KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Coca-Cola oslavuje 50 rokov výroby v Česku a na Slovensku

Od momentu, keď z výrobnej linky priamo v Československu vyšla prvá fľaša nápoja Coca-Cola, uplynulo 50 rokov. Vtedy bol dostupný jediný variant – klasický nápoj v ikonickej sklenenej fľaši s objemom 250 ml.

 

cocacola

 

 

Za desaťročia sa však veľa zmenilo. Spoločnosť dala prácu takmer desaťtisíc ľuďom v Česku a na Slovensku, stala sa ekologickejšou a priniesla 50 rokov radosti.


„Nápoj Coca-Cola sa vo svete vyrába už 135 rokov a spoločnosť pôsobí v takmer 200 krajinách sveta. V Česku a na Slovensku oslavuje 50 rokov. Je to pre nás mimoriadny míľnik a vážime si, že ho s nami Česi a Slováci oslávia,“ hovorí Natalia Stroe, CEO The Coca-Cola Company ČR/SR.


Nápoj Coca-Cola sa na území Československa prvýkrát objavil spolu so spojeneckým vojskom americkej armády v roku 1945. Nezameniteľná chuť sa stala symbolom nového začiatku a túžby po lepšom živote. S tou sa spájala aj neskôr, keď červená etiketa s elegantným bielym nápisom Coca-Cola predstavovala moderný a slobodný spôsob života, aký si ľudia v socialistickom Československu priali. V roku 1968 preto začala komunikácia so zástupcami značky The Coca-Cola Company v Ríme a o rok neskôr národný podnik Fruta Brno odoslal do New Yorku návrh zmluvy, pričom pre svoju výrobu vybral konzerváreň v obci Modřice.


Coca-Cola sa mnohým Čechom a Slovákom spája v prvom rade so Západom, nápoj sa však už desaťročia vyrába lokálne. Že je to však až 50 rokov, tipuje len každý siedmy respondent prieskumu agentúr STEM a FOCUS, ktorý si dala Coca-Cola exkluzívne pripraviť k tomuto výnimočnému sviatku.


Prvá fľaša pre zákazníkov s objemom 250 ml zišla z výrobnej linky v septembri 1971. Československo sa tak stalo štvrtou socialistickou krajinou, v ktorej sa nápoj Coca-Cola vyrábal, a tiež 135., v ktorej sa podával. V socialistickom Československu sa gastronomické zariadenia delili do štyroch cenových skupín. Nápoj Coca-Cola si ľudia v 70. rokoch mohli kúpiť len obmedzene – napr. v reštauráciách 1. a 2. kategórie, v predajniach Tuzex, prípadne vo vlaku či v lietadle.
V roku 1971 sa v Modřiciach vyrobilo 3 073 190 prepraviek po 24 štvrťlitrových fliaš, teda celkom 18 439 140 litrov nápoja Coca-Cola. Ročná priemerná produkcia závodu v Kyje je v súčasnosti vyše 200 miliónov litrov nápoja Coca-Cola (spolu vo variantoch regular, light a zero).


Najväčšia zmena nastala v roku 1991, keď produkciu v štátnom podniku prebral súkromný botler, spoločnosť Coca-Cola Amatil, a pokračoval vo výrobe ikonického nápoja spoločnosti The Coca-Cola Company na území Československa. Odvtedy pribudol počet miest, v ktorých sa nápoj Coca-Cola dal kúpiť, ale aj varianty príchutí a balení. V súčasnosti sa predáva až v deviatich rôznych variantoch.


Nápoj Coca-Cola od roku 2000 vyrába a do fliaš plní spoločnosť Coca-Cola HBC, ktorá je strategickým partnerom spoločnosti The Coca-Cola Company. Za posledných 30 rokov dala prácu takmer 10 000 ľuďom. Aktuálne zamestnáva 943 ľudí 20 rôznych národností. Takmer 9 % zamestnancov v spoločnosti pracuje viac ako 25 rokov.


Závod, v ktorom sa nápoje Coca-Cola vyrábali, bol 22 rokov aj na Slovensku v obci Lúka, v okrese Nové Mesto nad Váhom. V súčasnsoti sa nápoje Coca-Cola pre Česko a Slovensko vyrábajú v závode v Prahe-Kyje. Pre obe krajiny bola Coca-Cola veľkým ekonomickým prínosom. Za posledných 15 rokov spoločnosť na daniach zaplatila 3 miliardy českých korún, teda 120 miliónov € v Česku i na Slovensku spolu.

 

Hoci sa záujem zákazníkov a produkcia z roka na rok zvyšujú, uhlíková stopa nápoja Coca-Cola je čoraz menšia. Dow Jonesov index trvalej udržateľnosti, popredný globálny ukazovateľ udržateľnosti, hodnotí za rok 2020 spoločnosť Coca-Cola HBC ako najudržateľnejšiu nápojovú firmu sveta. V roku 2020 sa spoločnosti podarilo znížiť CO2 na liter vyrobeného nápoja až na 16,25 g, teda na polovicu oproti roku 2018.


Nápoj Coca-Cola sa v Česku i na Slovensku dodnes spája s typickou chuťou a radosťou v každom dúšku. V prieskume agentúr STEM a FOCUS takmer pätina obyvateľov Česka (18 %) a aj Slovenska (19 %) uviedla, že si nápoj Coca-Cola asociuje so silným životným momentom, ako sú oslavy alebo sviatky.


Mimoriadna atmosféra sa pretaví aj do špeciálnej edície obalov pri príležitosti 50. výročia výroby nápoja v Česku a na Slovensku už od júna. Etikety fliaľ aj plechovky budú zdobiť české a slovenské dominanty. Priaznivci legendárnej chuti sa môžu tešiť na fľaše v limitovanom dizajne, letné súťaže, počas ktorých Coca-Cola odovzdá až 550 cien.


Zdroj: Coca-Cola

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk