Kaufland Moja malá záhradka

Kaufland Moja malá záhradka

Kaufland Moja malá záhradka

Supermarket so strešnou farmou je Obchodom roka 2022

Green Farming predajňa, ktorá patrí do skupiny REWE a nachádza sa v nemeckom meste Erbenheim, vyhrala súťaž o najinovatívnejšiu a najzaujímavejšiu maloobchodnú prevádzku v Nemecku. Zoznámiť sa s ňou mohli, prostredníctvom zaujímavej prednášky, aj účastníci konferencie New Retail Summit 2022.

 

rewe green farming vstup v


Ocenenie tejto predajni udelilo, na nedávno uskutočnenom nemeckom kongrese maloobchodných nehnuteľností, nemecké obchodné združenie HDE. Prevádzka je ideálnym príkladom predajne budúcnosti. Svoje brány otvorila v máji minulého roka a aktuálne sa pýši titulom prvého supermarketu v Európe, kde sa potraviny nielen predávajú, ale aj vznikajú, a to nápaditým, šetrným spôsobom.


Zákazníkov v tejto prevádzke už na prvý pohľad zaujme presklené átrium a zaujímavý strešný skleník. Priestorom, ktorý je presvetlený denným svetlom, sa nesie podmanivá prírodná atmosféra.


„Green Farmingom v Erbenheime sme započali novú generáciu „zelených“ predajní. Náš holistický prístup k udržateľnosti nezahŕňa len sortiment, ale aj konštrukciu a prevádzku. Vyrástla nová budova, ktorá je v Nemecku a Európe jedinečná. Pod jednou strechou spája supermarket, farmu na pestovanie bazalky a chov rýb. Od roku 2009 sme v Nemecku postavili viac ako 200 zelených budov. Nová predajňa s integrovanou strešnou farmou je pre nás vyústením logického vývoja,“ hovorí Peter Malý, riaditeľ divízie REWE Group, zodpovedný za REWE predajne v Nemecku.

 

rewe green farming farma


Stavať udržateľne a šetriť zdroje


Dominantným a zároveň nosným stavebným prvkom tohto supermarketu je drevo. Na stavbu sa spotrebovalo približne 1 100 metrov kubických obnoviteľnej suroviny. Presklená východná a západná fasáda, ako aj átrium, umožňujú prienik denného svetla. Úsporu zdrojov zabezpečuje inteligentná technológia chladenia a vykurovania, 100%-tná zelená elektrická energia a využívanie dažďovej vody pre strešnú farmu, sanitárne zariadenia a čistenie predajne.


„Architektúra predajne je príkladom konceptu, ktorý šetrí zdroje. Drevené podpery umožňujú integráciu strešných fariem a iných funkcií, poskytujú tieň a tiež prístrešie pre stánky na otvorenom trhovisku pod nimi a zároveň dávajú tržnici nový, ľudský rozmer. Výberom materiálov, ponukou miestnych produktov, pestovaním a tiež spracovaním produktov priamo na mieste predaja sme vytvorili lokálny trh, zakorenený v danom regióne“, hovorí Friedrich Ludewig, zakladateľ a riaditeľ ACME.


S dôrazom na udržateľnosť sú navrhnuté aj vonkajšie plochy. Parkoviská sú usporiadané do kruhu a špecifické je aj podložie, ktoré umožňuje presakovanie dažďovej vody. Prostredie pre užitočný hmyz tvoria rozmanité zelené plochy a aj kvitnúca lúka.

 

rewe green farming v1


Najkratšia cesta k zákazníkovi


Green Farming predajňa skupiny REWE nie je len obyčajný supermarket. Je to tiež výrobný potravinársky závod priamo v centre mesta. Na strešnej akvaponickej farme vyrastie každoročne 800 000 kusov rastlín bazalky. Na podporu ich rastu sa využíva hnojivo z exkrementov rýb, ktoré tu REWE chová. V rámci celého procesu sa nepoužívajú žiadne pesticídy. V presklenej skleníkovej konštrukcii, ktorá sa nachádza na streche predajne REWE, majú rastliny, vďaka najnovším technológiám, k dispozícii všetko, čo potrebujú. Počítač riadi teplotu a intenzitu svetla, ďalšie zariadenie zabezpečuje kvapkovú závlahu rastlín. Len čo sú rastliny štyri až päť centimetrov vysoké, uložia ich na police a ďalej sa o ne starajú na takzvaných prílivových a odlivových vankúšoch. Trvá asi 20 dní, kým sa voňavá bazalka dostane zo strechy do predajne.


„Našou víziou je poskytovať ľuďom potraviny vyrábané udržateľným spôsobom. Som preto rád, že sen o samo vyrábajúcom supermarkete sa tu, vo Wiesbadene, stal skutočnosťou,“ hovorí Nicolas Leschke, zakladateľ a výkonný riaditeľ ECF Farmsystems.


Dôležité je zdôrazniť, že vďaka inovatívnej technológii berlínskeho start-upu sa v supermarkete navzájom spájajú dva samostatné cykly, ktoré sú z pohľadu zdrojov maximálne úsporné. Ide o cyklus akvakultúry pre čerstvú produkciu rýb a hydroponický cyklus pre rastlinnú produkciu. V porovnaní s konvenčným poľnohospodárstvom sa pri takejto produkcii potravín spotrebuje o 90 percent menej vody, keďže tá sa využije dvakrát.


Každý týždeň sa zároveň na tomto mieste zabalí približne 14 000 kvetináčov s bazalkou. Udržateľné balenie rastlín ušetrí 12 ton plastov ročne. V rámci rybej farmy sa zasa v trvalo udržateľných podmienkach, v nádržiach s rozlohou približne 230 metrov štvorcových, dochová asi 20 000 ostriežov. Rybie mäso sa spracováva priamo na mieste, mesačne ho tu vyprodukujú okolo jednej tony.

 

rewe green farming v2


Široká škála čerstvých produktov


V sortimente supermarketu je vysoký dôraz kladený na čerstvosť. Zákazníci tu nájdu veľké oddelenie ovocia a zeleniny vrátane šalátového baru, v ponuke je množstvo regionálnych a bio produktov a tiež presklené mäsiarstvo s ukážkovou kuchyňou a mäsom z welfare fariem. Miestni dodávatelia môžu, navyše, svoje produkty ponúkať v špeciálne vyrobených stánkoch v priestore pred tržnicou.


„Nová predajňa REWE v Erbenheime je míľnikom vo vývoji moderných supermarketov. Som hrdý, že sa tento špeciálny projekt podarilo v našom regióne zrealizovať. V tejto predajni vyzdvihujem zároveň široký sortiment od viac ako 100 regionálnych a miestnych dodávateľov,“  hovorí Jürgen Scheider, generálny riaditeľ REWE Central Region.


Zákazníci môžu, navyše, v tejto predajni využiť aj službu „Scan&Go“, t. j. naskenovať svoje produkty pomocou aplikácie alebo ručného skenera a zaplatiť za nákup pri expresných pokladniciach. Rovnako môžu nakúpiť online a následne si zabalený nákup vyzdvihnúť v predajni. K dispozícii sú aj nabíjacie stanice pre e-autá a bicykle.

 

redakcia


Zdroj a foto: REWE

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk