KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Viac ako polovica Slovákov by platila za svoje nákupy len bezhotovostne

Viac ako 70 % slovenských zákazníkov platí v kamenných obchodoch radšej kartou alebo mobilom. Za nákupy v internetových obchodoch platí bezhotovostne aspoň niekedy 66 % zákazníkov.


Pokiaľ by to bolo možné, každý druhý zákazník by najradšej platil výhradne bezhotovostne. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti GfK Czech uskutočneného pri príležitosti vyhlásenia súťaže Mastercard Obchodník roka 2019.


Bezhotovostné platby uprednostňujú častejšie ľudia s vyšším vzdelaním a príjmom, ktorí žijú v mestách nad 20 tisíc obyvateľov, najviac vo vekovej skupine nad 25 rokov. V kamenných obchodoch platí bezhotovostne 70 % opýtaných, pritom jednoznačne dominujú platby kartou. Mobil využíva 10 % respondentov. Výhradne hotovosťou platia len 4 % zákazníkov.


„Výsledky výskumu potvrdzujú aktuálny trend – záujem o bezhotovostné platby aj naďalej rastie. Platba kartou je stále najpohodlnejším a najobľúbenejším nástrojom na platenie. Zavádzanie nových technologických štandardov navyše poskytuje držiteľom ešte väčšiu bezpečnosť pri platbách,“ hovorí Michal Čarný, generálny riaditeľ Mastercard pre Českú republiku a Slovensko.


Aj pri online nákupoch ubúda používania hotovosti. Polovica opýtaných odpovedala, že platia za objednaný tovar zásadne vopred, a to kartou, mobilom, elektronickou peňaženkou alebo bankovým prevodom. Tretina platí vždy až pri prevzatí tovaru, ale aj vtedy veľa z nich používa platobnú kartu alebo mobil. Platby až pri dodaní sa viac týkajú e-shopov, kde ľudia nakupujú prvýkrát alebo ich považujú za menej dôveryhodné. Hotovosť uprednostňujú častejšie starší ľudia a horšie situovaní zákazníci, ale aj mladí ľudia, ktorí nemajú možnosť bezhotovostnej úhrady.


Účastníci prieskumu, ktorí dávajú prednosť bezhotovostným platbám, sa zhodujú v tom, že je to pre nich rýchlejšie a jednoduchšie. Oceňujú, že nemusia nosiť peniaze, respektíve príliš veľké čiastky, a myslieť na to, či majú dostatok prostriedkov pre momentálnu potrebu. Používanie platobných kariet je podľa nich tiež bezpečnejšie. Skalní zástancovia hotovostných platieb zase argumentujú tým, že majú lepšiu kontrolu nad svojimi financiami.


Zákazníci, ktorí platby striedajú, dávajú prednosť hotovosti tam, kde ide o drobnejšie čiastky. Napríklad pri menších nákupoch potravín im pripadá nevhodné platiť kartou. Hotovosť je podľa nich tiež vhodnejšia pri úhrade účtu v reštauračných zariadeniach. Ako dôvod uvádzajú možnosť dať sprepitné priamo personálu. Bezhotovostné platby potom častejšie volia, pokiaľ ide o vyššie čiastky.


Prieskum GfK ukázal, že účastníci majú pomerne malé povedomie o tom, kde sa platí iba bezhotovostne. Menujú zvyčajne e-shopy, samoobslužné pokladne u rôznych obchodníkov alebo čerpacie stanice. Žiadne konkrétne miesto nebolo zmienené viac ako raz. Informovanejší sú ľudia do 40 rokov a obyvatelia hlavného mesta. Tí, ktorí takéto miesta poznajú, z jednej tretiny uvádzajú, že im to úplne vyhovuje, ostatní sú s princípom výhradnej bezhotovostnej platby skôr oboznámení.


Prieskum bol realizovaný v januári 2020 spoločnosťou GfK Czech na reprezentatívnej vzorke 1 000 respondentov internetovej populácie na Slovensku.


Zdroj: Mastercard

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk