Primark učí opraviť oblečenie, v Biedronke si zákazník zľavu vytrasie

Infláciou poháňaný nárast cien, udržateľnosť, digitalizácia, zdravý životný štýl. Vo svete retailu sa ustálilo niekoľko silných trendov, ktoré sa odzrkadľujú aj v akčných krokoch mnohých obchodníkov. Čo zaujímavé prináša letný pohľad do zahraničia?

 

tesco betterbaskets v

 

 

Primark učí zákazníkov milovať svoje oblečenie dlhšie


Írsky reťazec Primark vypočul hlasy spotrebiteľov. Tí sa vyslovili, že by chceli používať svoje oblečenie dlhšie a prejavili záujem o workshopy, ktoré by ich naučili ako pri oprave poškodených odevov postupovať. Prvé opravárenské workshopy prebehli v predajniach vo Westfielde, Hammersmith a Oxford Street East. Zákazníci tu získali základné zručnosti ručného šitia vrátane toho, ako opraviť zips či chýbajúce gombíky. „Uvedomujeme si, že vzdelávanie zákazníkov v oblasti opráv oblečenia je iba malým krokom vpred na našej ceste k tomu, aby sme sa stali udržateľnejším podnikaním. Chceme využiť našu veľkosť a rozsah, aby sme sa postarali o to, že úžitok z tohto druhu iniciatívy získa čo najviac ľudí,“ deklaruje spoločnosť Primark, ktorá svoje záväzky v oblasti udržateľnosti definuje v rámci programu Primark Cares.

 

 

Tesco uľahčuje zákazníkom výber zdravších produktov


Kampaň spoločnosti Tesco pod názvom „Better baskets“ pomáha v Anglicku zákazníkom naplniť ich nákupné košíky lepšou voľbou, pričom prihliada aj na cenovú dostupnosť.

 

Spotrebiteľský prieskum, realizovaný medzi nakupujúcimi v tomto reťazci poukázal na to, že 86% z nich chce jesť zdravšie a 77 % by uvítalo, keby im tom pomohol maloobchodník. Súčasťou kampane „Better baskets“ bolo zriadenie špeciálnych zón v predajni, nesúcich označenie „*Better baskets“. Zákazníci tu nájdu produkty s vysokým obsahom vlákniny, potraviny rastlinného pôvodu, nealkoholické nápoje, resp. nápoje s nízkym obsahom alkoholu, občerstvenie a sladkosti do 100 kalórií, aj produkty, ktoré majú opakovane použiteľné alebo recyklovateľné obaly.


Reťazec zároveň v spolupráci s Jamie Oliverom priniesol recepty plné zeleniny, ktoré majú inšpirovať k zdravšiemu stravovaniu. Väčšina produktov v „Better baskets“ zóne má zvýhodnenú cenu, aby táto nebola prekážkou pre výber zdravších alternatív.

 

tesco betterB v 

 

Globus myslí na zákazníkov s potravinovými intoleranciami


Hlavnú ponuku alternatívnych potravín sústredil tento reťazec v Čechách do sekcie Zdravý svet. Sortimentná ponuka je rozdelená do ôsmych kategórií, aby mali zákazníci jednoduchý prehľad, po ktorom výrobku v regáli siahnuť. V máji rozšíril aj ponuku pre celiatikov. Ponúka tu 538 bezlepkových výrobkov, označených štítkom „bez lepku“. V ponuke bezlepkových potravín sa zákazníci ľahko zorientujú aj vďaka mobilnej aplikácii Môj Globus, ktorá sortiment sekcie Zdravý svet prehľadne zobrazuje. „V poslednej dobe sme rozširovali ponuku hlavne bezlepkového pečiva, snackov a sortimentu každodennej potreby. Sme si totiž vedomí, že tento tovar stále nie je bežný, pritom ho celiatici mnohokrát do jedálnička zaraďujú na dennej báze. A nie sú to len celiatici, ktorí po výrobkoch bez lepku siahnu do regálu. Viacero ľudí začalo takýto odľahčený jedálniček uprednostňovať, bez toho, aby ich k tomu viedol zdravotný stav,“ hovorí Aneta Turnovská, hovorkyňa hypermarketov Globus.

 

 

Poľská Biedronka spustila novú mobilnú aplikáciu


Nová mobilná aplikácia sa stáva nákupným sprievodcom, ktorý pomáha zákazníkom tohto poľského reťazca ušetriť. Špeciálne zľavy si v nej môžu doslova vytriasť. Individuálne ponuky, ktoré zákazníci dostávajú podľa ich nákupných preferencií, si v aplikácii aktivujú zatrasením mobilom pomocou takzvaného shakeomatu. Ponuka platí od momentu aktivácie do konca daného dňa. Zákazníci dostávajú individuálne ponuky raz denne, pričom mobilná aplikácia ich zároveň dokáže informovať aj o dostupnosti daného tovaru v preferovanej predajni Biedronka.


Okrem personalizovaných ponúk umožňuje mobilná aplikácia zákazníkom realizovať platby, nahrádza plastovú vernostnú kartu, je cenovým skenerom pre všetky produkty dostupné v reťazci Biedronka, ponúka prehľad realizovaných transakcií, zákazníci v nej nájdu ponukové letáky a umožňuje tiež rýchly kontakt s oddelením služieb zákazníkom.

 

biedronka app2022 v 

 

IKEA pracuje na logistických vylepšeniach a zavádza nové digitálne služby


Reaguje tak na zmeny v spotrebiteľskom správaní, ktoré sa odzrkadlili v náraste podielu predajov v e-commerce. „Uplynulý finančný rok priniesol niečo, s čím sme sa doposiaľ nikdy nestretli. Obchodné domy v Čechách museli byť behom pandémie šesť mesiacov zatvorené. Pandémia priniesla a stále prináša veľké výzvy pre našu logistiku i celý dodávateľský reťazec. Vnímame tieto výzvy ako príležitosť pre zlepšovanie nášho ecommerce – podiel on-line predajov vzrástol medziročne o viac ako štvrtinu na 39,5 %,“ hodnotí David McCabe, generálny riaditeľ IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko. IKEA sa preto snaží zjednodušiť online nakupovanie a prispôsobuje tomu aj svoje kamenné predajne. V ponuke švédskeho reťazca sú nielen samoobslužné výdajné boxy pri obchodných domoch, ale aj 16 výdajných miest v regiónoch, vrátane tých mobilných. Výdaj objednávok na mobilných výdajných miestach prebieha z pristaveného nákladného vozidla na parkoviskách pri supermarketoch či nákupných centrách vo vopred dohodnutých termínoch. V rámci služby Click& Collect môžu mobilné výdajné miesta využívať aj zákazníci IKEA v susednom Rakúsku, a to na parkoviskách siete Billa a Billa Plus. Vylepšenia sa tento rok dočká aj mobilná aplikácia reťazca. S pomocou novej funkcionality Scan&Go si zákazníci sami naskenujú tovar a zaplatia zaň, čím ušetria čas strávený čakaním v rade pri pokladni.

 

ikea zahranicie2022 v 

 

Maloobchodný reťazec Albert dáva nepredaným banánom druhú šancu


Nepredané banány Albert využíva ako surovinu na pečenie špeciálneho sladkého chlebíčka. Receptúru a samotný produkt vytvoril, aby dal banánom druhú šancu a podporil ďalšie zníženie potravinových prebytkov. Test aj samotné pečenie prebieha v hypermarkete v pražských Nových Butoviciach a následne počíta s postupným rozšírením výroby do ďalších hypermarketov.


Za každým produktom či surovinou sa nachádza množstvo práce, energie i prírodných zdrojov. „Preto sme sa rozhodli vytvoriť vlastnú receptúru pre pečivo s využitím nepredaných banánov, ktoré majú ideálnu cukornatosť na pečenie. V rámci vývoja sme skúšali rôzne kombinácie surovín, pomerov a chutí. Ako najlepšie nám vyšlo spojenie špeciálnej špaldovej múky, banánov a kľukvy – brusníc,“ popisuje Václav Bozdech, manažér vlastnej produkcie pečiva.


Chlebíček má atypický tvar, v polovici je narezaný, aby vzbudzoval dojem banánového listu. Banány mu dodávajú vlákninu a brusnice aj pevnú a jemne kyslastú príchuť. „Špaldová múka bola vybraná preto, lebo má veľa výživových benefitov, ako je vláknina, minerály či vitamíny a je medzi našimi zákazníkmi veľmi obľúbená,“ vysvetľuje jej výber V. Bozdech.

 

albert banany zahranicie2022 v 

 

Studenac sa vďaka akvizícii stal najväčšou sieťou potravín v Chorvátsku


Spoločnosť Studenac, ktorá patrí do portfólia Enterprise Investors a je aktuálne najdynamickejšie rastúcou sieťou supermarketov v Chorvátsku, ohlásila akvizíciu maloobchodnej siete Lonia, ktorá prevádzkuje 300 predajní. Lonia Trgovina je sieť 300 maloobchodných prevádzok s potravinami aktívna vo vnútrozemskom Chorvátsku. Sedemdesiatpäť predajní prevádzkuje v Záhrebe a okolí, kde má Studenac iba zopár obchodov. Akvizícia tejto siete vhodne dopĺňa geografické pokrytie chorvátskeho trhu a mení spoločnosť Studenac na plnohodnotného celonárodného hráča s najvyšším počtom supermarketov v krajine.


Enterprise Investors kúpili spoločnosť Studenac v auguste 2018. V tom čase prevádzkovala sieť viac ako 380 obchodov najmä na pobreží a na ostrovoch, s centrom v regióne Dalmácia. V nasledujúcom období spoločnosť Studenac začlenila do svojej siete päť väčších akvizícií – Istarski Supermarketi a Sonik v r. 2019, Bure v r. 2021 a napokon Pemo a Lonia v r. 2022. Okrem toho sa jej podarilo získať zopár ďalších menších hráčov s menším počtom obchodov. Akvizíciami v celkovej hodnote 120 miliónov € pridala spoločnosť Studenac do svojej siete 595 obchodov. Spoločnosť rastie aj organicky a v roku 2022 otvorí 100 nových predajní. Kúpou siete Lonia sa zvýši počet prevádzok v sieti Studenac na viac ako 1050, a to s celonárodným pokrytím. Dominantné postavenie spoločnosti na trhu potvrdzujú aj silné finančné výsledky – tržby po fúzii v roku 2022 prekonajú 500 miliónov €.


„Keď sme preberali Studenac v roku 2018, mali sme ambiciózny plán byť jednotkou na chorvátskom trhu. Trvalo nám tri roky, kým sme sa stali ďaleko najväčšou sieťou lokálnych supermarketov v regióne. Už nie sme preferovaná značka iba pre turistov navštevujúcich jadranskú riviéru, ale oslovujeme aj mnohých Chorvátov, ktorí robia svoje rýchle každodenné nákupy v našich obchodoch,“ uvádza Michał Seńczuk, výkonný riaditeľ spoločnosti Studenac.

 

studenac zahranicie2022

 

redakcia
Foto: archív firiem

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk