KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Uvoľnenie opatrení podporilo aprílové tržby obchodníkov, na predpandemické úrovne sa však ešte nevrátili

Aprílové rozvoľňovanie protipandemických opatrení sa prejavilo aj na číslach maloobchodu, predovšetkým však hotelov a reštaurácií. Napriek tomu, tržby slovenských maloobchodníkov mierne zaostali za očakávaniami, keď úplne nenadviazali na silnejší marcový rast.


Podľa údajov Štatistického úradu sa v porovnaní s marcom zvýšili o 3,0% a dynamika ich medziročného rastu sa tak zrýchlila z 0,3% až na 11,5%. Medziročné porovnanie však výraznejšie skresľuje nízka porovnávacia báza z minulého roka. Zaujímavejšie je tak porovnanie s rovnakým obdobím spred dvoch rokov, t.j. s aprílom 2019. Na predpandemické úrovne sa tržby podľa očakávaní ešte nevrátili a za aprílom 2019 zaostali o 4,4%, za predkrízovými maximami z prelomu rokov 2019/20 stále zaostávali o približne 5% (sezónne očistené).


Slabšie čísla v apríli priniesol najmä (inak stabilnejší) potravinový segment maloobchodu. Jeho tržby sa v porovnaní s marcom jemne znížili (po zohľadnení sezóny), a len vďaka priaznivejšej minuloročnej porovnávacej báze sa dynamika ich medziročného poklesu zmiernila. Na rozdiel od nepotravinovej časti maloobchodu však ostávala v červených číslach – v prípade obchodných reťazcov (maloobchod v nešpecializovaných predajniach s prevahou potravín) o 1,8% medziročne, v menších špecializovaných predajniach potravín o 9,5% medziročne.


Uvoľňovanie opatrení sa prejavilo najmä na tržbách v nepotravinovej časti maloobchodu. Dvojciferné dynamiky medziročného rastu síce zaznamenali všetky jeho zložky (s výnimkou trhovísk, kde tržby stále medziročne klesali), avšak na úrovne spred dvoch rokov, z apríla 2019, sa zatiaľ vrátili len tržby s ostatným tovarom pre domácnosť (domáce spotrebiče, nábytok a podobne – 1,0% nad aprílom 2019) a tržby internetových predajcov, ktoré aj napriek znovuotvoreniu kamenných prevádzok ďalej rástli (medzimesačne o 2% - sezónne očistené, medziročne o 15,4% a v porovnaní s aprílom 2019 boli vyššie o 10,2%).


Efekt uvoľňovania opatrení sa v apríli prejavil najmä v hoteloch a reštauráciách. Ich tržby v porovnaní s marcom vzrástli (sezónne očistené) až o 35,7% (reštaurácie), resp. 30,8% (hotely) a podporené i silným bázickým efektom obnovili i medziročný rast - reštaurácie o 1,2%, hotely o 17,4%. O návrate na predpandemické úrovne však stále ešte ani zďaleka nemôžeme hovoriť a silný dvojciferný medzimesačný nárast tržieb bol skôr výsledkom extrémne nízkej bázy - za aprílom 2019 zaostali tržby reštaurácií o 41,4%, hotelov dokonca až o 82,0%.


Zotavovanie tržieb slovenského maloobchodu by malo pokračovať aj v máji, kedy sa postupne ďalej uvoľňovali protipandemické opatrenia. Postupne by sa mohla realizovať i prvá časť odloženej spotreby z obdobia pandmickej uzávery. Na druhej strane, medziročný rast už nebude až tak výrazne podporovať bázicky efekt ako tomu bolo v apríli.
Spotrebiteľská dôvera sa bude zotavovať len postupne a tržby by tak v najbližších mesiacoch ešte nemuseli stabilne dosiahnuť predpandemické úrovne. Jednotlivé fázy rozvoľňovania však pravdepodobne budú zo sebou prinášať i vlny realizácie odloženej spotreby, ktorá bude dočasne zdvíhať aj tržby maloobchodu.


Ľubomír Koršňák, analytik
UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s.

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk