflácia. Po vyčerpaní finančných vankúšov nižšej strednej a nízkopríjmovej skupiny domácnosti očakávame aj postupné utlmovanie spotreby domácnosti na Slovensku. Protiinflačné opatrenia vlády budú tento rok výpadky reálnych príjmov domácnosti tlmiť pravdepodobne len čiastočne.


Ľubomír Koršňák, analytik
UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s.

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk