Kaufland Moja malá záhradka

Kaufland Moja malá záhradka

Kaufland Moja malá záhradka

Trend udržateľnosti silnie aj v módnom priemysle

Povedomie spotrebiteľov o udržateľnosti neustále rastie. Prieskumná agentúra GfK zrealizovala na nemeckom trhu prieskum, podľa ktorého je pre 69 percent spotrebiteľov environmentálna a sociálna kompatibilita pri nákupe oblečenia a obuvi veľmi alebo dosť dôležitá.

 

udrzatelnost moda t 

Značky a výrobcovia v módnom priemysle na tento trend intenzívne reagujú. Zavádzajú ekoznačky a zintenzívňujú predaj použitého oblečenia. V posledných rokoch, aj vďaka pandémii, nabrala udržateľnosť medzi spotrebiteľmi vyššiu rýchlosť. Výrazne sa rozrástla najmä spotrebiteľská skupina takzvaných „Glamour Greens“, teda tých, ktorí vedome prezentujú svoje ekologické rozhodnutia navonok. Kvalitatívny prieskum GfK medzi nemeckými spotrebiteľmi potvrdzuje, že udržateľnosť sa stala vyjadrením postoja k životu a uvedomelá spotreba symbolom statusu nie obetovania.


Udržateľnosť v módnom priemysle


Z pohľadu spotrebiteľa sa „zelená móda“ týka výrobných podmienok, materiálov, pomalej módy a recyklácie. „Spotrebiteľom pri udržateľnom oblečení záleží na férovej odmene a dobrých pracovných podmienkach pri výrobe, ale aj na ekologických materiáloch, pochádzajúcich napríklad z ekologického poľnohospodárstva. Kľúčovú úlohu však zohráva aj pomalá móda a recyklácia,“ hovorí Petra Dillemuth, expertka na segment módneho priemyslu v spoločnosti GfK. „Tretina spotrebiteľov si myslí, že zodpovednosť za dodržiavanie týchto aspektov, a teda aj za otázku udržateľnosti v módnom priemysle, nesú jednotlivé spoločnosti. Angažovanie a vyprofilovanie sa v tejto oblasti preto skrýva obrovský potenciál ako pre predajcov, tak aj výrobcov.“


Trh s použitým oblečením rastie


V priemere až 43 percent Nemcov poškodené kusy oblečenia vyhodí namiesto toho, aby ich opravili alebo znovu použili. Životnosť textílií by však mohlo predĺžiť kvalitné spracovanie vo výrobe, a tým by narástlo aj spotrebiteľské ocenenie produktov.


Okrem recyklácie látok je dôležitým aspektom spotrebiteľského myslenia v oblasti udržateľnosti aj second-hand a ďalší predaj použitého oblečenia. Kým v roku 2017 uvádzalo 25 percent opýtaných, že ďalej predáva svoje oblečenie, ktoré je v dobrom stave, v roku 2021 to už bolo 44 percent.


Tento rastúci trend vytvára pre maloobchodníkov a výrobcov nové príležitosti. Okrem klasických second handov vstúpilo na trh v posledných rokoch množstvo nových online platforiem. Nové iniciatívy však na svojich webových stránkach vyvinuli aj etablovaní hráči. Tento nový, hybridný obchodný model kombinujúci ponuku nového aj použitého tovaru v tom istom obchode otvára ďalšie možnosti pre predajcov a sprístupňuje im novú skupinu zákazníkov.


S cieľom poskytnúť spoločnostiam primerané informácie o nákupnom správaní spotrebiteľov, GfK Fashion Panel od roku 2021 sleduje aj oblečenie z druhej ruky. Vyplýva z neho, že z druhej ruky sa nakupujú predovšetkým skupiny produktov s vysokou obstarávacou cenou, napríklad kabáty, ktorým patrí 6 percentný podiel. Zaujímavé je, že nadpriemerný dopyt po použitom oblečení vykazuje skupina nemeckých mileniálov (25 až 39 rokov).


Ekologické značky


Pri hľadaní poctivo vyrobeného oblečenia sa spotrebitelia zameriavajú predovšetkým na ekologické označenie, ako je Confidence in Textiles alebo GOTS (Global Organic Textile Standard): 65 percent Nemcov potvrdzuje, že tomuto označeniu dôverujú. Takéto ekologické označenie pri nákupe vyhľadáva v priemere každý druhý spotrebiteľ. Spomedzi spotrebiteľov, ktorí dôsledne dbajú na zelený životný štýl vo všetkých oblastiach života, venuje pozornosť štítkom na oblečení 84 percent. Naproti tomu podiel spotrebiteľov, ktorí pre environmentálnu a sociálnu zodpovednosť robia len minimum, je len 9 percent. Ekoznačky sú obzvlášť dôležité pre skupinu Glamour Greens, pretože sa považujú za dôležitý ukazovateľ na deklarovanie environmentálne a sociálne uvedomelých nákupov navonok.


Dlhodobé štúdie GfK Fashion Panel potvrdzujú, že ekologické značky v módnom priemysle zohrávajú čoraz dôležitejšiu úlohu. Počet spotrebiteľov, ktorí nakupujú environmentálne značky, sa v rozmedzí rokov 2012 až 2021 zvýšil až o 40 percent.


Nie je to len krátkodobý trend


Povedomie spotrebiteľov o udržateľnosti zrejme zostane medzi nami. Rôzne indície poukazujú na to, že ide o trend, ktorý dlhodobo kontinuálne rastie a bude v tom vývoji pokračovať aj v budúcnosti. Ako príklad možno uviesť oblečenie vyrobené zo surovín získaných zo zvierat. Tie sú pre spotrebiteľov čoraz menej atraktívne. Kým v roku 2015 uviedlo 58 percent spotrebiteľov, že zámerne nekupovali oblečenie s kožušinou, v roku 2021 takýto postoj zaujalo až 81 percent opýtaných.


„Pre spotrebiteľov sú ústredné aspekty udržateľnosti v odevnom sektore niekedy ešte dôležitejšie ako v iných nepotravinárskych oblastiach. Maloobchodníci a výrobcovia by mali tieto spotrebiteľské očakávania naplniť, aby sa v segmente zelenej módy“ dokázali z dlhodobého hľadiska etablovať. Len tak môžu osloviť skupinu kupujúcich, ktorí sú ochotní za udržateľné oblečenie minúť viac,“ dodáva P. Dillemuth.


Poznámka: Predmetom prieskumu GfK Consumer Panel Fashion sú nákupy oblečenia a obuvi realizované približne 14 500 ľuďmi z približne 7 000 domácností. Spotrebiteľský panel GfK tak nepretržite a reprezentatívne zobrazuje módne nákupné správanie súkromných domácností v Nemecku.


redakcia
Zdroj: GfK


Ilustračné foto: H&M Group

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk