KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Priemerná kúpna sila Európanov rastie

V tomto roku dosiahne hodnotu 16 344 €. Medzi jednotlivými 42 európskymi krajinami sú však v tejto oblasti výrazné rozdiely. Potenciál výdavkov je najvyšší v Lichtenštajnsku, Švajčiarsku a Luxembursku, najnižší v Kosove, Moldavsku a na Ukrajine.

 

Kupna sila Europanov rastie v

 

Obyvatelia Lichtenštajnska majú k dispozícii na míňanie a sporenie 43-krát viac financií ako Ukrajinci. Vyplýva to z aktuálnej štúdie „GfK Purchasing Power Europe 2022“.


Na jedlo, bývanie, služby, náklady na energie, súkromné zabezpečenie v starobe, poistenie, dovolenky, mobilitu či iné spotrebiteľské výdavky majú v tomto roku Európania k dispozícii celkovo približne 11,1 bilióna €. Zodpovedá to priemernej kúpnej sile na obyvateľa na úrovni 16 344 €. V porovnaní s minulým rokom ide o nominálny nárast o 5,8 percenta. To, koľko majú skutočne spotrebitelia k dispozícii na míňanie a sporenie, sa však jednotlivých krajinách výrazne líši a závisí to aj od vývoja spotrebiteľských cien v roku 2022.


Írsko si polepšilo

Prvé miesto v rebríčku, rovnako ako v uplynulých rokoch, patrí Lichtenštajnsku. Kúpna sila v tejto krajine dosiahla hodnotu na obyvateľa 66 204 €. Obyvateľ Lichtenštajnska tak má k dispozícii takmer 4,1-násobok toho, čo priemerný Európan. Na druhom a treťom mieste sa umiestnilo Švajčiarsko a Luxembursko. Kúpna sila na obyvateľa je vo Švajčiarsku na úrovni 41 758 € a je takmer 2,6-krát vyššia ako u priemerného Európana. Výdavkový potenciál Luxemburčanov je 37 015 € na obyvateľa, čo je takmer 2,3-krát viac ako európsky priemer.

 

Novinkou v rebríčku Top 10 je Írsko, ktoré sa umiestnilo na desiatom mieste s kúpnou silou 24 052 € na obyvateľa. Švédsko kleslo o dve miesta a patrí mu jedenásta priečka. Nórsko a Island si tento rok vymenili pozície na štvrtom a piatom mieste. Spojené kráľovstvo sa posunulo o tri miesta na siedmu priečku a Rakúsko kleslo o dve miesta na celkové deviate.

 

Slabšia Ukrajina

Nad európskym priemerom je v tomto roku 16 zo 42 skúmaných krajín. Podpriemernú kúpnu silu vykazuje 26 krajín. Rovnako ako v minulom roku je aj teraz v úzadí Ukrajina. Kvôli prebiehajúcemu vojnovému konfliktu v krajine majú ľudia k dispozícii len 1 540 € na obyvateľa, čo je o niečo viac ako 9 percent európskeho priemeru.

 

„Kúpna sila v Európe zaznamenala mierny rast už v minulom roku a v tomto roku sa opäť zvýši v priemere o takmer 6 percent. Tento nárast kúpnej sily však bude len čiastočne kompenzovať prudký nárast inflácie spôsobený pandémiou a vojnou na Ukrajine, ktorá je v mnohých európskych krajinách dvojciferná. Spolu s obavami z rastúcich cien energií a neistotou z budúceho ekonomického vývoja ľudia pravdepodobne odložia peniaze bokom, rovnako ako presunú na neskôr aj veľké výdavky v domácnosti,“ hovorí Filip Vojtech, maloobchodný expert GfK pre oblasť geomarketingu.

 

Poznámka:
Štúdia „GfK Purchasing Power Europe 2022“ je dostupná pre 42 európskych krajín. GfK Purchasing Power označuje nominálny disponibilný príjem. Hodnoty nie sú upravené o infláciu. Výpočet je založený na údajoch zo štatistiky dane z príjmov, relevantných štatistikách pre výpočet transferových platieb a prognózovaných hodnôt od ekonomických inštitútov.
Zo všeobecnej kúpnej sily spotrebitelia pokrývajú všetky výdavky na potraviny, bývanie, služby, ale aj náklady na energie, súkromné penzijné programy a poistenie, ako aj ďalšie výdavky, napríklad na dovolenku, mobilitu a pod.

 

redakcia

 

Zdroj: GfK Purchasing Power Europe 2022
Ilustračné foto: Pexels

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk