KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Bratislavská high-street, udržateľnosť a nová predajňa v režime 24/7

Z množstva správ a noviniek, ktoré sme vo svete retailu v posledných týždňoch zaznamenali alebo sa dostali do našich redakčných emailových schránok vyberáme niekoľko tých najviac zaujímavých.

 

Nová predajňa ROSSMANN v secesných priestoroch budí obdiv


Nakupovanie drogériového tovaru môže mať aj ďalší rozmer. Aktuálne sa o tom môžu presvedčiť obyvatelia Brna. Nedávno v tomto meste, v rámci historickej budovy hlavnej stanice, pribudla nová predajňa drogérie ROSSMANN, ktoré je situovaná v secesnej sále, atypickom, pamiatkovo chránenom priestore s výškou stropu okolo 9 metrov a ozdobnými štukami na stenách i strope.


ROSSMANN chce byť svojim zákazníkom čo najbližšie, a preto i naďalej aktívne rozširuje svoju sieť predajní, často o atraktívne priestory v zaujímavých lokalitách. Nová pobočka, ktorá si našla pôsobisko v rámci historickej budovy brnianskej hlavnej stanice je ďalším dôkazom tejto stratégie. Drogéria má 355 m2 predajnej plochy a zákazník si z návštevy môže odniesť aj zaujímavý vizuálny zážitok.

 

rossmann brno hln v


„Časť staničnej budovy, v ktorej je umiestnená predajňa, bola postavená v roku 1870 súkromnou Spoločnosťou štátne dráhy v súvislosti s vybudovaním druhého železničného spojenia Brna s Viedňou a bola priamo určená pre staničnú reštauráciu, ktorá tu nepretržite fungovala až do svojho uzatvorenia v roku 2012. V druhej polovici 80. rokov prešla celá staničná budova brnianskej hlavnej železničnej stanice rekonštrukciou a od tej doby niesla názov „Secese“. Až do roku 2019 fungovala v predsále reštaurácie kaviareň, ktorá využívala aj priľahlú terasu pred stanicou. Otvorením novej predajne drogériového tovaru sa verejnosti po desiatich rokoch opäť sprístupní honosná secesná sála a otvorila sa tak ďalšia kapitola dlhej histórie tohto priestoru,“ hovorí Jiří Kotrman, znalec histórie železnice v Brne.


Nová pobočka drogérie ROSSMANN je otvorená každý deň od 8:00 do 20:00 hod. Zákazníci v novej predajni nájdu rozsiahly sortiment drogériového tovaru, sezónne produkty, pestrú ponukou privátnych značiek ROSSMANN, ako napríklad ISANA, Babydream, Ideenwelt, enerBiO a Alterra.


Súčasťou novej predajne ROSSMANN sú tiež samoobslužné pokladnice, ktoré podporujú bezhotovostný nákup, samozrejmosťou je poskytovanie bezplatného Wi-Fi pripojenia, vďaka ktorému majú zákazníci zdarma k dispozícii informácie o aktuálnych ponukách a výhodách v rámci svojho členstva vo vernostnom programe ROSSMANN CLUB. V súčasnej dobe má drogéria ROSSMANN v rámci Českej republiky už viac ako 160 pobočiek a popri nákupe v kamenných predajniach poskytuje možnosť nakúpiť online prostredníctvom mobilnej aplikácie ROSSMANN CLUB.

 

 

Piata Avenue v New Yorku je najdrahšou nákupnou ulicou na svete


Po pauze spôsobenej pandémiou priniesla realitno-poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield opäť rebríček Main Streets Across the World, ktorý bol prvýkrát zhotovený v roku 1988 a v súčasnosti porovnáva 47 krajín sveta podľa výšky nájomného v najdrahšej nákupnej ulici každej z nich. Na vrchole rebríčka zostávajú rovnaké nákupné triedy, v tých istých krajinách ako v poslednom ročníku, no ich poradie sa zmenilo. USA nahradilo Hong Kong na prvom mieste, Taliansko predbehlo Spojené kráľovstvo a Francúzsko, pričom milánska Via Montenapoleone je tak najdrahšou nákupnou triedou Európy. Parížska ulica v Prahe sa stala najdrahšou nákupnou ulicou v CEE. V rebríčku krajín podľa najdrahších nákupných ulíc je vďaka nej Česko 17. na svete a 10. v Európe. O najviac priečok si polepšilo Nórsko (z 27. na 23. miesto). Naopak Poľsko zaznamenalo najväčší pokles (z 32. na 36. pozíciu) – nemá totiž tak etablované hlavné nákupné triedy a najvyššie nájomné sa dosahuje v obchodných centrách, konkrétne v projekte Zloté Terasy.

 

prieskum darceky z druhej


Vo väčšine porovnávaných krajín sa už krátkodobý pokles nájmov spôsobený dopadmi pandémie zastavil a ich výška začala opäť rásť. V niektorých – predovšetkým prémiových a luxusných – retailových destináciách už prekročila hodnotu z roku 2019. Konkrétne, v priemere nájomné počas covidu pokleslo o 13 percent pod predchádzajúce hodnoty, ale teraz je opäť už len šesť percent pod nimi. Najmenej zasiahnutý bol región Severnej a Južnej Ameriky, kde nájomné predovšetkým vďaka situácii v USA pokleslo iba o sedem percent a teraz dosahuje o 15 percent vyššiu hodnotu ako pred pandémiou. Prejavilo sa tam obmedzenie cestovania rezidentov USA do zahraničia, počas ktorého zákazníci o to viac utrácali na domácich trhoch. Naopak najviac dopady pocítil región Ázie a Pacifiku, kde nájmy poklesli v priemere o 17 percent a dnes stále zostávajú 12 percent pod pôvodnou hodnotou.


V Európe predstavoval pokles v priemere 11 percent, teraz je hodnota mínus osem percent. Najväčší prepad (až o 28 percent) zaznamenalo Írsko, Spojené kráľovstvo, Španielsko či Francúzsko, teda destinácia, kde hrá veľmi významnú úlohu turistický ruch; naopak minimálna bola zmena v Rakúsku, na Slovensku či v Slovinsku.


"Centrá svetových metropol sú tradične spojené s luxusnými obchodmi a patria aj k vyhľadávaným destináciám turistov. Bratislava v tomto smere dlhodobo zaznamenáva rôzne pokusy o vybudovanie ucelenej a kvalitnej high-street. Tieto pokusy však zostávajú izolované a mnohé luxusnejšie značky, ktoré záujem o Bratislavu prejavia, sa najčastejšie dohodnú na predaji svojich produktov cez existujúce multibrandové obchody situované v prémiových nákupných centrách Eurovea a Aupark, alebo v rôznych častiach centra mesta,“ hovorí Pavol Kopernický, Associate a vedúci retail tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku.


Z tohto pohľadu bratislavskej high-street naďalej dominuje gastronómia, služby rezidentom, darčekovo-suvenírové obchody a niekoľko showroomov aj luxusnejších značiek. Špecifikum Bratislavy v maloobchode tiež pozostáva z vysokej saturácie prenajímateľnej plochy nákupných centier, ktorá presahuje hodnotu 1000, čím zabezpečuje 3. miesto v rámci Európy.


Prieskum porovnával 112 prémiových nákupných ulíc v 92 mestách sveta, v rebríčku 47 krajín potom každú krajinu zastupuje jedna najdrahšia ulica s najvyšším dosahovaným nájomným. Za každú krajinu je zaradená iba jedna, najdrahšia ulica – nejde teda o absolútny rebríček najdrahších nákupných ulíc sveta (potom by poradie bolo iné a napríklad Česká republika by v ňom nefigurovala na takých čelných priečkach, pretože krajiny umiestnené pred ňou niekedy disponujú viacerými rôznymi ulicami, ktoré sú drahšie ako Parížska).


Pojem najdrahšia ulica: Jedná sa o najdrahšie/najatraktívnejšie nákupné triedy podľa výšky nájmu - tá odráža a určuje atraktivitu ulice. Rebríček nepracuje s cenami tovaru, nejedná sa teda o najdrahšie ulice z pohľadu cien pre zákazníkov. Parameter výšky nájmu: Rebríček pracuje s najvyššou dosahovanou výškou nájmu za m2 za ideálnych 100 m2 plochy (tj. neplatí, že pri násobnej ploche sa cena jednoducho násobí) s ideálnymi podmienkami.

 

 

Dodávatelia siete TESCO v Anglicku využívajú online swap


Viac ako 3 500 dodávateľov maloobchodného reťazca Tesco znižuje svoje výrobné náklady alebo redukuje odpad tým, že predáva alebo daruje prebytočné zásoby a produkty iným dodávateľom, ktorí ich ešte môžu využiť.


Online trhovisko Tesco Exchange spája dodávateľov, ktorí majú príliš veľa produktov, napríklad plodín, vedľajších produktov, prísad alebo obalov, s inými dodávateľmi reťazca Tesco, ktorí tieto komodity potrebujú. Očakáva sa, že úspory výrobných nákladov budú v konečnom dôsledku prínosom aj pre zákazníkov.

 

tesco swap2022 v


Dodávatelia môžu ponúkať nadbytočné zásoby na predaj, posielať požiadavky na komodity, ktoré potrebujú, a vzájomne si dohodnúť predaj. Môžu si tiež v rámci trhoviska nastaviť upozornenia na zverejnenie dopytovaných položiek. Jeden z prvých inzerátov vytvoril výrobca potravín G's Group, ktorý do siete Tesco dodáva konzervovanú cviklu. V rámci výrobného procese u tohto dodávateľa zostávajú tony šupiek z cvikly, ktoré by mohla využiť napríklad farma s hospodárskymi zvieratami ako krmivo.


„Nadbytočné zásoby alebo odpad jedného dodávateľa môžu byť cennou komoditou pre iného. Spojením rôznych farmárov, producentov a výrobcov môžu naši dodávatelia nájsť nové spôsoby, ako znížiť svoje náklady, redukovať množstvo odpadu a naďalej poskytovať veľkú hodnotu pre našich zákazníkov,“ povedala Sarah Bradbury, riaditeľka pre oblasť kvality spoločnosti Tesco.


Dr. Julian Parfitt, technický riaditeľ spoločnosti Anthesis, vývojár trhoviska Tesco Exchange, dopĺňa: „Tesco Exchange je skvelým príkladom iniciatívy, ktorú potravinársky priemysel potrebuje prijať a podporiť, aby napĺňal záväzky v oblasti plytvania potravinami, obehového hospodárstva a posunu smerom k udržateľnejším dodávateľským reťazcom.“

 

 

Prieskum: Darčeky z druhej ruky sú u nemeckých spotrebiteľov stále obľúbenejšie


Ochota nakupovať a darovať darčeky z druhej ruky rastie. Ukázal to aj aktuálny prieskum Nemeckého združenia maloobchodníkov (HDE) a internetového obchodu Sellpy. Približne 40 percent všetkých respondentov uviedlo otvorenosť myšlienke nákupu darčekov z druhej ruky.


"Darčeky z druhej ruky boli doteraz v mysliach ľudí skôr tabu. Je skvelé vidieť, že myšlienka udržateľnej spotreby zohráva čoraz dôležitejšiu úlohu aj pri rozdávaní darčekov," hovorí Anna Geyer, obchodná vedúca DE/AT, Sellpy. "Existujúce vzorce spotrebiteľského správania sa prehodnocujú aj v atmosfére súčasnej ekonomickej situácie, a to aj pri nákupe darčekov. Vianočný biznis sa stáva komplexnejším a ponúka firmám príležitosti na realizáciu inovatívnych ponúk," hovorí výkonný riaditeľ HDE Stefan Genth.

 

darcekym

 

Priekopníkom myšlienky kúpy takýchto darčekov je najmä mladšia generácia. Tretina opýtaných respondentov vo vekovej skupine 25 – 44 ročných uviedla, že aspoň raz už na Vianoce darovali tovar z druhej ruky. Navyše, každý druhý respondent si vie predstaviť, že by takýto darček dal pod vianočný stromček tento rok.


Podľa prieskumu patria medzi najobľúbenejšie darčeky z druhej ruky produkty z oblasti home & decor, doplnky či elektronika. Z prieskumu tiež vyplýva, že toto smerovanie sa týka najmä online nakupovania.


Hlavným dôvodom rozhodnutia v prospech darčeka z druhej ruky je udržateľnosť. Tento trend je výrazný najmä vo vekovej skupine 25-44 ročných. Nižšia cena bola uvedená ako druhý hlavný dôvod rozhodnutia nekúpiť nové produkty. Prieskum bol realizovaný inštitútom pre prieskum trhu Appinio a prebehol na reprezentatívnej vzorke 1000 obyvateľov Nemecka.

 

 

Zákazníci Amazonu môžu na Vianoce poďakovať kuriérovi


Amazon prichádza s jednoduchým spôsobom, ako zákazníkom umožniť poslať poďakovanie kuriérom za doručenie ich zásielky. Kuriéri, ktorým je takéto ocenenie adresované, dostanú za každé poďakovanie 5 dolárov.


Amazon otvoril svoje digitálne brány v roku 1994. Odvtedy sa rozrástla jeho ponuka, no i schopnosť rýchleho a pohodlného doručovania. Spoločnosť dosiahla významný míľnik – v rámci USA doručila už 15 miliárd balíkov. Pre kuriérov sú to však častokrát viac než len balíky, mnohí z nich si vytvárajú vzťahy so zákazníkmi a poskytujú v ťažkých chvíľach podporu komunitám.

 

amazon delivery2022 v


Amazon s cieľom investovať a motivovať svoju kuriérsku sieť vyvinul vo svojej cloudovej hlasovej službe Alexa novú funkciu. Od 7. decembrom vždy, keď zákazník povie „Alexa, ďakujem môjmu vodičovi“, kuriér, ktorý doručil jeho posledný balík, bude upozornený na ocenenie zákazníka. Vodiči budú za každé takéto poďakovanie odmenení sumou 5 USD, a to bez akýchkoľvek nákladov pre zákazníka. Amazon sa zaviazal urobiť to pre prvý milión prijatých poďakovaní. Päť vodičov, ktorí počas propagačného obdobia získajú najviac zákazníckych „poďakovaní“, bude tiež odmenených sumou 10 000 USD a dodatočnou čiastkou 10 000 USD na charitu podľa vlastného výberu.


Táto funkcia je dostupná pre zákazníkov v rámci USA so zariadením s podporou Alexa (Echo, Echo Show) alebo mobilnými aplikáciami Alexa či Amazon Shopping.

 

 

Z ostravského a olomouckého Retail parku sa stáva Park & shop

 

Retail parky v Ostrave a v Olomouci sa dočkali nového názvu. Teraz budú obe nákupné zóny niesť spoločné označenie „Park & shop“. Tento krok je súčasťou rebrandingu, ku ktorému sa vlastník, český fond s nehnuteľnosťami Trigea, rozhodol v spolupráci s property managementom oboch parkov, spoločností CBRE. Zmenou tak prechádza nielen názov, ale aj komunikácia a vizuálny štýl, ktorý sa premietne tiež do znižovania vizuálneho smogu v okolí oboch zón.

 

Ako už názov Park & shop napovedá, jedným z hlavných benefitov pre zákazníkov a zákazníčky bude rýchle a jednoduché parkovanie a pohodlné nákupy. Spoločne s bezpečnosťou sú to totiž najskloňovanejšie atribúty, ktoré podľa prieskumov návštevníci vyžadujú. Olomoucká nákupná zóna pri obchodnom centre Haná, medzi miestnymi známa aj ako nákupný park Haná, sa tak dočká investícií do ďalšieho rozvoja. Tie prinesú vyšší komfort pre zákazníkov, pestrosť služieb aj nových nájomníkov. Už v máji tohto roku tu napríklad otvoril svoju pobočku diskont Lidl. Rozšíril tak spektrum predajní zameraných najmä na bývanie a domácnosť, ako sú kuchyne Oresi, Möbelix, JYSK, Siko koupelny, OKAY elektro a nábytok, Kuchyne Gorenje, Breno či Electro World.

 

park shop ostrava

 

Ostravský Park & shop pri obchodnom centre Futurum ponúka najmä módne značky a športové reťazce s predajňami Sinsay, Bandi, Gate, Decathlon či Sportissimo. Súčasťou rebrandingu a zvyšovania zákazníckeho zážitku bude aj príchod nových nájomníkov.

 

„Obe nákupné zóny ťažia z komfortnej dostupnosti a atraktívneho nájomného mixu. Ukazuje sa, že formát regionálnych nákupných zón sa stáva synonymom pre rýchle a pohodlné nakupovanie nielen pre miestnych, ale tiež dochádzajúcich a prechádzajúcich. S tým ide ruka v ruke aj rebranding, ktorý zjednotí vizuálnu komunikáciu a uľahčí orientáciu vedúcu okrem iného tiež k redukcii vizuálneho smogu,“ dopĺňa Pavel Urban, vedúci oddelenia správy obchodných centier v CBRE.

 

Z rozsiahlych prieskumov z apríla a mája tohto roku, ktoré medzi maloobchodníkmi a zákazníkmi realizovala spoločnosť CBRE, vyplýva, že návštevnosť v regionálnych nákupných centrách sa aj napriek dlhotrvajúcemu lockdownu zo začiatku minulého roku takmer nezmenila. Časť nákupov sa síce presunula do online prostredia, no zákazníci často kamenné predajne využívali ako výdajné miesta a dopriali si tak aj osobný zážitok.

 

 

Super zoo otvoril v Čechách prvú bezobslužnú predajňu v režime 24/7


Prvá bezobslužná predajňa chovateľských potrieb v Čechách, ale aj v Európe, bola otvorená 6. decembra 2022 v Týně nad Vltavou. Majitelia domácich miláčikov si tu môžu nakúpiť výbavu a krmivo nonstop, 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Super zoo plánuje otvoriť samoobslužné predajne 24/7 postupne aj v ďalších mestách.


Super zoo sa profiluje ako líder na trhu chovateľských potrieb. „Snažíme sa vytvoriť našim zákazníkom z nakupovania zážitok, preto sa v Super zoo popri inovácii sortimentu zameriavame aj na oblasť digitalizácie a inovácie zákazníckych služieb. Udávame trend v oblasti chovateľských potrieb,“ hovorí Dušan Plaček, majiteľ a zakladateľ skupiny Plaček, do ktorej Super zoo patrí.

 

superzoo2022 v


Skupina Plaček je rodinná firma, ktorá sa zaoberá segmentom domácich miláčikov od roku 1986. Je jedným z kľúčových hráčov na európskej scéne. Prevádzkuje viac než 320 maloobchodných predajní a zamestnáva viac ako 2 500 zamestnancov. Obchody patriace do skupiny Plaček pôsobia v Českej republike, na Slovensku, v Poľsku a v Lotyšsku. Veľkoobchodný kanál distribuuje produkty pre domácich miláčikov viac ako 1 000 zákazníkom v 20 krajinách. Ročný obrat skupiny predstavuje viac ako 260 miliónov €.


Super zoo 24/7 je ďalšia inovácia, ktorá sa zaradí na zoznam služieb a inovácií, ako je napríklad bezobalový predaj granúl s názvom „nasyptesi“, in-store grooming salóny, in-store veterina, najrýchlejší rozvoz nákupov až domov, vernostný program Super zoo family a omnichannel predaj so službou Click&Collect.


Projekt bol realizovaný v spolupráci so spoločnosťou Mastercard. Michal Čarný, generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre ČR a SR hovorí „Ako technologická firma sa snažíme posúvať celý proces platenia a nakupovania tak, aby bol pre zákazníkov čo najkomfortnejší, užívateľsky jednoduchý, rýchly a hlavne bezpečný. ostupne predstavujeme budúcnosť nakupovania nielen v Prahe, ale aj v ďalších regionálnych mestách.“

 

redakcia 

Zdroj a foto: Cushman & Wakefield, ROSSMANN, Plaček, Trigea, Tesco, Amazon, Pixabay.

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk