Aké trendy dominujú vo vybavení obchodov pre rok 2022?
- Podrobnosti
- Uverejnené pondelok, 28. február 2022
Medzinárodná súťaž EuroShop RetailDesign Award každoročne predstavuje a vyhodnocuje zaujímavé koncepty predajní. Na tie, ktoré sa v tomto roku dostali do užšieho výberu, sa bližšie pozrela expertka na vybavenie predajní z nemeckého obchodného združenia EHI, Claudia Horbert a identifikovala najmarkantnejšie trendy v medzinárodnom maloobchodnom dizajne.
Pohoda a byť „cool“
Pri dizajnovaní predajní je aj naďalej preferovaným materiálom drevo, ktoré výborne symbolizuje filozofiu udržateľnosti. Šetrnosť k životnému prostrediu sa však do vzhľadu predajných miest premieta aj použitím iných prírodných a najmä recyklovaných materiálov. Často sa využívajú produkty, ktoré sa už v bežnom živote nedajú použiť, no pri zariaďovaní predajní dostávajú druhý život. Pokiaľ ide o drevo, využívajú sa rôzne druhy, čo v kombinácii s jemnými a teplými farbami vytvára útulnú atmosféru. Zakomponovaním kovových častí, betónu a mriežok získava priestor zaujímavý technický dizajn.
Plasty a životné prostredie
Príležitosť pre uplatnenie dostávajú nové ekologické materiály, plastové obklady či zvyšky, pochádzajúce z textilného priemyslu. Poskytujú správny impulz pre nové, udržateľné koncepty predajní.
Maloobchod a spoločenská zodpovednosť
Moderné predajne zapájajú svojich zákazníkov intenzívnejšie do interaktívnych príbehov. V súčasnosti je to už viac o zážitku, než len o kúpe tovaru – predajňa sa stáva spoločenským priestorom, miestom komunitných stretnutí, s kaviarňami a reštauráciami, osobnými službami, umeleckými galériami, co-workingovými priestormi, čítaniami, workshopmi a mnohými ďalšími integrovanými funkciami.
Nakupovanie sa tiež častejšie prelína so stravovaním, prácou a zábavou, obchodné priestory slúžia viac ako len jednej funkcii. Veľmi dôležitou sa preto stáva flexibilita, a to nielen pri prepínaní medzi rôznymi kategóriami, ale aj pri prechodoch medzi rôznymi segmentmi a oblasťami.
Čerstvé a lokálne potraviny
Pri pohľade na potravinový segment vidno, že moderné supermarkety pripisujú veľký význam čerstvosti, lokálnym produktom a gastronómii. Rozširujú svoje oddelenia čerstvých produktov, berú svojich zákazníkov na kulinárske cesty a reagujú na meniace sa spotrebiteľské návyky. Zo supermarketov vznikajú atraktívne a inšpiratívne potravinové haly.
Roboty a digitálne zrkadlá
Zákazníci očakávajú bezchybný nákupný zážitok. Koncepty moderných predajní preto ponúkajú rôzne omnichanel zážitky s využitím digitálnych nástrojov a služieb. V predajniach sa viac objavujú herné dotykové body a kútiky pre selfie, bežecké trasy pre analýzu bežeckého štýlu, v skúšobných kabínkach a v kozmetickom oddelení sú inštalované už aj digitálne zrkadlá. V jednom thajskom supermarkete dokonca zákazníkom asistuje robot, ktorý im radí, odporúča špeciálne ponuky a v prípade potreby kontaktuje skutočný personál.
Pandémia ukázala cestu, ako predajne tvoriť a dizajnovať inak, aby sa dokázali prispôsobiť novému nákupnému správaniu a spotrebiteľským vzorcom. Čím viac sa život sa stáva digitálnym, tým viac ľudia hľadajú zážitky z reálneho sveta, ktoré im pomôžu zapojiť všetky zmysly. Zákaznícka skúsenosť sa tak stáva dôležitejšou než samotná transakcia s obchodníkmi.
Zdroj a foto: EuroShop RetailDesign Award 2022/EHI